Gravatar

#31 Patriarch 20 år siden

Vildt -så vidt jeg lige kunne se var der kun 'en der nævnte "at kende sandheden"

Nå... men den er efter min mening bestemt på en top 5, sammen med bla. festen og Skyggen

ok... den sidste var en joke
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#32 The Insider 20 år siden

Ej at forglemme "Stjerner uden hjerner", "Grev Axel" og "Under overfladen".

On a more serious note, hvordan kunne jeg dog glemme at nævne "Festen"? Måske den bedste danske film nogensinde. Og "Valhalla" står også stadigvæk som en dansk filmskat.
War. War never changes.
Gravatar

#33 Yoda 20 år siden

Ja, og hvad med "Bennys Badekar" og "Fuglekrigen i Kanøfleskoven" - dem må man heller ikke glemme!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#34 ks 20 år siden

Festen tager førstepladsen, da det simpelthen er en utrolig komplet film hele vejen igennem, og en man samtidig godt kan tages i at tænke over lang tid efter.

Blinkende Lygter og Kongekabale får andenpladsen. Blinkende Lygter fordi det simpelthen er den bedste danske film indenfor denne action/komedie genre, der efterhånden er blevet så vandt - og så har den film også nogle helt igennem klassiske scener som alle danskere bør kunne! Kongekabale fordi det, for mig, er et meget seriøst, og vellyket, forsøg på at bryde med de sædvanlige danske grænser indenfor hvilke genrer man bevæger sig indenfor.

Har desværre ikke set Arven, men det må ske snart. Skal ind og se Drabet i aften, og har meget høje forventninger :)
Gravatar

#35 dyg 20 år siden

#24 - Enig angående Anders Thomas Jensen's spillefilm, mens jeg nu godt kan klare hans kortfilm.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#36 The Insider 20 år siden

#35, endelig endnu en dødelig der ikke forguder ATJ! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#37 myggen 20 år siden

#36: Dem er vi skam mange af, men det ændrer ikke på, at jeg synes Blinkende Lygter er en fremragende film. Derudover er det eneste ATJ jeg bryder mig om, hans kortfilm, som til gengæld er både orignale og gode.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#38 The Insider 20 år siden

Ja, hans kortfilm synes jeg nu også er ganske gode. Men samtlige hans spillefilm - især også Blinkende Lygter - er så fandens ordinære, forudsigelige og stærkt, stærkt prætentiøse. In my humble opinion :-)
War. War never changes.
Gravatar

#39 myggen 20 år siden

Jeg vil stadig holde på, at Blinkende Lygter er fremragende, men at alle senere ATJ-produktioner er skåret over præcis samme læst, og derfor er dybt uinteressante (Gamle Mænd, Adams Æbler, De Grønne Slagtere etc.)

Hmm, ser lige på imdb, at han også har skrevet både The King Is Alive og Mifune, men det er måske hans med-forfatteres gode indflydelse.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#40 davenport 20 år siden

Reptilicus og Guldregn !
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: