Gravatar

#1 sonofsun 17 år siden

sakset fra EB:

Våbenglad filmlegende død
Hollywood-stjernen Charlton Heston, kendt som både Moses, Ben-Hur og våbenelsker, er død

Mikkel Selin - 07:13 - 06. apr. 2008

Den amerikanske filmlegende Charlton Heston er død, oplyser hans familie til amerikanske medier. Han var 84 år og døde i går i sit hjem i Beverly Hills med hustruen Lydia ved sin side.

Charlton Heston vandt en Oscar for sin rolle i filmen 'Ben-Hur' og havde desuden hovedrollen som Moses i storfilmen 'De 10 bud'.

På sine ældre dage var Heston mest kendt for sin fremtrædende rolle i den amerikanske våbenlobby National Rifle Association.

Da han i 1998 blev valg som præsident for den våbenglade forening, sagde han om daværende præsident Bill Clinton:

- Vi tør ikke overlade dig vore 21-årige døtre, og vi tør ved Gud heller ikke overlade dig vores skydevåben.

Heston, der i 2002 stod frem og fortalte, at han havde Alzheimers, modtog året efter USA's højeste civile orden.

- Den store personlighed, som vi har set på film, har vi også oplevet i virkeligheden, sagde præsident Bush, da han dekorerede Heston med Frihedsmedaljen.

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article...
Gravatar

#2 akerman 17 år siden

Så det også lige på EB.

Han var sq en stor skuespiller synes jeg. Elsker hans film - bl.a. Ben Hur og planet of the apes.

Selvom han var en skør kugle irl - havde han en fed aura.
Gravatar

#3 filmz-grev_michal 17 år siden

De mente ikke at Planet of the Apes skulle nævnes....

En stor arkeskuespiller for sin tid og mange klassikere der vil bestå forevigt.

Gravatar

#4 filmz-Narniabæver 17 år siden

For ikke at nævne Cats & Dogs.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#5 Guts 17 år siden

Han var også rigtig god i "Bowling for Columbine"
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#6 Tylerdurden 17 år siden

Det er fandeme dårlig stil, det der....

R.I.P. Charlton Heston. :-(
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#7 akerman 17 år siden

arh slap nu lige af :)
Gravatar

#8 filmz-Bruce 17 år siden

"from my my cold, dead hands"

Nyder til stadighed at se nogle af de store klassikere med ham!

Når folk tænker politisk om Charlton Heston, er det ofte med Michael Moores sarkastiske portræt i baghovedet fra "Bowling for Columbine", en reaktionær gammel krigsgal idiot.

I 1956 var han med i kampagnerne for at få valgt de demokratiske præsidentkandidater Adlai Stevenson og Johm F. Kennedy. I 1961 hjalp han sorte med at protestere mod raceopdeling i Oklahoma. I 1963 gik han med Martin Luther King i den kendte march for civiles rettigheder med emblemet ""All Men Are Created Equal". Han var imod McCarthy og Vietnam krigen og dengang for våbenkontrol. Siden skiftede han til støtte for republikanerne og skiftede mening i spørgsmålet om rettighed til våben.

Man kan sige meget om Charlton Heston og man kan sagtens kritisere ham for hans rolle i NRA og hans dårlige timing ifbm. Columbine, men man bør have mere med om manden og ikke kun det ensidigt dårlige.

Jeg ser ham som en mand, som livet igennem var optaget af alle menneskers rettigheder, nogle sager mere politisk ukorrekte end andre, men altid med et stort engagement. Manden i 90'erne, var langtfra den samme som i 60'erne eller 70'erne, hvilket udtalelsen

"...white pride is just as valid as black pride or red pride or anyone else's pride." med al tydelighed viser.

Men hvis man går dybere i budskabet, så er det igen kampen for lige rettigheder uanset farve, som er centrum og parret med hans had for det politisk korrekte, så får man nok det sande billede af manden. "Jeg har min mening, jeg kæmper for den, jeg kæmper for rettigheder og jeg vil skide på, hvad andre synes."
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 Yoda 17 år siden

Smukt og nuanceret!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#10 rockysds 17 år siden

Endnu et stort navn har forladt os.
R.I.P. Heston.

Er jeg forresten den eneste udover The New York Times der kun får ham til at være 83. Selv IMDb, har ham som 84-årig, selvom de har en fødselsdato, der hedder 4. October 1924, og dødsdato i går 5. April 2008. Det giver da i mine øjne kun 83...
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."

Skriv ny kommentar: