Utroligt svært at sammesætte en liste og det er nok mest bare en øjebliksliste, men her er et bud:
1. Before Sunrise 2. Magnolia 3. Casablanca 4. Before Sunset 5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind 6. The Matrix 7. Good Will Hunting 8. Trois couleurs: Bleu 9. Some Like it Hot 10. Batman Begins
Uh, det gør næsten ondt, at der hverken er en Burton eller Depp-film herpå, de kunne sagtens have været der. Disse lister er altid så'n en udfordring.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Denne type lister er som andre siger mere eller mindre tilfældige øjebliksbilleder. Jeg har kun brugt et par minutter på at tænke tilbage på mine favoritter. Jeg har skrevet de engelske titler, så de er forståelige for alle. Ingen instruktører er repræsenteret med mere end en film.
1) Floating Weeds 2) Woman in the Dunes 3) Wild Strawberries 4) Chungking Express 5) My Life to Live 6) Blood is Dry 7) Moonlight Whispers 8) Three Colours Trilogy 9) Joze, the Tiger and the Fish 10) Seven Samurai
1. Vertigo 2. La Dolce Vita 3. 2001 A Space Odyssey 4. Double Indemnity 5. Shichinin no samurai 6. Alien 7. Lawrence of Arabia 8. L'Armee Des Ombres 9. The Third Man 10. Mulholland Drive
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Som andre siger, en top 10 ændrer sig utroligt meget.
Her er de film jeg har givet 10/10 på imdb. Det er noget mere konstant.
Vredens Dag (1943) Journal d'un curé de campagne (1951) Tokyo monogatari (1953) L'Avventura (1960) L'Eclisse (1962) Vivre sa vie (1962) Le Mépris (1963) Gertrud (1964) Il Deserto rosso (1964) Week End (1967) Faces (1968) Teorema (1968) Andrey Rublyov (1969) Auch Zwerge haben klein angefangen (1970) Zabriskie Point (1970) Aguirre, der Zorn Gottes (1972) Effi Briest (1974) Professione: reporter (1975) Stalker (1979) À nos amours (1983) Sans soleil (1983) Paris, Texas (1984) Le Rayon vert (1986) Le Garçu (1995) Mat i syn (1997) Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages (2000)
Mere end 10, undskyld for at bryde formatet.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
#12 Tak for at skrive de engelske titler! Det er rart for mig (jeg skulle til at skrive os, men jeg har nu engang ikke nogen personlighedsspaltning og skal selvfølgelig nøjes med at tale for mig selv), der hverken kan japansk, koreansk, kinesisk, italiensk, spansk eller for den sags skyld så mange andre sprog, men som jo stadig har lyst til at hente inspiration i andre filmz-brugeres favoritter.
Jeg ved godt, at alle jo i princippet bare kan copy/paste en originaltitel fra filmz til imdb og slå filmen op på den måde, hvis de vil vide mere. Jeg må dog være ærlig og indrømme, at oftest, når folk herinde opremser en masse titler, jeg ikke fatter en brik af, er jeg mere tilbøjelig til at gå videre, fordi det snarere fremmedgør mig end at vække min appetit og nysgerrighed. Jeg er heller ikke tilbøjelig til at huske på titler på sprog, jeg ikke forstår.
Omvendt kan jeg selvfølgelig sagtens se, at kender man originaltitlen på en ikke-engelsksproget film, kan det være svært at få sig selv til at anføre den engelske/danske titel, hvis der er tale om en tåbelig oversættelse. F.eks. var der vist tale om, at man fejlagtigt havde oversat Truffauts "Les Quatre Cents Coups" med "The 400 Blows", selv om titlen i virkeligheden refererer til at piske en stemning op. :S
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Ligesom mange andre må jeg tilstå, at min top-10 udvikler sig konstant, og at film, som befinder sig lige uden for top-10'en ofte ryger tilbage på den (og dermed skubber andre film ud af den). Men p.t. må den lyde således:
1. The Insider :-) 2. The Bourne Supremacy 3. JFK 4. Se7en 5. Blade Runner 6. The Shawshank Redemption 7. The Empire Strikes Back 8. Field of Dreams 9. United 93 10. Akira
#11 rockysds 18 år siden
1. Before Sunrise
2. Magnolia
3. Casablanca
4. Before Sunset
5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
6. The Matrix
7. Good Will Hunting
8. Trois couleurs: Bleu
9. Some Like it Hot
10. Batman Begins
Uh, det gør næsten ondt, at der hverken er en Burton eller Depp-film herpå, de kunne sagtens have været der. Disse lister er altid så'n en udfordring.
