Jeg havde en diskution med en ven her sidst om hvorvidt det kan lade sig gøre at producere en film i danmark der, lad os sige "går ud over det sædvanelige" hvad angår handling osv. Altså enten noget science fiction, eventyr eller andet. Efter min mening er der i de sidste par år, gået meget rust i den danske film som helhed: måden at lave film på går igen, de samme skuespillere går igen, og handlingen i langt de fleste film er sådan noget hverdags pjat (ikke fordi det ikke kan være fedt, men det er ligesom for meget af det gode). I vores diskution kom der følgende argumenter på bordet: -Danmark har ikke pengene til at producere en storfilm. -Danmark har ikke publikummet til en storfilm.
Hvad der angår muligheder for special effects osv, har danmark præcis de samme muligheder som de har USA, mener jeg at have hørt engang(om det passer ved jeg ikke, og vil jeg ikke stå inde for). Hvis publikummet ikke var tilstede, hvordan ville film som Ringenes Herre og Star Wars på nogen måde kunne slå igennem? Jeg er udmærket klar over problematikken det ville give hvis filmen ville være med dansk tale, med hensyn til udenlandsk distribution, når det kommer til at spille budgettet hjem igen, men en dansk film behøver jo ikke at være med dansk tale.
Hvorfor tror i at det står til med danmarks (i mine øjne meget trivielle) film markede for tiden som det gør? Har reptilikus skræmt instruktører væk fra ideen om at lave noget anderledes, eller er de tekniske muligheder for at holde med de udenlandske film der overhovedet ikke? Jeg har i de sidste par år næsten ikke set nogen nye danske film udgivelser, og det er da lidt sørgeligt...
Jeg mener, at læst et sted, at Danmark primært satser på de film de gør, fordi de er billige. Investorerne ser hellere et stort antal danske film, som er forholdsvis billige, end få film, som er er meget dyre.
Jeg har lige læst en artikel i Urban om Ole Bornedal, hvor han efterlyser det samme. Har har selv skrevet et manuskript, som vist nok hedder Fantasia: Fantastiske fortællinger. Han er også træt af hverdags dramaer og rystende kameraføring, han vil gerne se nogle mere fantastiske film og han siger også at flere danske manuskript forfattere, er i gang med at skrive nogle anderledes historier, inden for en de mere fantasi fulde genrer blandt andet gys og eventyr.
Jeg tror ikke at vi skal regne med, storfilm i Danmark det er der simpelthen ikke råd til, vi har heller ingen traditioner inden for genren. Men derfor kan man da godt lave noget andet end en film om skilsmisser med Paprika Steen i hovedrollen eller halvflade actionkomedier med Kim bodnia.
Vi har jo længe været gode til at co-producere vores film med udenlandske selskaber. Dette ville gøre det lidt lettere at skaffe pengene. Jeg tror dog at det er rigtigt at filmen ikke udelukkende skal være med dansk tale, men man kunne måske godt forestille sig at man lavede en film om de vikinger, der plyndrede i England. På den måde ville man også få lidt engelsk tale med ind. Jeg tror også at en del af problematikken ligger i, at vi som regel satser på meget personlige historier herhjemme, også selvom det er komedier som Blinkende Lygter og Inkasso. Problemet med mange storfilm er, at de let bliver upersonlige.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Jeg tror problemet skal tages ved roden. Nu er det kun en formodning, men jeg tror at skuespillerne bliver uddannet på en bestemt måde, der gør at de ikke kan spille andet. Klart at der er et par stykker der er kommet over there, men det er et fåtal. Og hvad spiller de danske skuespillere i udlandet? Stort set de samme roller som herhjemme. (Iben Hjejle i forskellige film ex) Og så skal producenterne satse på nogle fælles projekter. Måske sammen med de andre skandinaviske lande, vi er dog et meget lille land. Men det var da ønskeligt at se noget nyt. Jeg gider ikke se de nye danske film, det er jo bare gentagelser, med de samme mennesker/ roller.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der har den indstilling.
Jeg synes også de burde prøve sig med nye skuespillere i det hele taget. Mange folk mener "danmark er et lille land, der er jo ikke så mange skuespillere at tage af". Men det er netop modsat: der er overflod af nye skuespillere der bare ikke får en chance pga at producenterne ikke tør prøve sig med noget nyt. Sådan har det været i mange årtier i dansk film industri. Før i tiden turde man jo næsten heller ikke lave en film uden Dirch Passer i skræk om at den ikke skulle slå an.
Jeg synes godt nok at dansk film skal til at tage sig gevaldigt sammen. Jeg har tabt interessen for mange år siden.
Problemet med skuespillerne er nok lidt overdrevet. folk som Paprika Steen og Mads Mikkelsen laver altså ikke mere end to film om året og der bliver jo trods alt lavet mange flere end to danske film om året. Vi ser da også en del nye ansigter, de har bare ikke de store roller. Jeg kan da også godt forstå hvis en producent gerne vil have kendte skuespillere i hovedrollerne, så kan man besætte birollerne med ukendte folk.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
#1 filmz-sheiken 21 år siden
Jeg havde en diskution med en ven her sidst om hvorvidt det kan lade sig gøre at producere en film i danmark der, lad os sige "går ud over det sædvanelige" hvad angår handling osv. Altså enten noget science fiction, eventyr eller andet.
Efter min mening er der i de sidste par år, gået meget rust i den danske film som helhed: måden at lave film på går igen, de samme skuespillere går igen, og handlingen i langt de fleste film er sådan noget hverdags pjat (ikke fordi det ikke kan være fedt, men det er ligesom for meget af det gode).
I vores diskution kom der følgende argumenter på bordet:
-Danmark har ikke pengene til at producere en storfilm.
-Danmark har ikke publikummet til en storfilm.
Hvad der angår muligheder for special effects osv, har danmark præcis de samme muligheder som de har USA, mener jeg at have hørt engang(om det passer ved jeg ikke, og vil jeg ikke stå inde for). Hvis publikummet ikke var tilstede, hvordan ville film som Ringenes Herre og Star Wars på nogen måde kunne slå igennem? Jeg er udmærket klar over problematikken det ville give hvis filmen ville være med dansk tale, med hensyn til udenlandsk distribution, når det kommer til at spille budgettet hjem igen, men en dansk film behøver jo ikke at være med dansk tale.
Hvorfor tror i at det står til med danmarks (i mine øjne meget trivielle) film markede for tiden som det gør? Har reptilikus skræmt instruktører væk fra ideen om at lave noget anderledes, eller er de tekniske muligheder for at holde med de udenlandske film der overhovedet ikke?
Jeg har i de sidste par år næsten ikke set nogen nye danske film udgivelser, og det er da lidt sørgeligt...
Oplys mig! Kom med nogle meninger!
#2 ks 21 år siden
#3 inflector 21 år siden
Jeg tror ikke at vi skal regne med, storfilm i Danmark det er der simpelthen ikke råd til, vi har heller ingen traditioner inden for genren. Men derfor kan man da godt lave noget andet end en film om skilsmisser med Paprika Steen i hovedrollen eller halvflade actionkomedier med Kim bodnia.
#4 frahm-2 21 år siden
Jeg tror også at en del af problematikken ligger i, at vi som regel satser på meget personlige historier herhjemme, også selvom det er komedier som Blinkende Lygter og Inkasso. Problemet med mange storfilm er, at de let bliver upersonlige.
#5 davenport 21 år siden
Og så skal producenterne satse på nogle fælles projekter. Måske sammen med de andre skandinaviske lande, vi er dog et meget lille land.
Men det var da ønskeligt at se noget nyt. Jeg gider ikke se de nye danske film, det er jo bare gentagelser, med de samme mennesker/ roller.
#6 filmz-sheiken 21 år siden
Jeg synes også de burde prøve sig med nye skuespillere i det hele taget. Mange folk mener "danmark er et lille land, der er jo ikke så mange skuespillere at tage af". Men det er netop modsat: der er overflod af nye skuespillere der bare ikke får en chance pga at producenterne ikke tør prøve sig med noget nyt. Sådan har det været i mange årtier i dansk film industri. Før i tiden turde man jo næsten heller ikke lave en film uden Dirch Passer i skræk om at den ikke skulle slå an.
Jeg synes godt nok at dansk film skal til at tage sig gevaldigt sammen. Jeg har tabt interessen for mange år siden.
#7 frahm-2 21 år siden