Jeg må også indrømme, at det slæbende og langsomme tempo tiltalte mig rigtig meget. Men jeg blev så også småforelsket med mange af karakterne, hvilket naturligvis hjælper det - jeg syntes derimod, at Deadwood, for mig, gik meget op i gab, da jeg var temmelig ligeglad med alle andre end Al Swearangen, og når han så ikke var med i scenerne - så var serien egentlig direkte kedelig for mig.
Carnivalé er for mig også langt mere interessant rent plotmæssigt, specielt når den egentlig udvikling går igen og der begynder at komme fremgang i serien - hele mytologien og mystikken omkring det drager mig simpelthen ind, ja - det er ligesom en god, velopbygget bog.
Derudover synes jeg også det er sørgeligt, at Carnivalé rent kommercielt er så overset i forhold til mange af HBO's andre serier - så jeg opfordrer konsekvent alle til at give den en chance :)
Der er skam også flere gode aspekter ved serien, men synes simpelthen den træder for meget vande. 75% af delen med Carnivale tivoliet/Ben Hawkins, er efter min mening en masse ligegyldige flugtveje, hvor fokuset specielt udvikler sig til hvorvidt de implicerede skal score hinanden og deres problemer i kærlighedslivet - og er jeg ligeglad med det, yes sir. Deres unaturlige evner - som netop er det bærende element ved serien - falder i baggrunden går hen og bliver hverdagslig flueknepperi på den kedelige måde, selv deres fysiske "skavanker" bliver noget man slet ikke bemærker. Det mystiske bliver ophævet af det banale. Og dét dræber den ellers skæve stemning og mystiske handling og når den opløses, er der ikke andet end en ordinær soap tilbage. Det er en større harmoni mellem det ordinære og det ekstraordinære jeg savner - for efter min mening overtager det ordinære i den grad og det er ikke hensigten med en serie, hvor det okkulte er trækplasteret.
Det der hiver de gode points hjem langt ind i serien, er parallel historien/den bedre halvdel, hvor broder Justins udvikling er langt mere interessant.
Hans udvilking mod "det onde" er meget dragende og fascinerende, Clancy Browns præsentation er iøvrigt helt igennem fantastisk.
#16 - "En ordinær soap" - godt vi ikke sidder face to face! :)
Men, hmm, jeg kan måske ikke helt forstår dine argumenter, fordi hvad du ikke bryder dig om er netop, hvad jeg nyder ved serien - jeg nyder at følge hverdagen i karnivalet mens man stille og rolig får et par bidder serveret fra den store kage - fremfor at køre den ud på at ultra overnaturligt sidespor, så er det overnaturlige mesterligt underspillet.
Du forstår godt mine argumenter; vi ser såment bare anderledes på serien, hvilket ganske enkelt er en smagssag - og fred være med det.
Men jeg begyndte virkeligt at kede mig, omkring midtvejs i serien. Handlingen i sig selv er ikke fremragende (men ganske god). Når det meste af persongalleriet efter en forholdsvis kort periode, heller ikke fastholder min interesse, mener jeg ikke det er en serie der kan måle sig med de andre serier jeg har omtalt.
fremfor at køre den ud på at ultra overnaturligt sidespor, så er det overnaturlige mesterligt underspillet.
Nemlig - så underspillet, at det hverdagslige drukner det overnaturlige og derfor det egentlige interessante ved serien. Det skal ikke være hverken ultra hverdagsligt eller ultra overnaturligt...men jeg mener det går hen og bliver ultra hverdagsligt og kommer i kraft af denne ulighed ud på et kedsommeligt sidespor.
Som jeg nævnte tidligere, mangler netop en harmonisering af det hverdagslige (det banale/naturlige) og det overnaturlige (det mystiske/okkulte) - det hverdagslige overtager og drukner de overnaturlige aspekter og så er netop det element der kunne gøre serien rigtig spændende, sat på meget lavt blus: Men det er jo det, du mener er mesterligt underspillet.
#18 - Okay.. Men, ja.. Det er netop det langsomme tempo, som serien er blevet kritiseret meget for, og det er formentlig også den primære årsag til, at seerne faldt fra i starten, inden der begyndte at komme en anelse fart over serien, og i sidste ende derfor HBO trak stikket ud af serien, desværre.
