# 20 Grunden til at "Sult" fungerer så godt er at den indfanger stemningen fra romanen (fra 1890) så godt. Det er en af de mest vellykkede filmatiseringer nogensinde.
Man kan virkelig føle hovedpersonens frustration. Han er en fattig forfatter, der efterhånden kun har sin stolthed tilbage. Han er så fattig at han får feberdrømme fordi han ikke har råd til mad, og må ty til at tygge på sine skosåler. Da han endelig får solgt en historie for 10 kr. spilder han pengene på drikkepenge og fråds.
Filmen gengiver datidens Olso (Kristiania) rigtig godt. Billederne er holdt i sort hvid, så den gammeldags stemning bliver fremhævet. Og Per Oscarsson som hovedpersonen er fremragende. Læg især mærke til hvordan hans stolthed stille og roligt bliver pillet ned, for hver gang han opsøger pantlåneren i håbet om at få lidt mønt til mad. Han forsøger endda at sælge sine briller...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#37/38 Det jeg allerbedst kan lide ved Blinkende lygter, er at det er lykkedes dem at samle et helt fantastisk cast fra ende til anden. Mens "Matador" kører på fjerneren, har flere af de gamle skuespillere en lille rolle i de forskellige flashbacks.
Derved lykkes det at gengive noget af charmen fra gamle danske film og ved at tilsætte ATJs kækhed får den samtidig et moderne pift.
Jeg siger ikke den er genial, men den er bestemt over gennemsnittet. Og så var det i Blinkende Lygter jeg første gang hørte det fantastiske udtryk 'klaphat' :D
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#16 jeg mener at godt nok er det en 2er men det er en ny historie, om en anden person, og han er da ikke pusher, som hovedrollen var i 1eren, derfor synes jeg det er en uopfindsom titel da den intet med selve historien har at gøre.. forstår du mig :D efter min mening havde "Tonny" været en fed titel, eller "respekt"
"Festen", "Arven" og "Bænken". Hvorfor har ingen nævnt "Bleeder"? Den er også god, og Bodnia er fantastisk. Sørgeligt de røg uklar, ham og Refn, for han ikke lavet noget ordentligt siden :-/
#41 chandler75 20 år siden
Man kan virkelig føle hovedpersonens frustration. Han er en fattig forfatter, der efterhånden kun har sin stolthed tilbage. Han er så fattig at han får feberdrømme fordi han ikke har råd til mad, og må ty til at tygge på sine skosåler. Da han endelig får solgt en historie for 10 kr. spilder han pengene på drikkepenge og fråds.
Filmen gengiver datidens Olso (Kristiania) rigtig godt. Billederne er holdt i sort hvid, så den gammeldags stemning bliver fremhævet. Og Per Oscarsson som hovedpersonen er fremragende. Læg især mærke til hvordan hans stolthed stille og roligt bliver pillet ned, for hver gang han opsøger pantlåneren i håbet om at få lidt mønt til mad. Han forsøger endda at sælge sine briller...
#42 elwood 20 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#43 filmz-sparrowed 20 år siden
#44 El vez 20 år siden
Derved lykkes det at gengive noget af charmen fra gamle danske film og ved at tilsætte ATJs kækhed får den samtidig et moderne pift.
Jeg siger ikke den er genial, men den er bestemt over gennemsnittet. Og så var det i Blinkende Lygter jeg første gang hørte det fantastiske udtryk 'klaphat' :D
#45 Herrguth 20 år siden
Valhalla
Samson & Sally
Strit & Stumme
Bennys Badekar
Fuglekrigen i Kanøfleskoven
#46 filmz-Solevad 20 år siden
#47 El vez 20 år siden
#48 filmz-Solevad 20 år siden
#49 filmz-Orion 20 år siden
#50 filmz-Orion 20 år siden
Ikke desto mindre en fantastisk film :)