Jeg fik i julegave bogen 1001 film du skal se før du dør ved Steven Jay Schneider.
Den indeholder både Sunna No Onna og The Battle Of Algier. Den ene af disse nåede finalen i vores poll, den anden blev slået ud tidligere, men der blev kæmpet hårdt for dem begge. Bogen vidner om, at der også er andre, der finder dem seværdige. Måske man skulle skaffe dem til huse!
Igen er det sjovt at se, at min filmsmag er baseret på nyere film. Bogen er kronologisk, og jeg har lige siddet og sat kryds ved alle de film jeg har set. I starten (ca. 1900- ca. 1940) er det omkring hver 30. film, mens det - som man når op gennem årene - ender med at være mere end hver 2.
Nu har jeg ikke været med i opløbet, men I er jo spritstive, når I har glemt Elvis Hansen, en samfundshjælper.
2001: A Space Odyssey (1968) 10 Aliens (1986) 5 Battaglia Di Algeri, La (1966) 4 Blade Runner (1982) 6 Donnie Darko (2001) 1 Godfather, The (1972) 8 Lord Of The Rings, The: The Fellowship Of The Ring (2001) 7 Mononoke-hime (1997) 9 Star Wars: A New Hope (1977) 3 Terminator 2: Judgment Day (1991) 2
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
#128 - James Cameron - instruktør af fem enormt flotte og vel-iscenesatte actionfilm, der er meget underholdende på den eventyrlige måde (= T1 og T2, The Abyss, Aliens, Titanic). Hov, der glemte du vist lige "True lies" ;)
Hvor meget jeg end nyder disse fem film, så indeholder hans film aldrig personer (eller problemstillinger) jeg kan genkende fra det virkelige liv. Og? Hvem f..... gider også at blive mindet om det virkelige liv? Det dødsyge lort lever vi jo hver dag. Så fedt, netop at koble af fra hverdagen, med action og eventyr man aldrig selv kommer i nærheden af :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
#154 Zodiac, Breach, In Cold Blood, Counterfeit Traitor, October Sky, Hurricane, Rabbit Proof Fence, Straight Story, Beautiful Mind, Conspiracy, Wonderland, Erin Brockovich, Experiment, Untergang, Shattered Glass, Boys Don't Cry. Well det er blot film, som omhandler rigtige historier om det virkelig liv og så tilkommer fiktionen OM det virkelige liv. Jeg føler nu ikke fiktion uden tilknytning til det virkelige liv, skulle være mindre dødssyge eller have mere eventyr end historierne OM det virkelige liv.
Truth is stranger than fiction! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Næ, for "True Lies", er efter min mening ikke af samme klasse som de fem andre jeg nævnte. Disse fem er moderne klassikere - det er "True Lies". Det er en mere traditionel actionfilm uden samme originalitet som de andre.
Og? Hvem f..... gider også at blive mindet om det virkelige liv? Det dødsyge lort lever vi jo hver dag. Så fedt, netop at koble af fra hverdagen, med action og eventyr man aldrig selv kommer i nærheden af :)
Du har faktisk ret. Og jeg påpegede da også selv, at min bemærkning herom var lidt af et paradoks, idet jeg skrev: "Ikke at dette i sig selv er et problem i mine øjne, eftersom jeg jo elsker eventyrfilm som Lord of the Rings og Star Wars" .... Min pointe gik på, at de bedste instruktører også burde kunne besidde "evnen til at lave film med mere realistiske og jordnære temaer".
Og dermed mente jeg ikke nødvendigvis det virkelige liv i absolut forstand, men blot mere realistiske og jordnære film - altså ikke socialrealistiske film.
Jeg fik den også. Men jeg har svært ved at fatte at Lord of the Rings så vidt jeg lige kunne se ikke er en af dem. Det tager lidt af glansen af bogen for mit vedkommende :)
#157: Jo, Return of the King ER med. Den skal vist repræsentere de tre film: LOTR-trilogien beskrives som "en film i tre dele" i teksten til ROTH på side 924. Der er i øvrigt et shot fra LOTR på side 20.
#151 filmz-DocDoom 17 år siden
Den indeholder både Sunna No Onna og The Battle Of Algier. Den ene af disse nåede finalen i vores poll, den anden blev slået ud tidligere, men der blev kæmpet hårdt for dem begge. Bogen vidner om, at der også er andre, der finder dem seværdige. Måske man skulle skaffe dem til huse!
Igen er det sjovt at se, at min filmsmag er baseret på nyere film. Bogen er kronologisk, og jeg har lige siddet og sat kryds ved alle de film jeg har set. I starten (ca. 1900- ca. 1940) er det omkring hver 30. film, mens det - som man når op gennem årene - ender med at være mere end hver 2.
#152 chuck 17 år siden
2001: A Space Odyssey (1968) 10
Aliens (1986) 5
Battaglia Di Algeri, La (1966) 4
Blade Runner (1982) 6
Donnie Darko (2001) 1
Godfather, The (1972) 8
Lord Of The Rings, The: The Fellowship Of The Ring (2001) 7
Mononoke-hime (1997) 9
Star Wars: A New Hope (1977) 3
Terminator 2: Judgment Day (1991) 2
#153 filmz-DocDoom 17 år siden
#154 Åkepool 17 år siden
Hov, der glemte du vist lige "True lies" ;)
Hvor meget jeg end nyder disse fem film, så indeholder hans film aldrig personer (eller problemstillinger) jeg kan genkende fra det virkelige liv. Og? Hvem f..... gider også at blive mindet om det virkelige liv? Det dødsyge lort lever vi jo hver dag. Så fedt, netop at koble af fra hverdagen, med action og eventyr man aldrig selv kommer i nærheden af :)
#155 filmz-Bruce 17 år siden
Truth is stranger than fiction! :)
#156 BN 17 år siden
Næ, for "True Lies", er efter min mening ikke af samme klasse som de fem andre jeg nævnte. Disse fem er moderne klassikere - det er "True Lies". Det er en mere traditionel actionfilm uden samme originalitet som de andre.
Du har faktisk ret. Og jeg påpegede da også selv, at min bemærkning herom var lidt af et paradoks, idet jeg skrev: "Ikke at dette i sig selv er et problem i mine øjne, eftersom jeg jo elsker eventyrfilm som Lord of the Rings og Star Wars" .... Min pointe gik på, at de bedste instruktører også burde kunne besidde "evnen til at lave film med mere realistiske og jordnære temaer".
Og dermed mente jeg ikke nødvendigvis det virkelige liv i absolut forstand, men blot mere realistiske og jordnære film - altså ikke socialrealistiske film.
#157 Patriarch 17 år siden
Jeg fik den også. Men jeg har svært ved at fatte at Lord of the Rings så vidt jeg lige kunne se ikke er en af dem. Det tager lidt af glansen af bogen for mit vedkommende :)
#158 Benway 17 år siden
#159 filmz-DocDoom 17 år siden
EDIT: Så ikke lige ovenstående indlæg 158 :-)
#160 Patriarch 17 år siden
Skimmede den bare mens andre fik gaver :D