Det er gode tider hos biograferne, der de seneste år har sendt billetpriserne kraftigt i vejret. Fra 2001 til 2005 er prisen på en biografbillet steget ca. 20 pct. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Der blev i 2001 solgt 12 mio. billetter i de danske biografer, hvilket indbragte knap 520 mio. kr., mens tallet sidste år var 630 mio. kr. for stort set det samme antal solgte billetter.
"Det går forrygende lige for tiden, og det har den her prisstigning været medvirkende til. Branchen er kommet ovenpå igen efter nogle meget hårde år med konkurrence fra videoen," siger Kim Pedersen, formand for Danske Biografer, til Danmarks Statistik.
Prisstigningerne skyldes i nogen grad, at biograferne har været nødsaget til at foretage en række massive investeringer i det påkrævede tekniske udstyr, og det har biografgængerne været med til at finansiere - tilsyneladende uden at blive skræmt af prisen.
Han forklarer desuden, at biografbranchen i høj grad er afhængig af, hvor mange danske film, der rammer biograflærredet.
Sidste år var der 41 danske premierefilm, og det var med til at skæppe i kassen.
"Det går forrygende for tiden. Det skyldes især produktionen af danske film. Det er dem, der afgør, om det bliver et godt eller dårligt år," siger Kim Pedersen.
Jeg kan æde den nuværende pris, men det betyder da godt nok at jeg vælger en del film fra - og ikke altid bare ukritisk køber en billet, for at se en film man har hørt om. For mit vedkommende, er det især de små film der lider - de må så nøjes med at blive set på DVD:)
Men de skal ikke blive meget dyrere før jeg vælger biograf fra, medmindre serviceniveauet stiger, eller man får noget ekstra for pengene.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Jeg undgår så vidt muligt Imperial, man sidder elendigt, til gengæld sidder man dyrt. CInemaxX Fisketorvet er the thing, hvis der skal ses block busters.
Jeg synes den nuværende pris er for høj. Gav 95,- for Superman i en af de mindste sale i Esbjerg Bio - det er bare for meget. Og for at gøre ondt værre, så har jeg lige vundet 2 fribilletter til netop Superman :S
Lidt OT: På fribilletterne står der: "Miranda ønsker dig ... med Superman Returns", men med småt står der, at de ikke kan bruges til helaftensfilm. Er Superman ikke en helaftensfilm - og kan de eventuelt bruges til en anden film ?
Selvom jeg også har bemærket, at det er blevet dyrere, så er det aldrig et issue ift om jeg skal se en film eller ej. Så skal prisen maxes langt højere op. Jeg er altså et nemt offer!
Jeg har efterhånden så svært ved at lokke alle familiefædre-vennerne med i bio, at jeg ikke bekymrer mig om prisen men mere om at få set filmene mens de går. Kæresten er jo ikke altid til at lokke med ind at se de store action flicks.
Har et par gange givet 100 - 110 for premiere surprise i Imperial og ærlig talt er det længe siden jeg har gået fra mørket tidligt søndag morgen med en wau-feeling.
Næææ jeg vil hellere støtte de små smalle og andre film på Natfilm og CIFF m.fl., som alligevel aldrig eller sjældent finder vej til de danske biografer eller dvd-distribution.
#9 Enig. Udvalget er for ensidigt og jeg er heller ikke imponeret over kvaliteten. Det er meget nemmere at få fat på en god film på DVD, end finde en i biografen. Ser nok en film i biografen hver anden måned og kan forhåbentlig være superaktiv under CIFF med et festivalkort.
Kun de allerstørste blockbusters vælger jeg at se i biografen, ellers køber jeg hellere filmen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1 19 år siden
------------------
Børsen:
Biograferne skruer op for billetpriserne
2006-08-25 15:51 Christian Venderby
Det er gode tider hos biograferne, der de seneste år har sendt billetpriserne kraftigt i vejret. Fra 2001 til 2005 er prisen på en biografbillet steget ca. 20 pct. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Der blev i 2001 solgt 12 mio. billetter i de danske biografer, hvilket indbragte knap 520 mio. kr., mens tallet sidste år var 630 mio. kr. for stort set det samme antal solgte billetter.
"Det går forrygende lige for tiden, og det har den her prisstigning været medvirkende til. Branchen er kommet ovenpå igen efter nogle meget hårde år med konkurrence fra videoen," siger Kim Pedersen, formand for Danske Biografer, til Danmarks Statistik.
Prisstigningerne skyldes i nogen grad, at biograferne har været nødsaget til at foretage en række massive investeringer i det påkrævede tekniske udstyr, og det har biografgængerne været med til at finansiere - tilsyneladende uden at blive skræmt af prisen.
Han forklarer desuden, at biografbranchen i høj grad er afhængig af, hvor mange danske film, der rammer biograflærredet.
Sidste år var der 41 danske premierefilm, og det var med til at skæppe i kassen.
"Det går forrygende for tiden. Det skyldes især produktionen af danske film. Det er dem, der afgør, om det bliver et godt eller dårligt år," siger Kim Pedersen.
#2 filmz-vassago 19 år siden
Men de skal ikke blive meget dyrere før jeg vælger biograf fra, medmindre serviceniveauet stiger, eller man får noget ekstra for pengene.
#3 19 år siden
#4 Popeye 19 år siden
Og for at gøre ondt værre, så har jeg lige vundet 2 fribilletter til netop Superman :S
Lidt OT: På fribilletterne står der: "Miranda ønsker dig ... med Superman Returns", men med småt står der, at de ikke kan bruges til helaftensfilm. Er Superman ikke en helaftensfilm - og kan de eventuelt bruges til en anden film ?
#5 19 år siden
#6 inflector 19 år siden
#7 19 år siden
#8 Bates 19 år siden
#9 filmz-Crystalstar1200 19 år siden
Næææ jeg vil hellere støtte de små smalle og andre film på Natfilm og CIFF m.fl., som alligevel aldrig eller sjældent finder vej til de danske biografer eller dvd-distribution.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#10 filmz-Bruce 19 år siden
Kun de allerstørste blockbusters vælger jeg at se i biografen, ellers køber jeg hellere filmen.