Gravatar

#11 BN 18 år siden

#9:

der skulle have stået: 'have hende med sig som en slave, som han kunne gøre med hvad han ville.'

Og her kunne man lige tilføje, at hans kommentar til den gamle Hurom-leder (læs den i #9), nok ikke ligefrem tyder på, at han ikke godt kunne finde på at trodse Huron-lederen og slå oberstens datter ihjel på et senere tidspunkt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12 cnr 18 år siden

Der tolker vi det så forskelligt. Jeg mener ikke der er noget fjendligt i hans tilgang til den yngste søster, hvor hun står på kanten. Og hvor hun er sprunget, således at han har fået opfyldt hans ønske om at udrydde oberstens sæd, virker han ikke triumferende, snare eftertænksomt.
Gravatar

#13 BN 18 år siden

#12:

Og hvor hun er sprunget, således at han har fået opfyldt hans ønske om at udrydde oberstens sæd, virker han ikke triumferende, snare eftertænksomt.

Næ, han er ikke triumferende ... men han er sandelig heller ikke eftertænksom. Han er bare ligeglad. ... Prøv at sammenligne hans reaktion med Madelaine Stowe's reaktion, næste gang du genser filmen.
Gravatar

#14 filmz-DocDoom 18 år siden

#2: "Billederne er fantastisk og filmen er virkelig spændende, også selv om man som jeg godt kendte den grundlæggende historie fra bogen. Underlægningsmusikken er helt enestående, f.eks. musikken der starter da Huronernes gamle overhoved har truffet sin beslutning, og især den geniale brug af Clannad's "I Will Find You" - det er SÅ smukt og superb! Jeg har sjældent set kampe og sammenstød skildret så konsekvent barsk og realistisk som her. Og der er ikke andre film, der i samme grad har fået mig til at føle mig placeret lige midt i 1700-tallets nordamerikanske skove og engelsk-franske krig."

Helt korrekt! :-9

#7: "Magua... tilgiver sine børns mordere og anerkender Huronerlederens dom da han prøver at overtale den yngste af oberst Munros døtre til ikke at begå selvmord"

Sådan ser jeg det slet ikke. Da høvdingen afsiger dommen, går Magua helt besærk og slynger eder og forbandelser over alt og alle. Han vælger dog at beholde den yngste datter som sit trofæ - enten til tortur eller som potentiel hustru/slave (det er jo det samme, det ved enhver :-D) - frem for at slå hende ihjel straks. Derfor ønsker han heller ikke, at hun skal springe i døden. Og hvordan du udleder af hans "håndsrækning", at han tilgiver The Grey Hair, det kan jeg slet ikke se.

(EDIT: Jeg ser, at #8-10 allerede HAR opponeret)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#15 BN 18 år siden

#14:

Han vælger dog at beholde den yngste datter som sit trofæ - enten til tortur eller som potentiel hustru/slave (det er jo det samme, det ved enhver :-D)

hehe ... nemlig!

(Må hellere sørge for at min kone ikke ser det her indlæg!)
Gravatar

#16 cnr 18 år siden

Lige netop!!!

Han vil holde hende som trofæ, præcist som Huronerlederen har bestemt, efter hele filmen igennem at have ville dræbe hende. Han er så småt begyndt at begrave krigsøksen selv, og ligge fortiden bag sig.

At ingen af tingen virker særlig optimalt for pigen, den er en anden side af sagen, men prøv at sætte det op mod det råd Madelaine Stowe får tidligere om at underkast sig uanset hvad, og forbliv i live.

I betragtning af hvor uenig I er med mig, så gør I et godt arbejde med at underbygge mine argumenter ;)

Mit indledne indlæg gik også på at jeg mener filmen ændre tone det sidst kvarter, ud over at personerne lige pludselig ændre sig (ikke kun Magua men også den engelske officer) sker der også et markant tempo- og stilskift. Nogle kommentare til det?
Gravatar

#17 Spanner 18 år siden

Han arbejder dog stadig mod heltenes bedste og er derfor skurk per definition
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#18 BN 18 år siden

#16 - cnr:

Han er så småt begyndt at begrave krigsøksen selv, og ligge fortiden bag sig.

tja, det ser man jo virkelig tydeligt i scenen hvor han råbende slynger eder og forbandelser ud i hovedet af den gamle Huron-leder.

Og i filmens sidste scener har han også meget travlt med at begrave stridsøksen ... i sine fjender.

Er det en særlig, remixet udgave af filmen, du har set, men du sniffede det der omtalte lim? :-D ... Naaaa, undskyld ironien ... ;-)

At ingen af tingen virker særlig optimalt for pigen, den er en anden side af sagen, men prøv at sætte det op mod det råd Madelaine Stowe får tidligere om at underkast sig uanset hvad, og forbliv i live.

Ja, hun får det råd, at hun og hendes søster skal underkaste sig og derved forblive i live, indtil de bliver befriet med våbenmagt. ... Så det med hendes søster Alice er stadig en bortførelse mod dennes vilje og dermed en ond handling fra Maguas side.

Mit indledne indlæg gik også på at jeg mener filmen ændre tone det sidst kvarter, ud over at personerne lige pludselig ændre sig (ikke kun Magua men også den engelske officer) sker der også et markant tempo- og stilskift. Nogle kommentare til det?

Der sker ingen ændringer i tempo og stil. Det tempo slutopgøret har, så vi f.eks. allerede ved Magua og hans krigeres overfald på de kapitulerede, men frigivne englændere i lysningen midt i skoven, og efterfølgende også i kano-jagten. Bortset fra det, er det meget almindeligt, at den dramatiske finale i en film er mere action-præget og hurtigere i tempo end de par scener der har været lige umiddelbart forinden. Og ovenpå den rolige scene med Clannad-sangen "I will find you" (hvor man blot ser Daniel Day-Lewis og de to indianere løbe gennem landskabet) og scenen i Huronernes lejr, virker de sidste scener naturligvis hurtigere i tempo. ... Men dette tempo har været der tidligere i filmen.

Der sker heller ikke nogen ændring med hensyn til den engelske officer og Magua. Magua har jeg allerede kommenteret, så blot et par ord om officeren:

Han har hele filmen igennem vist sig villig til at kæmpe og ofre sig for de to søstre, så hvorfor skulle han ikke også gøre det tilsidst? Det var jo en æressag for ham, og denne ære ville blive taget fra ham, hvis han bare lod Daniel Day-Lewis' figur gøre det. (Og det var jo også flovt for ham, at denne jo tydeligt havde bevist sin uselviskhed og ædelmodighed, og nu gjorde det igen ved at tilbyde sig selv fremfor den ældste søster Cora.)
Gravatar

#19 filmz-JON 18 år siden

Den sidste Mohikaner på lim. Stort.

Skriv ny kommentar: