Gravatar

#11 Thomsen 13 år siden

Broomie (10) skrev:
Det kunne eventuelt være bogen Levende Billeder, omend den godt nok er forholdsvis dyr, taget i betrakning, at det er en bog :) .

Hvis du synes, at 375 kr. er dyrt for en undervisningsbog, så vil du kun blive skuffet fremover. :-)

Jeg tilslutter mig, hvad der ellers er blevet skrevet.

Bordwell/ Thompson: Film Art er en rigtig god introduktion til de tekniske dele
Samme ægtepars Film History er en klassiker indenfor filmhistorien og bliver jævnligt revideret. Personligt kan jeg dog bedre lide Cook: A History of Narrative Film, fordi jeg synes, den er mere levende beskrevet. Men den er vist ikke blevet opdateret i årevis, så jeg vil ikke anbefale den til andet end at bestille på biblioteket.

Jamess Monaco: How to Read a Film husker jeg også som en god indføring i mange af de basale begreber. Den er oven i købet blevet opdateret indenfor de sidste par år.

Der findes masser af gode bøger om mere specifikke tekniske områder, fra manuskriptskrivning over instruktion/ staging til filmfotografering og redigering, og jeg kan sagtens give dig nogle titler - men jeg vil nok anbefale at starte med en mere grundlæggende introduktion i en af titlerne ovenover først.

... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#12 Broomie 13 år siden

Thomsen (11) skrev:

Hvis du synes, at 375 kr. er dyrt for en undervisningsbog, så vil du kun blive skuffet fremover. :-)

Hvis det er Uni du mener, så bare rolig, jeg er godt forberedt ;) . Nu har jeg film som en hygge-hobby, derfor blev jeg en smule forskrækket over prisen.

men jeg vil nok anbefale at starte med en mere grundlæggende introduktion i en af titlerne ovenover først.

Det var også det der pludselig slog mig. Hvis jeg starter med den generelle basisviden, kan man jo altid bygge på bagefter.

Jeg vil utroligt gerne lære, at kunne diskuterer film på et lidt højere niveau end jeg hidtil har kunnet. Udover selvfølgelig at se en masse film, ser jeg også muligheder i at lære det teorietiske i børgerne. Giver det mening?
Gravatar

#13 Thomsen 13 år siden

Det giver fin mening. :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#14 Antlion 13 år siden

Ellers må du befærde dig i engelsk litteratur, som trods alt er billigere, nyt såvel som brugt.
Gravatar

#15 ChristianMichaelsen 13 år siden

Jeg vender altid tilbage til Peter Schepelerns afhandling fra 1972 "Den fortællende film". Spørg efter den på biblioteket.

Skriv ny kommentar: