Gravatar

#1 jessup 19 år siden

Det behøves ikke være en instruktør der kun laver komedier.

Det behøves ikke være rene komedier.

Spørgsmålet kommer sig af at jeg venter på at Preston Sturges boxen snart falder i pris og ventetiden er svær - overall er det min favorit. Han står bla. bag mesterværker (er ikke bange for at bruge dette ord i denne sammenhæng) som : The lady Eve, Sullivan's Travels og The Miracle of Morgan's Creek.

Andre personlige favoritter er : Billy Wilder, Coen Brødrerne, Woody Allen, Ernst Lubitsch.
This is just until June
Gravatar

#2 Benway 19 år siden

Helt sikkert Coen brødrene, Woody Allen og Wilder, men også Frank Capra, hans "Arsenic and Old Lace" er i hvert fald en af de sjoveste film jeg nogen sinde har set.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3 Benway 19 år siden

...og Terry Zwigoff :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 filmz-kaotmus 19 år siden

Wes Anderson fortjener også en plads på listen
Gravatar

#5 filmz-michaell 19 år siden

Mel Brooks
Edgar Wright
Jim Jarmusch
Wes Anderson
Joel & Ethan Coen
Peter & Bobby Farrelly
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#6 filmz-Bruce 19 år siden

#1 Helt enig. Nævnt fra de gamle dage af:

Charlie Chaplin og Buster Keaton. Capra og Howard Hawks (Bringing up Baby og His Girl Friday) var screwball mestre i 30'erne og 40'erne. Preston Sturges og Lubitsch var helt unikke på hver deres måde. Woody Allen og Mel Brooks nærmest urørlige i 70'erne. Zucker brødrene i 80'erne (Airplane, Naked Gun, Top Secret). Terry Gilliam.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 jessup 19 år siden

selvfølgelig. Charlie Chaplin, Brooks og Zucker brødrerne. Så vidt jeg kan huske er det også W.c fields der mere eller míndre instruere flere af hans egne film (under synonymer)så ham må jeg også nævne.

Zwigoff er lidt tidligt endnu at sige noget om for mit vedkomne - selvom jeg har svært ved at huske en film de senere år jeg morede mig mere over end Bad Santa.

Var ret glad for Wes Andersons ubådsfilm - stærkt undervurderet.

Gilliam er en ener og skal selvfølgelig nævnes.

Bringing up baby er møg morsom.

Selvom det ikke vrimler med rene komedier i Robert Altmans repatoir var både M*A*S*H og The Player virklig sjove dog synes M*A*S*H nærmest besynderlig ondskabfuld i dag.
This is just until June
Gravatar

#8 zombieman 19 år siden

Der har været nævnt mange gode men jeg synes John Landis mangler med film som Animal house, blues brothers & bossen og bumsen.
Lick my plate you dog dick
Gravatar

#9 noget 19 år siden

Blake Edwards mangler også.
Gravatar

#10 Benway 19 år siden

#5 Ja da, glemte Jarmuch (undskyld Jim) ;)

#7 Har du set Zwigoffs "Ghost World"? Den har også mange afsindig skægge episoder og replikker.

Udover de nævnte så er der også Harold Ramis. Hans film er af stærkt svingende kvalitet, men der er mange perler som f.eks. "Groundhog Day", og "Ghostbusters".

Skriv ny kommentar: