Gravatar

#841 filmz-Bruce 14 år siden

#840 Du er er netop en god grund til, at jeg holder fast :) Der er tale om at andre lande, med andre kulturer, pludselig skal have indflydelse på et andet lands traditionelle skikke. Italien ER et kæmpestort katolsk land og det skal ateistiske finnere, danskere eller andre, som ikke har interesse i den italienske kulturarv, ikke røre ved. Der er såvidt vides ikke tale om, at Italien underviser i kreationisme. Der er tale om, at der står en krucifiks i et værelse. Jeg er sikker på, at italienerne helt fint klarer respekten for kirken samtidig med, at de får en fakta baseret undervisning, ellers havde vi nok læst om italienernes uvidenhed i medierne :)

Jeg er for et EU, hvor man samarbejder på tværs af regioner og kulturelle forskelle. Jeg er ikke for et Europa, hvor alle kulturelle forskelle skal udlignes til fordel for den laveste fællesnævner i regionen. Landes særpræg, skikke og traditioner er i mine øjne det som gør andre lande spændende og jeg vil ikke pille ved andres, ligesom jeg ikke har lyst til, at nogle piller ved mine. Om to år, er al julepynten sikkert væk fra gaderne. Der bliver ikke lavet Lucia optog og garanteret vil de fleste mærkedage blive fjernet af hensyn til ateisterne eller folk med anden religion, som føler sig krænket.

Sjovt som mindretallene aldrig kan vise respekt overfor flertallets skikke. Det var ganske nemt i "gamle dage". Da hed det blot respekt. I dag kalder jeg det ondt i røven.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#842 HonoDelLoce 14 år siden

#841

Nu skal vi selvfølgelig ikke til at starte en længerevarende religions-debat her i bedømmelse-tråden (selvom det ligger religiøse nemt for at dømme andre - høhøhøhø)..

Og jeg er sådan set enig med dig i, at udefrakommende ikke bør komme ind og ændre på folks traditioner osv.. Ligesom jeg ikke mener at muslimer skal komme til DK og have særbehandling pga deres religion (her snakker jeg bl.a. om det med dommere uden tørklæde osv...)

Jeg siger bare, at udfaldet af det er en start på en god idé, hvis du spørger mig. Lad os få de fandens kors og alt andet religiøst ud af skolerne.. Lad os lukke ned for kristendomsundervisningen (så får vi pludselig også frigivet nogle ressourcer til et af de områder, der jo konstant råber op om mangel på midler) og vedtage, at den slags hører til i søndagsskole og det private hjem. Uanset om man er kristen, muslim eller hindu ! Og uanset om du er i Herning, Rom eller Kentucky !
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#843 filmz-Bruce 14 år siden

#842 Jamen jeg er helt uenig :) Det er ikke op til dig som dansk ateist at bestemme om et kors hører fanden til i Italien. Det er muligt det er en god idé for dig, men det ser man tydeligt, at det ikke er i Italien og det burde man kunne sætte sig udover, når man ikke deler et lands traditioner og så respektere. Sjovt nok, er det muslimerne og den yderste venstrefløj som jubler i Italien over det, men det er ikke en beslutning som respekterer det store flertal af italienere.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#844 HonoDelLoce 14 år siden

bruce (843) skrev:
#842 Jamen jeg er helt uenig :) Det er ikke op til dig som dansk ateist at bestemme om et kors hører fanden til i Italien.


For det første er det heller ikke mig der har bestemt det :) Jeg er blot enig :)

For det andet snakker jeg ikke kun om i Italien.. Jeg snakker om hele verden .. Uanset hvem der er mindretal og flertal :)

Jeg kan virkelig ikke se det respektløse i at bede folk holde deres religion i hjemmet og andre hellige rum..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#845 filmz-Bruce 14 år siden

#844 Jamen jeg er enig mht. Danmark, hvilket jeg også tidligere har påpeget, men jeg har ingen interesse i at ændre på andre landes kulturelle og religiøse særpræg og da jeg ved, at Italien er et langt mere religiøst land, så burde mennesker med en helt andet baggrund, bestemme hvad der er godt for italienerne. Jeg er slet ikke med EU projektet mere, når der nu kan sidde politikere og bestemme regler dernede udenom de nationale lande. Det er kun et spørgsmål om tid, førend der kommer en situation, som får et lands befolkning til at eksplodere. Det er en værdikamp, hvor man på nogle punkter vil tilnærme sig laveste fællesnævner, istedet for at være fornuftige mennesker, som blot respekterer forskellighed, når denne forskellighed ikke krænker menneskets universelle rettigheder.

At jeg har holdningen i Danmark skyldes ikke, min modstand mod kors og kristendom, da det står for værdigrundlag forenelige med demokratiske værdier, men andre religioners hang til dominans i det offentlige rum, som står for helt andre ikke spiselige værdier for mig. Så vil jeg hellere give afkast på nogle muligheder, for at slippe herfor.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#846 HonoDelLoce 14 år siden

#845

Så er vi jo faktisk på sin vis enige.. Jeg ser bare det hele i et lidt større perspektiv ;)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#847 filmz-Bruce 14 år siden

#846 At ville have indflydelse på andre landes nationale særpræg, inklusive religion mener jeg er at sende signalerne, "vi ved bedre " og "jeg alene vide". Man sætter sig til doms over andres kulturarv udfra egen situation. Det stemmer ikke så godt overens med de slogans om plads til mangfoldighed, forskellighed, respekt og tolerance, som jeg ellers nok hører i stride strømme hele tiden. Tværtimod minder det mig uhyrligt om ensretning, hvilket jeg synes historien har vist rigeligt med frygtelige resultater af.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#848 HonoDelLoce 14 år siden

Rolig nu, bruce.. Du får det til at lyde som om der skal ske forfølgelse af folk grundet deres tro.

Faktisk vil jeg mene, at en sådan løsning som denne vil dømme op for konfrontationer baseret på religion, og det i sig selv ville være en stor forbedring af tilværelsen som helhed.

Men det er fint nok, at du ser det som noget ondt og vederstyggeligt.. Jeg ser det som et skridt i den rigtige retning, så længe folk ikke påduttes at tro på andet end det, de selv ønsker..

Så lad os lade den ligge. Der er alligevel så meget andet og mindre dumt at bruge sin krudt på end religion og debat herom ;)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#849 filmz-Bruce 14 år siden

#848 Jamen når jeg nu faktisk føler, at tilfældet i Italien, er en forfølgelse på folks religion, på deres traditioner? En forfølgelse, som skal gøre godt for hvad og ud fra hvilkes præmisser? Konfrontationerne kommer jo kun fordi, idioter ikke vil respektere andres skikke og traditioner, som sikkert tidligere har været en af grundene til, at mange overhovedet rejste ud omkring som turister i verden. Nu har man så fået et organ, som kan gå i rette med en nationalstats særpræg, fordi udefrakommende kan klage herover. Jeg synes der er blevet ekstremt lavt til loftet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#850 elwood 14 år siden

den tråds sidespor

6/6
1/6

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: