Gravatar

#1 Hr. Jensen 12 år siden

Hej alle,

Jeg har dags dato modtaget en betalingspåmindelse for en metrobøde, som jeg kan se, jeg har fået udstedt den 09-01-2011. Dette erindrer jeg ikke, det har nok været i forbindelse med en våd bytur (et evt. klokkeslet for bøden ville hjælpe, jeg kunne forestille mig, det var tidligt om morgenen). Jeg må under alle omstændigheder have fået bøden væk, for jeg vil skam gerne betale for min, relativt dyre, fejltagelse ikke at have en gyldig billet, beruset eller ej.

Selve bøden er på 600 kroner, og rykkergebyret, der faktisk er over 14 måneder gammelt, er på 100 kroner. Er dette overhovedet lovligt?

Jeg vil godt betale bøden på de 600, men at bon'e mig for 100 kroner ekstra, ved "kun" at vente over et år, det forekommer mig satme langt ude i hampen.

Er der nogen, der kan hjælpe? Hvad siger lovgivningen? Er pt. i gang med at skrive en mail til deres kundeservice, men vil gerne have nogle slagkraftige argumenter i orden, såfremt der er nogen, for at jeg ikke skal betale de 100 kroner ekstra.

Ikke, at de 100 kroner ekstra ødelægger mit budget, det er mere princippet i det, jeg synes er smadret. :o)
Gravatar

#2 stoffer 12 år siden

Jeg synes tit jeg oplever rykkere hvor rykkergebyret er på 100 kr. Jeg tror sgu det er meget normalt.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#3 Hr. Jensen 12 år siden

Det er ikke gebyret i sig selv, det er mere det at det kommer over et år efter :o)
Gravatar

#4 Slettet Bruger [1380124213] 12 år siden

At den kommer et år efter, tyder bare på, at den har forputtet sig i systemet på en eller anden måde, men så vidt jeg ved, er der ikke noget ulovligt i at indkræve pengene så lang tid efter.

Jeg mener der skal gå fem år, hvor de ikke har forsøgt at inddrive gælden, før den er forældet.
Gravatar

#5 Hr. Jensen 12 år siden

#4,

Tak for svar, det giver mening på sin vis, men synes stadig det er underligt, at bøde + rykker ikke kom fx 14 dage efter rettidig betaling.

Skriv ny kommentar: