Jeps... jeg er helt med på havd du siger. Men man forstår alligevel godt hvad han mener ikk'?
Godfather part 2 synes jeg er en sublim film, men er måske en anelse for lang (koncentrationen svigter, en passage eller to keder man sig lidt). Men skar man filmen ned ville man alligevel miste noget som måske gjorde at den ikke længere var lige så sublim.
Nogle historier er til 90 minutter, nogle til 150 og andre til 4 timer og 90 minutters film kan føles længere end 4 timers film. Alt er afhængig af historien der fortælles, men mest af alt af øjnene der ser.
Lawrence of Arabia, Borte med Blæsten, Ben Hur, 10 Bud, Quo Vadis, Dr. Zhivago, LOTR etc. Ikke et sekund for lange.
Mon ikke bare Lars Von Trier igen ønskede noget tommelfingersuttende opmærksomhed?
Dancer in the Dark 140 min Manderlay 139 min Dogville 178 min Breaking the Waves 159 min
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Det sjove er at bemærkningen kommer efter han lige har fortalt en journalist at Dogville er alt for lang. "Hvad synes du om længden?" "Den er for lang. ALt forlang. Men faktisk er min liste af top 20 bedste film allesammen film der er for lange"
Noget i den stil. Så det er skam ikke fordi han ikke selv synes sine egne film er lange - endda for lange
#4 Meget enig! Det kommer helt an på historien, der bliver fortalt! Kill Bill blev splittet op i to dele pga. længden, men jeg er af den overbevisning at Kill Bill havde været meget federe, hvis den blev lavet som én lang film! Og jeg har ikke det mindste imod at sidde fire timer i biffen, hvis historien er medrivende nok!
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Inden jeg udtaler mig om Trier's påstand, vil jeg tage et kig på imdb's top ti, selv om de helt sikkert ikke alle er blandt de film, Trier har tænkt på: The Godfather 175 min. The Shawshank Redemption 142 min. The Godfather: Part II 200 min. The Lord of the Rings: The Return of the King 201/251 min. Shichinin no samurai 160/206 min. Schindler's List 195 min. Casablanca 102 min. Star Wars 121 min. Pulp Fiction 154 min. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back 124 min.
Gennemsnitligt varer de over 160 min! man må sige, at der er en tendens til at filmene i toppen af listen er lange. Man skal jo tænke på, at der op gennem filmhistorien er lavet mange flere film med spilletid på 75-80-90 minutter, end med 160+ minutter. Men de lange film er åbenbart bedst.
(end of part I)
Så om Triers udsagn. Man bør bemærke en (paradoksal) dobbelthed i Lars von Triers påstand: For det første siger han, at alle store mesterværker er for lange. Men han påstår også, at hvis en film ikke er for lang, vil den ikke være et mesterværk!
For Trier er de to modstridende påstande ikke paradoksale, hvis jeg ellers har forstået ham ret (hvad man vist aldrig kan være sikker på!): At en film er for lang, udelukker for ham ikke, at den er et mesterværk. Tværtimod. Det er en forudsætning!
#1 Patriarch 20 år siden
Hvad siger i?
#2 filmz-Kadann 20 år siden
#3 Patriarch 20 år siden
Godfather part 2 synes jeg er en sublim film, men er måske en anelse for lang (koncentrationen svigter, en passage eller to keder man sig lidt). Men skar man filmen ned ville man alligevel miste noget som måske gjorde at den ikke længere var lige så sublim.
#4 filmz-Bruce 20 år siden
Nogle historier er til 90 minutter, nogle til 150 og andre til 4 timer og 90 minutters film kan føles længere end 4 timers film. Alt er afhængig af historien der fortælles, men mest af alt af øjnene der ser.
Lawrence of Arabia, Borte med Blæsten, Ben Hur, 10 Bud, Quo Vadis, Dr. Zhivago, LOTR etc. Ikke et sekund for lange.
Mon ikke bare Lars Von Trier igen ønskede noget tommelfingersuttende opmærksomhed?
Dancer in the Dark 140 min
Manderlay 139 min
Dogville 178 min
Breaking the Waves 159 min
#5 Patriarch 20 år siden
Det sjove er at bemærkningen kommer efter han lige har fortalt en journalist at Dogville er alt for lang. "Hvad synes du om længden?" "Den er for lang. ALt forlang. Men faktisk er min liste af top 20 bedste film allesammen film der er for lange"
Noget i den stil. Så det er skam ikke fordi han ikke selv synes sine egne film er lange - endda for lange
#6 filmz-Bruce 20 år siden
Han skal da være velkommen til at skære sine film ned til 90 minutter. Tvivler bare på, han så får sagt det han gerne vil sige med sine film :)
#7 Patriarch 20 år siden
#8 filmz-Bruce 20 år siden
#9 filmz-michaell 20 år siden
Kill Bill blev splittet op i to dele pga. længden, men jeg er af den overbevisning at Kill Bill havde været meget federe, hvis den blev lavet som én lang film! Og jeg har ikke det mindste imod at sidde fire timer i biffen, hvis historien er medrivende nok!
#10 rubkick 20 år siden
The Godfather 175 min.
The Shawshank Redemption 142 min.
The Godfather: Part II 200 min.
The Lord of the Rings: The Return of the King 201/251 min.
Shichinin no samurai 160/206 min.
Schindler's List 195 min.
Casablanca 102 min.
Star Wars 121 min.
Pulp Fiction 154 min.
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back 124 min.
Gennemsnitligt varer de over 160 min! man må sige, at der er en tendens til at filmene i toppen af listen er lange. Man skal jo tænke på, at der op gennem filmhistorien er lavet mange flere film med spilletid på 75-80-90 minutter, end med 160+ minutter. Men de lange film er åbenbart bedst.
(end of part I)
Så om Triers udsagn. Man bør bemærke en (paradoksal) dobbelthed i Lars von Triers påstand: For det første siger han, at alle store mesterværker er for lange. Men han påstår også, at hvis en film ikke er for lang, vil den ikke være et mesterværk!
For Trier er de to modstridende påstande ikke paradoksale, hvis jeg ellers har forstået ham ret (hvad man vist aldrig kan være sikker på!): At en film er for lang, udelukker for ham ikke, at den er et mesterværk. Tværtimod. Det er en forudsætning!