Gravatar

#1 davenport 11 år siden

Hey
Jeg er ved at "oversætte" et gammelt discohit fra Skandinavien til dansk og i en akustisk udgave. Formålet er at tilbyde den færdige sang til en upcoming dansk sangerinde, der passer til stilen.
Men jeg er meget i tvivl om fremgangsmåden, når vi snakker den oprindelige copyright, og hvad der skal ske. Jeg er ikke så velbevandret i det juridiske i musikmiljø.
Jeg ved at der her er både komponister og jurister, så jeg vil lige høre om der er nogen der ved hvad jeg skal gøre?

Teksten oversættes for det første til dansk med modifikationer ihh. til sproget, men melodien og genkendeligheden er ens. Der er altså ikke nogen som helst tvivl om, at det er samme nummer, der bare er oversat og stripped.

Ved godt det er en lidt carzy tanke, men det har snurret i mit hovede over længere tid, og jeg kunne godt bruge lidt råd.

Håber der er nogen der kan hjælpe eller henvise til andre der kan.

Pfh tak :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 Åkepool 11 år siden

Hvilken ABBA-sang er det? ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#3 davenport 11 år siden

Kan ikke døje dem, så det er slet ikke i den boldgade ;)
Gravatar

#4 BN 11 år siden

Davenport, har du en original cd med det pågældende nummer af den pågældende kunstner eller gruppe? I så fald vil der jo som regel altid stå navnet på det pladeselskab, der har udgivet nummeret. Skriv til pladeselskabet og forelæg dem dine/jeres planer.

Uanset hvem du i første række får fat i gennem en sådan e-mail-henvendelse, skal de nok henvise dig til rette vedkommende (hvis det da ikke er vedkommende selv), som så kan oplyse dig om betingelserne for at bruge det pågældende nummer.

Jeg havde selv fat i en af dansk musiks helt store navne for nylig, altså kunstneren personligt, og i dette tilfælde blev jeg vist videre til det forlag, der værner om rettighederne. (Når det er en ren coverversion, har master ejeren til original versionen ingen rettigheder, så derfor kræver det kun tilladelse fra forlag/publisher.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 davenport 11 år siden

Ok, det lyder jo ganske lovende. Det vil jeg se på.
I øvrigt ved sangerinden intet om min idé. Jeg kender hende heller ikke, men kunne godt se hende synge sangen, og måske få et ganske stort hit med det. Jeg vil selvfølgelig krediteres for teksten, og på den måde hæve lidt kodapenge, hvilket er den måde jeg har forstået det virker på.
Lisa Miscowsky har jo nærmest helt anonymt skrevet kæmpe hits for (var det ikke) Take That, og der må jo sidde folk derude, der skriver tekster for de store kanoner, der ikke selv har tid til den slags trivialiteter :)

Skriv ny kommentar: