Blir lige nød til at skrive lidt ang. Miami Vice 2006, som jeg tog med på listen over dårligste film, hvilket jeg helt klart mener at den er.
Er ellers vild med Michael Mann's stil og hans film generelt, men med "Miami Vice" skraber han i den grad bunden og jeg syntes slet ikke den skal nævnes i sammenhæng med mesterværket Heat.
Èn ting er at ha' en flot billedside, men hvad hulen hjælper det når alt andet føles som et kæmpe antiklimaks. For det første er "handlingen" lavet fuldstændig uden nerve eller nogen form for spænding. Vi får set hvordan narkokartellerne og deres smugling er skruet sammen og det er sådan set også fint nok, hvis det bare ikke var fordi man allerede havde set den slags en milliard gange før. Den lille smule krimi/action der er i starten af filmen, kører så senere ud på et sidespor der er helt unødvendigt og gør et i forvejen haltende og gumpetungt plot endnu mere ligegyldigt, da Crockett indleder et forhold til Isabella. Et forhold der rummer ligså meget forelskelse og romantik, som man selv har til sit brugte klippekort. Kort sagt...der er igen kemi imellem de to skuespillere overhovet og det bringer så problem nr. 2 på banen.
Hvor man i den gamle serie havde Crocket og Tubbs herlige ping-pong og sarkastiske bemærkninger til hinanden, der gjorde at man fik fornemmelsen af at de ud over at være et team i politiet også var gode venner udenfor, er det i den nye version helt og aldeles pist borte. En fejlcastet Colin Farell, (hvis irske accent dukker op hist og pist. Sjovt fordi vi jo alle ved at Crockett slet ikke var amerikaner men en impoteret irer...hmm) og en lidt mindre fejlcastet Jamie Foxx skal godt nok forestille at være et team, men gør i stedet hver især en dyd ud af at agere mest cool på lærredet. Det virker som om, at de to spiller i hver deres univers. Gong Li'...what the fuck. Her må Mann ha' fået en mindre hjerneblødning, da han fik fat på hende. Kvinden har ingen udstråling, har store problemer med at sige sine engelske replikker og har absolut nada kemi med Colin Farell.
Og hvad sker der mht. til Castillo ? Når nu Mann hyrer hærdebrede Barry Shabaka Henley til rollen som chefen, hvorfor laver han så ikke bare en ny karakter, i stedet for at la' ham spille en rolle der var beregnet til en latino. Jeg sad da og blev irritere over den detalje, men var ikke blevet det hvis Henley blot havde fungeret som en ny chef. Igen en besynderlig løsning fra Mann's side, som jeg ikke fatter.
Så er der resten af teamet Switek, Zito, Trudy og Gina, som selv om de klart nok ikke var hovedfigurene i den gamle serie, alligevel fik liv til at være en del af handlingen. Det får de slet ikke lov til i den nye. Her er de total anonyme indtil 4.akt, hvor Mann kommer i tanke om dem og smider dem ind i mixet.
Så ku' man ha' håbet på, at Mann hev nogen interessante og karimatiske skurke på banen, men ak. Igen er castingen blev foretaget hos "Boring Inc. Acting School", så her må man også gå forgæves.
Du nævner actionscenene som noget positivt...hvilke actionscener fristes jeg til at sige, for det er da først til sidst at Mann gør et spædt forsøg med et alt for hurtigt overstået raid på en trailerpark og senere et ufatteligt tamt shootot ved havnefronten. Hvor er magien og drivet fra Heat og Collateral blevet af? Det her er ikke andet end løst krudt og mekaniske reaktioner kørt på rutinen. Selv den gamle serie fra 80'erne's action forekommer mere frisk og sprudlende.
Nå alt der så er sagt, er det nok nogen der vil sige at jeg fuldtsændig har misset filmens pointe og misforstået hvad Mann laver som instruktør. Men nej, jeg ved godt at hans film skal illustrere det fortabte menneske kontra storbyen, menneskets forfald via bestemte farvetoninger på billedsiden, skabe en stemning der skal få tilskueren til at forstå hovedpersonernes índre konflikter osv.
Og ja, det er han en mester i at lave og han har gjort det flere gange før med, Thief, Manhunter, Last of The Mohikans, Heat og Collateral, men dér var både skuespil og plots markant,(nærmere en milliard gange) bedre samarbejdspartnere til Mann's formål, end det er tilfældet med "Miami Vice", som oser af fejlcasting og et håbløst og intetsigende manuskript, hvis flotte billedside på ingen måde kan hive filmen i land.
Et stort 0/6 og fuldt fortjent med på listen som dårligste film ever.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Tilføjelse: En films kvalitet skal i.m.o. også bedømmes ud fra dens forudsætninger. En film med et stort Hollywood-budget, som fx. Miami Vice, der bliver noget juks, må alt andet lige skulle bedømmes hårdere, end en skæv direct-to-dvd splatter-film, der lider af dårligt skuespil og dårlige effekter.
Wanna go for a ride? No thanks. No Thanks? What does that mean? That I dont wanna go. Go where? For a ride. A ride! Now thats a good idea: Ok lets go.
Nu er det så spørgsmålet om man reelt kan sige, at 'Miami Vice' er blevet til "noget juks".
Godt nok har jeg kun set den én gang for en del måneder og har endnu et uafklaret forhold til den (sådan har jeg det med nogle film indtil jeg har fået dem set anden eller tredje gang), men én ting ved jeg allerede, og det er, at filmen ihvertfald hæver sig over det middelmådige, og derfor er betegnelsen "noget juks" efter min mening udtryk for en overdrevent hård kritik.
#12 Du er ikke den eneste med den holdning fætter guf. Selv Paul WS.' Alien vs. Predator har mere at byde på, både indholdsmæssigt og charmemæssigt, end Miami Vice og det er ellers ikke en film man kan skrive mange flotte ord om. :)
#11 BN 16 år siden
Afgjort også MIN mening. Dog indeholder den af seriens bedste scener: scenen på hængebroen, som er en af disse store øjeblikke.
#12 NightHawk 16 år siden
Blir lige nød til at skrive lidt ang. Miami Vice 2006, som jeg tog med på listen over dårligste film, hvilket jeg helt klart mener at den er.
Er ellers vild med Michael Mann's stil og hans film generelt, men med "Miami Vice" skraber han i den grad bunden og jeg syntes slet ikke den skal nævnes i sammenhæng med mesterværket Heat.
Èn ting er at ha' en flot billedside, men hvad hulen hjælper det når alt andet føles som et kæmpe antiklimaks. For det første er "handlingen" lavet fuldstændig uden nerve eller nogen form for spænding. Vi får set hvordan narkokartellerne og deres smugling er skruet sammen og det er sådan set også fint nok, hvis det bare ikke var fordi man allerede havde set den slags en milliard gange før. Den lille smule krimi/action der er i starten af filmen, kører så senere ud på et sidespor der er helt unødvendigt og gør et i forvejen haltende og gumpetungt plot endnu mere ligegyldigt, da Crockett indleder et forhold til Isabella. Et forhold der rummer ligså meget forelskelse og romantik, som man selv har til sit brugte klippekort. Kort sagt...der er igen kemi imellem de to skuespillere overhovet og det bringer så problem nr. 2 på banen.
Hvor man i den gamle serie havde Crocket og Tubbs herlige ping-pong og sarkastiske bemærkninger til hinanden, der gjorde at man fik fornemmelsen af at de ud over at være et team i politiet også var gode venner udenfor, er det i den nye version helt og aldeles pist borte. En fejlcastet Colin Farell, (hvis irske accent dukker op hist og pist. Sjovt fordi vi jo alle ved at Crockett slet ikke var amerikaner men en impoteret irer...hmm) og en lidt mindre fejlcastet Jamie Foxx skal godt nok forestille at være et team, men gør i stedet hver især en dyd ud af at agere mest cool på lærredet. Det virker som om, at de to spiller i hver deres univers. Gong Li'...what the fuck. Her må Mann ha' fået en mindre hjerneblødning, da han fik fat på hende. Kvinden har ingen udstråling, har store problemer med at sige sine engelske replikker og har absolut nada kemi med Colin Farell.
