Jeg undrer mig en del, når jeg sidder og hører P3. De spiller så meget såkaldt "gangsta-rap", hvor rapperen direkte opfordrer til at tage stoffer, stjæle, pushe osv. Kan det passe at man skal høre på den slags?? Er det bare mig der er blevet gammel, eller er det ikke ligefrem nødvendigt at opfordre ungdommen til den slags? De lapper det jo i sig..
Her er et par ex. fra Marwans Selvgjort velgjort:
"Stemmer på de røde, ryger det grønne, sælger det hvide, arbejder sort, selvgjort velgjort" & "Vil du lave hurtige penge, så køb et kilo, cut det op og sælg det i ghettoen" (Tekst efter bedste lytteevne)
Er det ikke lige lovligt langt ude på en public service kanal?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg er ikke voldsomt meget inde i rap, men så vidt jeg ved, så præcis med gangster-rap, ihvertfald når vi taler dansk rap, er den hårde attitude med tilhørende kriminelle tendenser en rolle som rapperne spiller - modsat amerikanske gangsterrappere, hvor en stor del rent faktisk stammer fra ghettoen og har oplevet vold, handel med narko o.s.v. og har endda været indblandet i disse aktiviteter på en eller anden måde.
Så i bund og grund, skal disse tekster selvfølgelig ikke tages seriøst. :)
Jeg hører en del P3 og synes nu ikke der er så mange af den slags sange. Enig i at den sang der virker en smule 'ekstrem', men jeg føler mig gammel der...
Sangen er jo ikke anderledes end meget af det rap vi har hørt i mange år fra USA - ikke at det gør det bedre at de også gør det derovre, men diskussionen bør ikke kun omhandle det danske.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Det jeg mener er, at det danske sprog i teksten, er noget de unge forstår fuldt ud. I modsætning til amerikansk, der kan virke meget langt væk og fyldt med uforståligt lokalt slang. Forstår i? - Altså, der skal ikke meget til, før at de unge husker det. Og måske ønsker at blive en del af det miljø. Om det så er seriøst ment eller ej, synes jeg for så vidt er ligegyldigt, da denne form for "humor" har en tendens til at flyve over de unges hoveder. - Og så har jeg indtryk af, at de unge der tager stoffer, også hører den slags musik her. Så rapperne er vel ikke helt uskyldige i det?
Mht. at der ikke er så meget af det i radioen, så hørte jeg da i løbet af 30 minutter 2 opfordringer til at tage speed, i 2 forskellige sange..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
...og MC Einar rappede også om at ryge masser af hash (og om at onanere).
I det konkrete tilfælde (Marwan), kunne det så tænkes, at linierne er taget ud af en sammenhæng, og at han prøver at lægge det liv bag sig? Er der ikke noget med, at han enten er ved eller lige har afsonet en straf, og nu vil være helt 'straight'? Eller er det en anden?
Jeg tror ikke at vi det nye "århundred" tager sådan en beslutning bare fordi vi hører rap .. man ser også disse stoffer i technoverdene??? og jeg hører meget rap og ikke alle synger om disse ting: eks: kanye west, black eyed peas, outcast .. så hvis man vil tage stoffer er det beslutning man bare tager af egen vilje og ikke fordi snoop dogg siger det ..:)
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out. death in judgement.
Ja, jeg drikker også gin og juice, fordi Snoop Dog siger det;)...
Synes selv rap er halvringe, og gangster-rap er helt til grin, og kan slet ikke tage deres tekster seriøst, men udover min egen personlig smag, så er det jo reelt et klassisk spørgsmål, om hvor meget tekster påvirker en. Jeg tror ikke på det påvirker personer speciel meget, og dem, der lytter og følger disse tekster er alligevel ikke alt for smarte...
#1 davenport 18 år siden
Kan det passe at man skal høre på den slags?? Er det bare mig der er blevet gammel, eller er det ikke ligefrem nødvendigt at opfordre ungdommen til den slags?
De lapper det jo i sig..
Her er et par ex. fra Marwans Selvgjort velgjort:
"Stemmer på de røde, ryger det grønne, sælger det hvide, arbejder sort, selvgjort velgjort"
&
"Vil du lave hurtige penge, så køb et kilo, cut det op og sælg det i ghettoen"
(Tekst efter bedste lytteevne)
Er det ikke lige lovligt langt ude på en public service kanal?
#2 filmz-Kadann 18 år siden
Så i bund og grund, skal disse tekster selvfølgelig ikke tages seriøst. :)
#3 lagoni 18 år siden
Sangen er jo ikke anderledes end meget af det rap vi har hørt i mange år fra USA - ikke at det gør det bedre at de også gør det derovre, men diskussionen bør ikke kun omhandle det danske.
#4 davenport 18 år siden
Forstår i? - Altså, der skal ikke meget til, før at de unge husker det. Og måske ønsker at blive en del af det miljø.
Om det så er seriøst ment eller ej, synes jeg for så vidt er ligegyldigt, da denne form for "humor" har en tendens til at flyve over de unges hoveder.
- Og så har jeg indtryk af, at de unge der tager stoffer, også hører den slags musik her. Så rapperne er vel ikke helt uskyldige i det?
Mht. at der ikke er så meget af det i radioen, så hørte jeg da i løbet af 30 minutter 2 opfordringer til at tage speed, i 2 forskellige sange..
#5 elwood 18 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#6 myggen 18 år siden
I det konkrete tilfælde (Marwan), kunne det så tænkes, at linierne er taget ud af en sammenhæng, og at han prøver at lægge det liv bag sig? Er der ikke noget med, at han enten er ved eller lige har afsonet en straf, og nu vil være helt 'straight'? Eller er det en anden?
#7 chandler75 18 år siden
#8 filmz-Dstroh 18 år siden
#9 Skeloboy 18 år siden
Synes selv rap er halvringe, og gangster-rap er helt til grin, og kan slet ikke tage deres tekster seriøst, men udover min egen personlig smag, så er det jo reelt et klassisk spørgsmål, om hvor meget tekster påvirker en. Jeg tror ikke på det påvirker personer speciel meget, og dem, der lytter og følger disse tekster er alligevel ikke alt for smarte...
#10 filmz-Dstroh 18 år siden
Så du mener hvis man lytter til sådan musik frem for eks. techno er ikke særlig kloge??