Gravatar

#1 frahm-2 18 år siden

jeg skal til at skrive bachelor projekt og jeg ville gerne skrive om film trailere. Det forholder sig dog sådan at det er meget svært at finde nogen bøger eller andre akademiske kilder om det emne. Jeg har derfor udvidet det til film marketing, hvilket også vil inkludere plakater, annoncer, tv/radio spot osv.
Så jeg tænkte om der var nogen her der kendte nogle bøger eller andre kilder som beskæftiger sig med disse områder?
på forhånd tak for enhver hjælp jeg kan få.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#2 Yoda 18 år siden

Lisa Kernan: "Coming Attractions: Reading American Movie Trailers"
(Texas Film & Media Studies)

I øvrigt ville det ganske sikkert være givende, hvis du fik fat i værker, der skriver om filmindustrien, da de ofte vil indeholde essays/kapitler om filmtrailerens funktion.

F.eks. følgende:

Julian Stringer "Movie Blockbusters"
eller
Robert Marich "Marketing to Moviegoers: A Handbook of Strategies Used by Major Studios and Independents", der indeholder kapitlet "Media advertising".
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 Yoda 18 år siden

I øvrigt vil bibliografien i Lisa Kernans bog (i #2) kunne hjælpe dig med yderligere litteratur om emnet.

Om Kernans bog:

Movie trailers—those previews of coming attractions before the start of a feature film—are routinely praised and reviled by moviegoers and film critics alike: "They give away too much of the movie." "They're better than the films." "They only show the spectacular parts." "They lie." "They're the best part of going to the movies." But whether you love them or hate them, trailers always serve their purpose of offering free samples of a film to influence moviegoing decision-making. Indeed, with their inclusion on videotapes, DVDs, and on the Internet, trailers are more widely seen and influential now than at any time in their history.

Starting from the premise that movie trailers can be considered a film genre, this pioneering book explores the genre's conventions and offers a primer for reading the rhetoric of movie trailers. Lisa Kernan identifies three principal rhetorical strategies that structure trailers: appeals to audience interest in film genres, stories, and/or stars. She also analyzes the trailers for twenty-seven popular Hollywood films from the classical, transitional, and contemporary eras, exploring what the rhetorical appeals within these trailers reveal about Hollywood's changing conceptions of the moviegoing audience. Kernan argues that movie trailers constitute a long-standing hybrid of advertising and cinema and, as such, are precursors to today's heavily commercialized cultural forms in which art and marketing become increasingly indistinguishable.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#4 Yoda 18 år siden

Der er naturligvis også denne artikel i 16:9 om filmtrailers og Kernans bog:

http://www.16-9.dk/2005-06/side09_boganmeldelse.ht...
Gravatar

#5 gi-jones 18 år siden

Det er ellers et seriøst stort emne du der har kastet dig ud i. Der er mange aspekter af markedsføring jo. For mig at se må det også inkludere overvejelser om release-datoer og ratings og så videre.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#6 frahm-2 18 år siden

Ja det skal selvfølgelig også snævres lidt ind. Jeg havde mere specifikt tænkt mig at fokusere på en marketing kampagne for en bestemt film. Mere specifikt The Devil Wears Prada eller Snakes on a Plane, da de sad lige i øjet.
Gravatar

#7 gi-jones 18 år siden

Lyder smart.

Nu ved jeg ikke så meget om at skrive bachelor-ting, men giver det ikke mere mening at lave en analyse af en mere normal film også, for sammenligningens skyld? Begge de eksempler du nævner er jo lidt aparte. Især Snakes, der jo er et skoleeksempel i viral markedsføring.
Gravatar

#8 frahm-2 18 år siden

jo det kan godt være. Det er blandt andet det jeg skal snakke med min vejleder om på tirsdag, men på den anden side kan det også være forvirrende hvis man hele tiden refererer til to film istedet for en. Jeg tror hellere jeg vil refererer til flere "normale" eksempler frem for et specifikt.
Gravatar

#9 gi-jones 18 år siden

Kan godt være at du har ret. Jeg blander mig også bare fordi jeg har interesse for emnet :)
Gravatar

#10 elwood 18 år siden

The Blair Whitch Project havde om noget også en ret snedig markedsføring, som et andet eksemple.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: