Gravatar

#1 gog 14 år siden

Hej med jer. Jeg har lige et par spørgsmål eller 5:

Jeg vil gerne oprette en hjemmeside med filmartikler. Må jeg finde billeder på google af f.eks. "Jurassic Park" og lægge dem op? Hvis nej, findes der så hjemmesider, som man frit kan hente film-billeder fra? Hvad gør hjemmesider som Filmz.dk, ekkofilm.dk og information.dk, når de f.eks. skal anmelde en film, og vil lægge et foto op af den? Kontakter de fotografen/instruktøren/skuespilleren? Jeg går da ud fra at man har fået tilladelse til at låne billeder, når man f.eks. skriver en artikel eller en anmeldelse. Men hvordan?
Gravatar

#2 Tommy Kristensen 14 år siden

Der er som udgangspunkt copyright på alt du ikke selv har rettighederne til. Du kan enten betale dig fra det ved at benytte et firma der råder over en billeddatabase - eller du kan kontakte de danske rettighedshavere, f.eks Nordisk Film osv - og så få adgang til deres presse-arkiv, det koster ikke noget.

Alternativt kan du lave dine screencaps selv, og så bare kreditere de respektive danske rettighedshavere. Det er måske ikke 110% "lovligt" - men har aldrig hørt om nogen der har fået ballade - slet ikke hvis det ikke er til kommerciel brug.
Gravatar

#3 chandler75 14 år siden

Hvis du smækker et foto op fra "Jurassic Park" og skriver "Foto: Universal Pictures" under billedet eller i nærheden, burde der ikke være nogen problemer - det er mere end mange andre (også større) sites gør.

Du kan finde filmselskabet (Production Co) under en films IMDb-side.

Du skal derimod være mere forpasselig med billeder af instruktører og lign., hvis du finder dem på Google, da disse ofte har copyright.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 Svagin 14 år siden

Du skal have fat i dem, der i Danmark har rettighederne til filmen. Dette er oftest et distributionsselskab. Kontakt dem og forhør dig hvordan man plejer at gøre det.

Nogle distributionsselskaber, har store databaser med billeder, som du måske kan få adgang til.

Dog vil jeg lige sige - for min egen regning - at du ikke behøver at indhente tilladelser til forskellige film, hvis din side ikke er særlig stor. Du kan evt. gøre som chandler75 skriver eller skrive "Foto: UIP" der er det distributionsselskab, der udgiver film fra Universal Pictures i Danmark
http://taxidriverfilm.blogspot.com/2011/04/100-gode-grunde-til-at-jeg-elsker-film.html
Gravatar

#5 gog 14 år siden

Tak for jeres svar. Jeg synes det lyder som et kæmpe arbejde at skulle kontakte filmselskabet, hver gang jeg vil lægge et foto ind, så jeg overvejer at bruge screenshots istedet - Jeg har læst mig frem til at det er OK, hvis der er tale om "fair use", men det er en regel, jeg har læst på amerikanske hjemmesider;

Generally, four factors must be considered in context, as a whole to determine whether a reproduction is fair use or unfair use, i.e. copyright infringement. The four factors of fair use are:

1. The purpose and character of the use: Reproduction for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship or research is not copyright infringement. This probably covers most blogs and personal websites, but there are other factors to consider.

2. The nature of the copyrighted work: The Supreme Court has said that this factor is often "not much help," but the nature of the original could become more important when dealing with digital works that may be reproduced not one time, but one million times, in a fraction of the time.

3. The amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole: If the original is 10,000 pages, and the culprit reproduces one page, that is probably not infringement. But, if the original is one page, and the culprit still reproduces one page, he has probably infringed on the copyright.

4. The effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work: This one gets fun. The Supreme Court has rejected an irrebuttable presumption that commercial reproduction eliminates the fair use defense, but reproduction for a commercial purpose may push the secondary use closer to infringement and farther away from fair use. This factor requires the court to consider the relevant market and the competitive atmosphere while simultaneously trying to increase the welfare of Americans, two often competing interests. For instance, although a corporation may limit many forms of unauthorized reproduction of its software, the FCC has stated that truthful, non-deceptive comparative advertising is both legal and important to a healthy marketplace.

Vil den regel også gælde i Danmark? Og mht punkt 1. Der kommer ikke til at ligge anmeldelser og nyheder på min side, det bliver snarere filmessays. Hvis jeg f.eks. vil skrive om filmen Jurassic Park, for lige at vende tilbage, vil jeg flette noget dinosaurer/mesozoikum blabla ind. Så kan man sige at denne regel er brudt? Det er jo ikke undervisning eller en anmeldelse der er tale om.

Liva
Gravatar

#6 chandler75 14 år siden

"Fair use" er amerikansk lovgivning, som ikke rigtig kan bruges herhjemme.

Du burde som sagt uden problemer kunne bruge billeder fra film, så længe du skrive "Foto:" under.

Hvis du skal bruge andre typer billeder, kan du evt. prøve Flickr. Indtast søgeord (f.eks. dinosaur) -> Klik Advanced search -> Sæt kryds i Only search within Creative Commons-licensed content -> Search. Hvis du har en kommerciel side, skal du også lige markere Find content to use commercially.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 Skeloboy 14 år siden

gog (5) skrev:
hvis der er tale om "fair use

Som Chandler75 siger, er det kun i USA - desværre. Synes det er et godt princip
Gravatar

#8 gog 14 år siden

#6 - Jeg synes, at have læst et sted at BBC for et stykke tid siden fik problemer, fordi de brugte et foto fra Flickr. Kan man være 100% sikker på at der er tale om Creative Commons, fordi man krydser det af?

Liva
Gravatar

#9 chandler75 14 år siden

# 8 Nej, alle kan jo lægge billeder op på Flickr, men så vil du i hvert fald kunne henvise til, at du handlede i god tro, og så vil det i langt de fleste tilfælde være nok, at du bare fjerner billedet.

Vi har på Filmz én gang i 9 år oplevet, at vi ved en fejl lagde et billede på, som et fotograf havde copyright på, at da vi blev gjort opmærksom på det, fjernede vi det blot, og det var fint.
Gravatar

#10 gog 14 år siden

Nå, det er da betryggende at vide, at I bruger Flickr uden problemer. Det vil jeg også gøre så. Med sådan en søgning, er der selvfølgelig ikke altid lige det foto, man så på Google, men det må jeg leve med. Mange tak for hjælpen.

Skriv ny kommentar: