Jeg tænkte på, om der findes bøger, som handler om filmtekniker. Altså omhandlende cinematografi, filmmusik osv osv, bøger som kan hjælpe en med at forstå og analysere film bedre. Bøgerne må være på dansk, såvel som engelsk og tysk :).
I mediefag på gymnasiet bruger de generelt Levende Billeder. Den har kapitler om de fleste genrer, filmteknik osv., og tror faktisk godt du vil finde den nyttig. Ellers er der 1001 movies you must se before you die. Den fortæller selvfølgelig mere om de mest 'betydningsfulde' og bedste film gennem historien. Der er lidt historie der men minimal grad af filmteknik.
Jeg syntes selv "Filmens historie" af Mark Cousins var en lødig indføring i filmhistorie. Hvis du gerne vil læse noget om lidt mere smalle film, kinematografi, "filmfilosofi", brug af lyde og musik, osv., kan jeg anbefale
Notes on the Cinematographer (Bresson) Sculpting in Time (Tarkovsky) Film as a Subversive Art (Vogel)
og måske, selvom den ikke er så god
Transcendental Style In Film (Schrader)
Der er også udgivet en samling af Dreyers artikler. Derudover har Deleuze skrevet to bøger om film inspireret af Henri Bergsons filosofi.
Jeg tænkte på, om der findes bøger, som handler om filmtekniker. Altså omhandlende cinematografi, filmmusik osv osv, bøger som kan hjælpe en med at forstå og analysere film bedre. Bøgerne må være på dansk
Læs også Francois Truffauts bog 'Hitchcock om Hitchcock', hvor den berømte instruktør fortæller om sine tanker og valg angående de film han lavede, og ikke mindst angående MÅDEN han lavede dem på. (Bogen er dog måske mest en hjælp, hvis du har set et pænt udsnit af Hitchcocks film.)
Jeg siger tusind tak for alle dine fine forslag! Jeg har lige bestilt The Story of Film af Mark Cousins, eftersom den ser ud til at være en fin begynderbog. Derefter må jeg se, hvad der ellers drager mig. Det kunne eventuelt være bogen Levende Billeder, omend den godt nok er forholdsvis dyr, taget i betrakning, at det er en bog :) .
Hitchcock om Hitchcock skal helt sikkert også erhverves på et tidspunkt, eftersom jeg har set en pæn del af hans største film.
#1 Broomie 14 år siden
Jeg tænkte på, om der findes bøger, som handler om filmtekniker. Altså omhandlende cinematografi, filmmusik osv osv, bøger som kan hjælpe en med at forstå og analysere film bedre. Bøgerne må være på dansk, såvel som engelsk og tysk :).
På forhånd tak.
#2 IK 14 år siden
#3 Broomie 14 år siden
#4 Skeloboy 14 år siden
Du kan også gå en helt anden vej: Filmoplevelse - en indføring i audiovisuel oplevelse af Torben Grodal, der tager fat på kognitiv filmteori
#5 Fellaheen 14 år siden
Notes on the Cinematographer (Bresson)
Sculpting in Time (Tarkovsky)
Film as a Subversive Art (Vogel)
og måske, selvom den ikke er så god
Transcendental Style In Film (Schrader)
Der er også udgivet en samling af Dreyers artikler. Derudover har Deleuze skrevet to bøger om film inspireret af Henri Bergsons filosofi.
#6 BN 14 år siden
Læs også Francois Truffauts bog 'Hitchcock om Hitchcock', hvor den berømte instruktør fortæller om sine tanker og valg angående de film han lavede, og ikke mindst angående MÅDEN han lavede dem på. (Bogen er dog måske mest en hjælp, hvis du har set et pænt udsnit af Hitchcocks film.)
#7 Highland Park 14 år siden
#8 Fellaheen 14 år siden
Apropos den, så er "Herzog on Herzog" også god.
#9 Antlion 14 år siden
#10 Broomie 14 år siden
Hitchcock om Hitchcock skal helt sikkert også erhverves på et tidspunkt, eftersom jeg har set en pæn del af hans største film.