Jeg forstår godt dine argumenter, men besyndeligt nok nyder jeg bare de hverdagsagtige ting, og det giver også serien en større følelse af realisme, så det ikke bare er endnu en overnaturlig serie bygget omkring bulder, brag og flotte effekter - men istedet en serie, der sætter karakterne i højsædet og så bygger det overnaturlige sideløbende med den hverdag de lever. Men nu er det også primært hele mystikken og mytologien, som tidligere sagt, der tiltaler mig meget - og der spiller selve karnivalet en meget stor rolle. jeg har personligt ikke noget behov for at se mere til det overnaturlige, sålænge historien holdes i gang - og historien er i bund og grund ikke så utrolig overnaturlig igen, jeg mener - der er jo ingen rumvæsener eller lignende :)
#11 ks 19 år siden
Carnivalé er for mig også langt mere interessant rent plotmæssigt, specielt når den egentlig udvikling går igen og der begynder at komme fremgang i serien - hele mytologien og mystikken omkring det drager mig simpelthen ind, ja - det er ligesom en god, velopbygget bog.
#12 JannikAnd 19 år siden
Enig i alle aspekter.
#13 ks 19 år siden
#14 Bates 19 år siden
#15 filmz-Wacker 19 år siden
http://www.samarit.dk
#16 dolphinfriendly 19 år siden
Det er en større harmoni mellem det ordinære og det ekstraordinære jeg savner - for efter min mening overtager det ordinære i den grad og det er ikke hensigten med en serie, hvor det okkulte er trækplasteret.
Det der hiver de gode points hjem langt ind i serien, er parallel historien/den bedre halvdel, hvor broder Justins udvikling er langt mere interessant.
#17 ks 19 år siden
Men, hmm, jeg kan måske ikke helt forstår dine argumenter, fordi hvad du ikke bryder dig om er netop, hvad jeg nyder ved serien - jeg nyder at følge hverdagen i karnivalet mens man stille og rolig får et par bidder serveret fra den store kage - fremfor at køre den ud på at ultra overnaturligt sidespor, så er det overnaturlige mesterligt underspillet.
#18 dolphinfriendly 19 år siden
Du forstår godt mine argumenter; vi ser såment bare anderledes på serien, hvilket ganske enkelt er en smagssag - og fred være med det.
Men jeg begyndte virkeligt at kede mig, omkring midtvejs i serien. Handlingen i sig selv er ikke fremragende (men ganske god). Når det meste af persongalleriet efter en forholdsvis kort periode, heller ikke fastholder min interesse, mener jeg ikke det er en serie der kan måle sig med de andre serier jeg har omtalt.
Nemlig - så underspillet, at det hverdagslige drukner det overnaturlige og derfor det egentlige interessante ved serien. Det skal ikke være hverken ultra hverdagsligt eller ultra overnaturligt...men jeg mener det går hen og bliver ultra hverdagsligt og kommer i kraft af denne ulighed ud på et kedsommeligt sidespor.
Som jeg nævnte tidligere, mangler netop en harmonisering af det hverdagslige (det banale/naturlige) og det overnaturlige (det mystiske/okkulte) - det hverdagslige overtager og drukner de overnaturlige aspekter og så er netop det element der kunne gøre serien rigtig spændende, sat på meget lavt blus: Men det er jo det, du mener er mesterligt underspillet.
#19 ks 19 år siden
Jeg forstår godt dine argumenter, men besyndeligt nok nyder jeg bare de hverdagsagtige ting, og det giver også serien en større følelse af realisme, så det ikke bare er endnu en overnaturlig serie bygget omkring bulder, brag og flotte effekter - men istedet en serie, der sætter karakterne i højsædet og så bygger det overnaturlige sideløbende med den hverdag de lever. Men nu er det også primært hele mystikken og mytologien, som tidligere sagt, der tiltaler mig meget - og der spiller selve karnivalet en meget stor rolle. jeg har personligt ikke noget behov for at se mere til det overnaturlige, sålænge historien holdes i gang - og historien er i bund og grund ikke så utrolig overnaturlig igen, jeg mener - der er jo ingen rumvæsener eller lignende :)
#20 filmz-Bruce 19 år siden