#12 mr gaijin 18 år siden
1) Floating Weeds
2) Woman in the Dunes
3) Wild Strawberries
4) Chungking Express
5) My Life to Live
6) Blood is Dry
7) Moonlight Whispers
8) Three Colours Trilogy
9) Joze, the Tiger and the Fish
10) Seven Samurai
#13 filmz-Bruce 18 år siden
2. La Dolce Vita
3. 2001 A Space Odyssey
4. Double Indemnity
5. Shichinin no samurai
6. Alien
7. Lawrence of Arabia
8. L'Armee Des Ombres
9. The Third Man
10. Mulholland Drive
#14 Morbid 18 år siden
Her er de film jeg har givet 10/10 på imdb. Det er noget mere konstant.
Vredens Dag (1943)
Journal d'un curé de campagne (1951)
Tokyo monogatari (1953)
L'Avventura (1960)
L'Eclisse (1962)
Vivre sa vie (1962)
Le Mépris (1963)
Gertrud (1964)
Il Deserto rosso (1964)
Week End (1967)
Faces (1968)
Teorema (1968)
Andrey Rublyov (1969)
Auch Zwerge haben klein angefangen (1970)
Zabriskie Point (1970)
Aguirre, der Zorn Gottes (1972)
Effi Briest (1974)
Professione: reporter (1975)
Stalker (1979)
À nos amours (1983)
Sans soleil (1983)
Paris, Texas (1984)
Le Rayon vert (1986)
Le Garçu (1995)
Mat i syn (1997)
Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages (2000)
Mere end 10, undskyld for at bryde formatet.
#15 Yoda 18 år siden
#16 filmz-Narniabæver 18 år siden
#17 Bohemian 18 år siden
Aliens
The Matrix
Predator
Terminator 2
Terminator
Det er mine creme da la creme, de eneste film jeg har givet 10 på imdb
#18 evermind 18 år siden
Tak for at skrive de engelske titler! Det er rart for mig (jeg skulle til at skrive os, men jeg har nu engang ikke nogen personlighedsspaltning og skal selvfølgelig nøjes med at tale for mig selv), der hverken kan japansk, koreansk, kinesisk, italiensk, spansk eller for den sags skyld så mange andre sprog, men som jo stadig har lyst til at hente inspiration i andre filmz-brugeres favoritter.
Jeg ved godt, at alle jo i princippet bare kan copy/paste en originaltitel fra filmz til imdb og slå filmen op på den måde, hvis de vil vide mere. Jeg må dog være ærlig og indrømme, at oftest, når folk herinde opremser en masse titler, jeg ikke fatter en brik af, er jeg mere tilbøjelig til at gå videre, fordi det snarere fremmedgør mig end at vække min appetit og nysgerrighed. Jeg er heller ikke tilbøjelig til at huske på titler på sprog, jeg ikke forstår.
Omvendt kan jeg selvfølgelig sagtens se, at kender man originaltitlen på en ikke-engelsksproget film, kan det være svært at få sig selv til at anføre den engelske/danske titel, hvis der er tale om en tåbelig oversættelse. F.eks. var der vist tale om, at man fejlagtigt havde oversat Truffauts "Les Quatre Cents Coups" med "The 400 Blows", selv om titlen i virkeligheden refererer til at piske en stemning op. :S
#19 jessup 18 år siden
Benny's video
Imitation of Life (1959)
The Battle of Algiers
Woman in the Dunes
Vertigo
Nashville
Children of Paradis
Smuldronstället
Dr Strangelove
Germany Year Zero
#20 The Insider 18 år siden