Og hvad sker der mht. til Castillo ? Når nu Mann hyrer hærdebrede Barry Shabaka Henley til rollen som chefen, hvorfor laver han så ikke bare en ny karakter, i stedet for at la' ham spille en rolle der var beregnet til en latino. Jeg sad da og blev irritere over den detalje, men var ikke blevet det hvis Henley blot havde fungeret som en ny chef. Igen en besynderlig løsning fra Mann's side, som jeg ikke fatter.
Så er der resten af teamet Switek, Zito, Trudy og Gina, som selv om de klart nok ikke var hovedfigurene i den gamle serie, alligevel fik liv til at være en del af handlingen. Det får de slet ikke lov til i den nye. Her er de total anonyme indtil 4.akt, hvor Mann kommer i tanke om dem og smider dem ind i mixet.
Så ku' man ha' håbet på, at Mann hev nogen interessante og karimatiske skurke på banen, men ak. Igen er castingen blev foretaget hos "Boring Inc. Acting School", så her må man også gå forgæves.
Du nævner actionscenene som noget positivt...hvilke actionscener fristes jeg til at sige, for det er da først til sidst at Mann gør et spædt forsøg med et alt for hurtigt overstået raid på en trailerpark og senere et ufatteligt tamt shootot ved havnefronten. Hvor er magien og drivet fra Heat og Collateral blevet af? Det her er ikke andet end løst krudt og mekaniske reaktioner kørt på rutinen. Selv den gamle serie fra 80'erne's action forekommer mere frisk og sprudlende.
Nå alt der så er sagt, er det nok nogen der vil sige at jeg fuldtsændig har misset filmens pointe og misforstået hvad Mann laver som instruktør. Men nej, jeg ved godt at hans film skal illustrere det fortabte menneske kontra storbyen, menneskets forfald via bestemte farvetoninger på billedsiden, skabe en stemning der skal få tilskueren til at forstå hovedpersonernes índre konflikter osv.
Og ja, det er han en mester i at lave og han har gjort det flere gange før med, Thief, Manhunter, Last of The Mohikans, Heat og Collateral, men dér var både skuespil og plots markant,(nærmere en milliard gange) bedre samarbejdspartnere til Mann's formål, end det er tilfældet med "Miami Vice", som oser af fejlcasting og et håbløst og intetsigende manuskript, hvis flotte billedside på ingen måde kan hive filmen i land.
Et stort 0/6 og fuldt fortjent med på listen som dårligste film ever.
#13 BN 16 år siden
Jeg skal se filmen igen, før jeg kan kommentere. Men det er interessante kritikpunkter, som jeg vil prøve at have i tanke ved gensynet.
#14 filmz-DocDoom 16 år siden
#15 filmz-Whitetrash 16 år siden
#16 BN 16 år siden
Nu er det så spørgsmålet om man reelt kan sige, at 'Miami Vice' er blevet til "noget juks".
Godt nok har jeg kun set den én gang for en del måneder og har endnu et uafklaret forhold til den (sådan har jeg det med nogle film indtil jeg har fået dem set anden eller tredje gang), men én ting ved jeg allerede, og det er, at filmen ihvertfald hæver sig over det middelmådige, og derfor er betegnelsen "noget juks" efter min mening udtryk for en overdrevent hård kritik.
#17 Åkepool 16 år siden
#18 filmz-ZOPTIKEREN 16 år siden
#19 Åkepool 16 år siden
#20 filmz-DocDoom 16 år siden