Det er vel på tide VI, hver og een af os med den ultimative opfattelse af filmkunst, kommer med vore forslag til hvordan den RIGTIGE filmkanon skulle have set ud :)
Café Paradis Ib Schønberg i det måske bedste mørkeste danske værk om alkoholisme, "Bænken" iberegnet.
Ditte Menneskebarn Fik aldrig læst Martin Andersens Nexø's bog, men filmen kan ikke gøre den til skamme. Selvom den nok fremstår gammeldags idag, så rammer den hårdt i hjertehulen.
Bolettes brudefærd Ikke at forveksle med "Babettes Gæstebud". Hvis ikonet Peter Malberg nogensinde har leveret en uforglemmelig præstation så er det i denne. En overmåde menneskelig og varm film og Bodil Ipsen viser hvorfor hun blev én af dansk teaters "leading ladies".
Festen Står som den dogme film, der havde mest på hjerte. Henning Mouritzen og Ulrich Thomsen er topklasse.
Matador Kan nemmest retfærdiggøres med ét ord. DANSK!
Riget Eksponent for den mest intelligente, djævelske, ironiske og satiriske humor danskerne besidder og et sammenskruet plot, som får Stephen King til at ligne en Familie Journals skribent. Dette er højdepunktet af Triers vid!
Sult Puha, dette er en mørk og dyster sag. Per Oscarsson er uforglemmelig i rollen som en sultende forfatter, som forsøger at bevare værdighed og sin forstand i det gamle Oslo.
Babettes Gæstebud Første gang jeg så denne var i TV, hvor min finger sad fast på remoten. KUNNE ikke skifte kanal. Gabriel Axels film var så betagende, at den var enhver Oscar værdig.
Kundskabens træ Aldrig været den store Malmros fan, men kvaliteten er ikke til at komme udenom i denne ungdomsfilm. Om nogen, eksponent for de svære teenageår.
Ordet Umiskendelig Dreyer og ikke ét af hans mest tilgængelige værker. Alle har vel en film, som for dem har været en "eyeopener" af en slags. Denne gjorde det for mig og film ville aldrig "bare" være film mere. "Gertrud", "Passion of Jean D'arc" og "Vredens Dag" er alle berettiget til listen, men jeg vælger kun én pr. instruktør.
Harry og Kammertjeneren Snart tilgængelig med Freeman og Hopkins, men vil aldrig slå originalen med Ebbe Rode og Osvald Helmuth.
Øv! Ikke plads til flere. "Pelle Erobreren", "Arven", "Olsen Banden ser Rødt", "Elsker dig for evigt", "Nattevagten" er alle "deroppe".
"Soldaten og Jenny" får utrolig kritik og da jeg ikke har set den, skal den hurtigst muligt "hjem".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Festen er jeg med på. Pelle Erobreren skulle efter min mening være blandt de vigtgiste. Busters Verden er også en lille dansk perle:-) Kongekabale var også en god film.
Intet, men bruger de samme kriterier som den "rigtige" kanon satte op. Dansk tale! Men personligt, er de heller ikke i nærheden af en top-10 for mig ;)
#4: Jeg har ellers læst at der er ikke er nogle definitive kriterier... Af samme årsag er "Sult" med der foregår i Norge, og har en svenske skuespiller i hovedrollen.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#5 Jeg er næsten 100 på, at jeg i en artikel i morges læste, at man med vilje så bort fra film, hvor hovedsproget ikke var dansk. Skal lede efter den og komme med nærmere info.
I Sult er hovedpersonen godt nok svensk, men mener absolut hovesproget er dansk med bl.a. Osvald Helmuth, Birgitte Federspiel og Carl Ottosen, men kan tage fejl.
[i]"Film er på godt og ondt bundet til den fysiske virkelighed, det er dens natur. Filmen giver os et unikt og helt konkret indblik i, hvordan verden ser ud – eller så ud engang. Det er kun danskerne, der vil bruge krudt på at spejle det danske sprog, de mennesker, der taler det (eller kæmper med det…), og de fysiske omgivelser, disse mennesker bevæger sig rundt i.
Men vi har ikke villet definere definitive kriterier for denne danskhed. I stedet har vi taget udgangspunkt i en konkret diskussion og vurdering af den enkelte film, og den proces har bl.a. ført til, at vi har medtaget filmen SULT, selvom den foregår i det, der i dag er Norges hovedstad, og har en svensk skuespiller i hovedrollen. Tag dén som et oplæg til diskussion!"[/b]
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#7 Jep, men som sagt, skal jeg forsøge at finde det udsagn, jeg læste i en artikel imorges.
Uanset om der er eller ikke er definitive kriterier for danskhed, som ligger til del for de udvalgte film, så har man ikke desto mindre diskuteret det for den enkelte film bl.a. "Sult" og fundet den værdig. At den selvom den har en svensk skuespiller og foregår i Oslo, stadig er "dansk nok" til kanonen, de danske skuespillere og hovedsproget iberegnet.
Man har sikkert gjort det samme med "Dogville" og "Breaking the Waves" og fundet det for meget, at filmene foregår i udlandet og skuespillerne alle snakker engelsk, ellers er der jo kun den mulighed tilbage, at man ikke vurderer dem højt nok til listen.
Personligt vil jeg dog stadig ikke rangere dem højt nok til en sådan liste.
#7 Den artikel jeg læste er denne, som nævner filmmagasinet Ekko's kanon og IKKE den "rigtige". Under "Spillefilm" står
Undre kan det, at Lars von Trier repræsenteres med den engelsksprogede 'Breaking the Waves', for jeg mener, at allerede sproget diskvalificerer den. Af samme grund kan den ellers fremragende 'Dogville' ikke komme i betragtning. Og det samme gælder flere af Triers andre film. .
Så mine "kriterier" var defineret ud fra en anden sammenhæng, sorry. Men den offentlige kulturkanon har så stadig en individuel tilgang til hver film, så de enkelte kriterier, får vi nok ikke afsløret, med mindre der kommer noget frem de næste uger.
Det ændrer dog ikke ved min liste, som i bedste fald alligevel er ligegyldig :)
#1 filmz-Bruce 19 år siden
Café Paradis
Ib Schønberg i det måske bedste mørkeste danske værk om alkoholisme, "Bænken" iberegnet.
Ditte Menneskebarn
Fik aldrig læst Martin Andersens Nexø's bog, men filmen kan ikke gøre den til skamme. Selvom den nok fremstår gammeldags idag, så rammer den hårdt i hjertehulen.
Bolettes brudefærd
Ikke at forveksle med "Babettes Gæstebud". Hvis ikonet Peter Malberg nogensinde har leveret en uforglemmelig præstation så er det i denne. En overmåde menneskelig og varm film og Bodil Ipsen viser hvorfor hun blev én af dansk teaters "leading ladies".
Festen
Står som den dogme film, der havde mest på hjerte. Henning Mouritzen og Ulrich Thomsen er topklasse.
Matador
Kan nemmest retfærdiggøres med ét ord. DANSK!
Riget
Eksponent for den mest intelligente, djævelske, ironiske og satiriske humor danskerne besidder og et sammenskruet plot, som får Stephen King til at ligne en Familie Journals skribent. Dette er højdepunktet af Triers vid!
Sult
Puha, dette er en mørk og dyster sag. Per Oscarsson er uforglemmelig i rollen som en sultende forfatter, som forsøger at bevare værdighed og sin forstand i det gamle Oslo.
Babettes Gæstebud
Første gang jeg så denne var i TV, hvor min finger sad fast på remoten. KUNNE ikke skifte kanal. Gabriel Axels film var så betagende, at den var enhver Oscar værdig.
Kundskabens træ
Aldrig været den store Malmros fan, men kvaliteten er ikke til at komme udenom i denne ungdomsfilm. Om nogen, eksponent for de svære teenageår.
Ordet
Umiskendelig Dreyer og ikke ét af hans mest tilgængelige værker. Alle har vel en film, som for dem har været en "eyeopener" af en slags. Denne gjorde det for mig og film ville aldrig "bare" være film mere. "Gertrud", "Passion of Jean D'arc" og "Vredens Dag" er alle berettiget til listen, men jeg vælger kun én pr. instruktør.
Harry og Kammertjeneren
Snart tilgængelig med Freeman og Hopkins, men vil aldrig slå originalen med Ebbe Rode og Osvald Helmuth.
Øv! Ikke plads til flere. "Pelle Erobreren", "Arven", "Olsen Banden ser Rødt", "Elsker dig for evigt", "Nattevagten" er alle "deroppe".
"Soldaten og Jenny" får utrolig kritik og da jeg ikke har set den, skal den hurtigst muligt "hjem".
#2 filmz-vassago 19 år siden
#3 PredatorX 19 år siden
#4 filmz-Bruce 19 år siden
Intet, men bruger de samme kriterier som den "rigtige" kanon satte op. Dansk tale! Men personligt, er de heller ikke i nærheden af en top-10 for mig ;)
#5 filmz-vassago 19 år siden
#6 filmz-Bruce 19 år siden
I Sult er hovedpersonen godt nok svensk, men mener absolut hovesproget er dansk med bl.a. Osvald Helmuth, Birgitte Federspiel og Carl Ottosen, men kan tage fejl.
#7 filmz-vassago 19 år siden
[i]"Film er på godt og ondt bundet til den fysiske virkelighed, det er dens natur. Filmen giver os et unikt og helt konkret indblik i, hvordan verden ser ud – eller så ud engang. Det er kun danskerne, der vil bruge krudt på at spejle det danske sprog, de mennesker, der taler det (eller kæmper med det…), og de fysiske omgivelser, disse mennesker bevæger sig rundt i.
Men vi har ikke villet definere definitive kriterier for denne danskhed. I stedet har vi taget udgangspunkt i en konkret diskussion og vurdering af den enkelte film, og den proces har bl.a. ført til, at vi har medtaget filmen SULT, selvom den foregår i det, der i dag er Norges hovedstad, og har en svensk skuespiller i hovedrollen. Tag dén som et oplæg til diskussion!"[/b]
#8 filmz-Bruce 19 år siden
Uanset om der er eller ikke er definitive kriterier for danskhed, som ligger til del for de udvalgte film, så har man ikke desto mindre diskuteret det for den enkelte film bl.a. "Sult" og fundet den værdig. At den selvom den har en svensk skuespiller og foregår i Oslo, stadig er "dansk nok" til kanonen, de danske skuespillere og hovedsproget iberegnet.
Man har sikkert gjort det samme med "Dogville" og "Breaking the Waves" og fundet det for meget, at filmene foregår i udlandet og skuespillerne alle snakker engelsk, ellers er der jo kun den mulighed tilbage, at man ikke vurderer dem højt nok til listen.
Personligt vil jeg dog stadig ikke rangere dem højt nok til en sådan liste.
#9 Slettet Bruger [2351650525] 19 år siden
#10 filmz-Bruce 19 år siden
Undre kan det, at Lars von Trier repræsenteres med den engelsksprogede 'Breaking the Waves', for jeg mener, at allerede sproget diskvalificerer den. Af samme grund kan den ellers fremragende 'Dogville' ikke komme i betragtning. Og det samme gælder flere af Triers andre film. .
Så mine "kriterier" var defineret ud fra en anden sammenhæng, sorry. Men den offentlige kulturkanon har så stadig en individuel tilgang til hver film, så de enkelte kriterier, får vi nok ikke afsløret, med mindre der kommer noget frem de næste uger.
Det ændrer dog ikke ved min liste, som i bedste fald alligevel er ligegyldig :)