Her er en lille liste over Wong Kar-Wais film, og en anbefaling af, hvor man får fat i de bedste udgaver.
"As Tears Go By" "Days of Being Wild" - Der er ikke så meget at rafle om, for begge kan kun købes i R3. Kvaliteten er middelmådig og underteksterne på "Days..." er til tider direkte elendige. Til gengæld er dvd'erne som regel ret billige.
"Chungking Express" - Hold snitterne fra UK R2 og R3 og køb den amerikanske R1 fra Miramax. Kvaliteten er hæderlig, ikke perfekt, men langt bedre end de andre udgaver. Dvd'en indeholder en udmærket introduktion til filmen af Quentin Tarantino.
"Ashes of Time" - Kan købes både i R1 og i R3. Begge er rigtigt dårlige, men R3 er en bittesmule bedre end R1, og så er den væsentligt billigere. Filmen er essentiel.
"Fallen Angels" - R1. Middelmådig overførsel fra laserdisk-master.
"Happy Together" - Kinos R1 lider af samme problem som ovenstående. En ny britisk R2 dobbelt-dvd skulle dog, om ikke andet, indeholde Wong Kar-Wais egen film om filmen. Jeg har endnu ikke læst en eneste anmeldelse af den.
"In the Mood for Love" - Fransk R2 eller amerikansk R1. Undgå den canadiske. Den franske har et virkeligt lækker design og gode extras. Samme dvd er også udgivet i Tyskland og UK. Den amerikanske, fra Criterion, genbruger de fleste extras fra den franske og tilføjer sine egne. Den indeholder desuden et hæfte med novellen, der fungerede som inspiration til filmen. Der findes forskellige meninger, om hvilken der er bedst af de to. Forskellene er dog minimale, så køb den billigste.
Wong Kar-Wais kortfilm "The Follow" fra BMW-reklameserien The Hire købes fra bmw.com. Jeg synes personligt, at den er den bedste af dem alle.
Fra særdeles pålidelig kilde har jeg desuden, at alle Wong Kar-Wais film vil blive genudgivet på dobbelt-dvd'er i Hong Kong i løbet af året!
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Ja, jeg krydser også fingre for det. Min kilde plejer dog at være ualmindeligt velinformeret, når det kommer til HK-film (han har en masse kontakter og har endda boet i byen i en periode for at skrive om filmindustrien), så jeg sætter stor lid til oplysningerne.
Det ville være lækkert med nogle dvd-udgaver af fx. Fallen Angels og Ashes of Time, der kvalitetsmæssigt kunne måle sig med dem, man ser med In the Mood for Love. Dét og så en ordenligt version af Johnnie Tos The Mission - så skal jeg ikke forlange ret meget mere ;-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Johnni Tos The Mission (Cheong feng, 1999) er en dejlig, underspillet gangsterfilm med nogle af Hong Kongs absolut bedste, dramatiske skuespillere (bl.a. Anthony Wong og Francis Ng). Jeg kan varmt anbefale den, selvom handlingen er ganske simpel: En gangsterboss bliver truet på livet, og han hyrer derfor en række bodyguards. Det er måden, filmen er udført på, der gør hele forskellen. Det meste af tiden går med at vente på det næste angreb, og man følger derfor livvagterne, mens de keder sig, småskændes, laver grin med hinanden og langsomt forsøger at trævle sagen op. Derfor bliver de så meget mere menneskelige, end man er vant til i kinesiske genrefilm. Det er herligt uhøjtideligt, og selv actionsekvenserne er holdt i en særegen, tilbagelænet stil, der skal ses.
Kvaliteten på den kinesiske dvd er desværre ikke særligt god. Den generes en en svag skygge, der er brændt ind midt på filmstrimlen en stor del af tiden. Til gengæld så koster den kun ca. 25kr (ex. porto) hos www.dddhouse.com.
Tja, jeg er aktiv en del andre steder også (først og fremmest dahf.dk og det uofficielle criterion-forum på ezboards), og man kan jo ikke være alle steder. Jeg hopper ind, når jeg synes, at der er en diskussion, der er værd at deltage i.
Jeg er dog ved at trække mig fuldstændigt fra usenet. Efter 5-6 år er det de samme diskussioner, der bliver ved med at gentage sig, og de samme brøleaber, der dominerer og ødelægger diskussioner, de egentligt ikke er interesserede i alligevel. Så det kan da være, at jeg får mere tid til det her board fremover.
#17 Lyder som noget jeg kan lide, specielt det med at de egentlig bare venter... en simpel handling behøver ikke være lig med en dårlig film, tværtimod er jeg lige ved at sige...
Du lader til at kende en del til film fra østen... kender du en film fra japan der hedder Tampopo? Og hvis du gør ved du så hvor man kan få den til en rimelig pris?
........................................ "If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Jeg kender desværre kun Tampopo af omtale og ud fra enkelte klip. Instruktøren Itami var kendt for sine satiriske film, og Tampopo går vist for at være et af hovedværkerne.
Den amerikanske dvd fra Fox Lorber udgik desværre for et stykke tid siden. Jeg har selv forsøgt at skaffe den uden held. Men hvis du har mod på det, så har amazon.com stadigvæk nogle enkelte eksemplarer på lager. Du skal bare regne med at blive bon'et af tolderne.
Jeg er i øvrigt helt enig i det, du siger om handling. Baz Luhrman sagde engang nogen henad, at de bedste film er simple historier fortalt på en kompliceret måde. Det er ikke nødvendigvis en universal sandhed. Men tænker jeg over det, så er der alligevel forbavsende mange af mine yndlingsfilm, der er ganske enkle og først løfter sig til det sublime gennem deres stil. Tag en film som In the Mood for Love fx. Der sker jo i bund og grund *intet* i den film. Og alligevel så oser den af bittersød melankoli og smertefuld kærlighed - mesterligt fortalt gennem billedsproget og musikken.
#11 filmz-Le Samouraï 22 år siden
"As Tears Go By"
"Days of Being Wild"
- Der er ikke så meget at rafle om, for begge kan kun købes i R3. Kvaliteten er middelmådig og underteksterne på "Days..." er til tider direkte elendige. Til gengæld er dvd'erne som regel ret billige.
"Chungking Express"
- Hold snitterne fra UK R2 og R3 og køb den amerikanske R1 fra Miramax. Kvaliteten er hæderlig, ikke perfekt, men langt bedre end de andre udgaver. Dvd'en indeholder en udmærket introduktion til filmen af Quentin Tarantino.
"Ashes of Time"
- Kan købes både i R1 og i R3. Begge er rigtigt dårlige, men R3 er en bittesmule bedre end R1, og så er den væsentligt billigere. Filmen er essentiel.
"Fallen Angels"
- R1. Middelmådig overførsel fra laserdisk-master.
"Happy Together"
- Kinos R1 lider af samme problem som ovenstående. En ny britisk R2 dobbelt-dvd skulle dog, om ikke andet, indeholde Wong Kar-Wais egen film om filmen. Jeg har endnu ikke læst en eneste anmeldelse af den.
"In the Mood for Love"
- Fransk R2 eller amerikansk R1. Undgå den canadiske. Den franske har et virkeligt lækker design og gode extras. Samme dvd er også udgivet i Tyskland og UK. Den amerikanske, fra Criterion, genbruger de fleste extras fra den franske og tilføjer sine egne. Den indeholder desuden et hæfte med novellen, der fungerede som inspiration til filmen. Der findes forskellige meninger, om hvilken der er bedst af de to. Forskellene er dog minimale, så køb den billigste.
Wong Kar-Wais kortfilm "The Follow" fra BMW-reklameserien The Hire købes fra bmw.com. Jeg synes personligt, at den er den bedste af dem alle.
Fra særdeles pålidelig kilde har jeg desuden, at alle Wong Kar-Wais film vil blive genudgivet på dobbelt-dvd'er i Hong Kong i løbet af året!
#12 filmz-Crystalstar1200 22 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#13 filmz-cko 22 år siden
Uhhh det ville være fedt hvis din kilde har ret :)
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
#14 filmz-Le Samouraï 22 år siden
Det ville være lækkert med nogle dvd-udgaver af fx. Fallen Angels og Ashes of Time, der kvalitetsmæssigt kunne måle sig med dem, man ser med In the Mood for Love. Dét og så en ordenligt version af Johnnie Tos The Mission - så skal jeg ikke forlange ret meget mere ;-)
#15 filmz-cko 22 år siden
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
#16 Morbid 22 år siden
#17 filmz-Le Samouraï 22 år siden
Johnni Tos The Mission (Cheong feng, 1999) er en dejlig, underspillet gangsterfilm med nogle af Hong Kongs absolut bedste, dramatiske skuespillere (bl.a. Anthony Wong og Francis Ng). Jeg kan varmt anbefale den, selvom handlingen er ganske simpel: En gangsterboss bliver truet på livet, og han hyrer derfor en række bodyguards. Det er måden, filmen er udført på, der gør hele forskellen. Det meste af tiden går med at vente på det næste angreb, og man følger derfor livvagterne, mens de keder sig, småskændes, laver grin med hinanden og langsomt forsøger at trævle sagen op. Derfor bliver de så meget mere menneskelige, end man er vant til i kinesiske genrefilm. Det er herligt uhøjtideligt, og selv actionsekvenserne er holdt i en særegen, tilbagelænet stil, der skal ses.
Kvaliteten på den kinesiske dvd er desværre ikke særligt god. Den generes en en svag skygge, der er brændt ind midt på filmstrimlen en stor del af tiden. Til gengæld så koster den kun ca. 25kr (ex. porto) hos www.dddhouse.com.
#18 filmz-Le Samouraï 22 år siden
Tja, jeg er aktiv en del andre steder også (først og fremmest dahf.dk og det uofficielle criterion-forum på ezboards), og man kan jo ikke være alle steder. Jeg hopper ind, når jeg synes, at der er en diskussion, der er værd at deltage i.
Jeg er dog ved at trække mig fuldstændigt fra usenet. Efter 5-6 år er det de samme diskussioner, der bliver ved med at gentage sig, og de samme brøleaber, der dominerer og ødelægger diskussioner, de egentligt ikke er interesserede i alligevel. Så det kan da være, at jeg får mere tid til det her board fremover.
#19 filmz-cko 22 år siden
Lyder som noget jeg kan lide, specielt det med at de egentlig bare venter... en simpel handling behøver ikke være lig med en dårlig film, tværtimod er jeg lige ved at sige...
Du lader til at kende en del til film fra østen... kender du en film fra japan der hedder Tampopo? Og hvis du gør ved du så hvor man kan få den til en rimelig pris?
#20 filmz-Le Samouraï 22 år siden
Den amerikanske dvd fra Fox Lorber udgik desværre for et stykke tid siden. Jeg har selv forsøgt at skaffe den uden held. Men hvis du har mod på det, så har amazon.com stadigvæk nogle enkelte eksemplarer på lager. Du skal bare regne med at blive
bon'et af tolderne.
Jeg er i øvrigt helt enig i det, du siger om handling. Baz Luhrman sagde engang nogen henad, at de bedste film er simple historier fortalt på en kompliceret måde. Det er ikke nødvendigvis en universal sandhed. Men tænker jeg over det, så er der alligevel forbavsende mange af mine yndlingsfilm, der er ganske enkle og først løfter sig til det sublime gennem deres stil. Tag en film som In the Mood for Love fx. Der sker jo i bund og grund *intet* i den film. Og alligevel så oser den af bittersød melankoli og smertefuld kærlighed - mesterligt fortalt gennem billedsproget og musikken.