I relation til min tidligere diskussion / samtale med ks og yoda om Disneys tegnefilms kvalitet og fremtid efter skilsmissen med Pixar, en artikel i denne måneds Empire om The Alamo og Eisners udtalelser om at skære ned på investeringer i blockbusters, syntes jeg det kunne være interessant med en diskussion om Disneys fremtid.
I Empire blev der skrevet om at Disneys The Alamo og King Arthur har været flop for Disney og der blev spekuleret i om deres evindelige satsning på PG13 er en hæmsko, når man tænker på at F.eks. Gladiator blev en stor succes, med en højere alder. Efter premieren på The Alamo faldt aktien og Eisner udtalte at det var slut med så store investeringer i Blockbusters. Men er det fremtiden?. ”Pirates var jo et kæmpehit for Disney og den film viste jo at det godt kan lade sig gøre at lave gode PG13 blockbusters.
I en tidligere tråd diskuterede vi fremtiden for animationen i Disney. Jeg var uenig med ks og yoda, både i relation til hvor god kvalitet de sidste store produktioner fra Disney er (læs. Skatteplaneten, kejserens flip, atlantis osv) og hvor stor konsekvens, skilsmissen med Pixar bliver for Disney. Jeg mener at man i Disneys sidste produktioner kan se at der mangler den ”gnist” som gør Pixars produktioner så populære og ? er om det er historien i Pixar filmene der er bedre el. det er fordi håndtegnede tegnefilm er fortid. Og hvis Disney har haft en kreativ finger med i spillet, så kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke med succes kan overføre succesformlen fra Pixars film til Disney.
Dette er just et oplæg til diskussion og jeg vil være glad for nogen indlæg.
PS.: I mellemtiden har Eisner oplyst at han trækker sig ved hans kontrakts udløb i 2006. Aktien er faldet 3%.
Nu køber jeg jo nok alt hvad der kommer af tegnefilm på DVD til min datter, dvs. samtlige Disney, Pixar og Dreamworks. Synes film som Skatteplaneten, Atlantis og Mulan er teknisk flotte nok, men man bliver jo forvænt, når pludselig Dreamworks og Pixar blander sig med lidt 3D og er en del skarpere på humorfronten.
Børn (og voksne) er blevet vant til topanimation, dvs. ihvertfald tegninger kombineret med 3D og det er en faktor som ikke kan undervurderes, vi er blevet forkælede. Rene "streg" film tror jeg sagtens kan blive blockbusters, men så skal kvaliteten være i top, også hvad humoren angår. Det nytter ikke med den politisk korrekte Disney humor alene.
Hvis man ser den sidste Disney "Home on the range", så er "stregen" jo håbløst outdated. Det er ligefør det er mere 1 dimensionelt end 2 dimensionelt og det forslår jo som en skrædder i helvede, når konkkurenterne hedder Shrek 2 og The Incredibles.
Disney satsede rigtigt på Pirates og de er nødt til at fortsætte stilen og også indimellem tære på PG13 titlen. Hvis de stadig vil have det pæne Disney image, må de udsende de "hårde" titler via et datterselskab, men tiden er løbet fra Mr. Rogers.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Home on the Range er jo et glimrende eksempel på at man ihvertfald ikke har tilført noget af den "succesformel" som Pixar bruger i øjeblikket. Stregen er, som bruce siger, håbløst forældet og humoren kan heller ikke følge med. Det er derfor jeg mener det er en katastrofe at opsige arbejdet med Pixar. Nu skriver du at du har en datter. R hun mere interesseret i computer animerede tegnefilm el de håndtegnede? El er det humor / historie der bestemmer valget?
Hendes yndlingsfilm er Shrek, Monsters Inc., Titan A.E. (fars pige!!!), Løvernes Konge, Dinosaurerne og de gamle Disneyfilm.
Ikke at hun ikke ser nyere Disneyfilm, de bliver blot ikke valgt så ofte som de andre. Tror faktisk hun vælger mest efter humor/indhold, men da det jo i de fleste tilfælde også er ret knyttet til "stregen" efterhånden, så kan det jo også opfattes som et animationsvalg. Tror drenge vil være mere til det rene animationsvalg fordi det ser lidt federe ud :), men igen, kun et gæt!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg vil nu mene at de klassisk tegnede Disney film godt ville kunne begå sig, vel at mærke kræver det naturligvis at der er en historie som bevæger på samme måde som de film der har gjort Disney til den magtfaktor de er idag.
#1, Jeg har aldrig sagt at jeg godt kan lide Disney's nye animerede film udenfor Pixar, faktisk har jeg ikke set nogle af dem du nævner. Det jeg sagde i den anden tråd er, at jeg tror stadig på at Disney har en fremtid trods nogle skuffelse i den senere årrække, bortset fra et par hits - primært fra Pixar. Du skal også tænke på at Disney har så meget prestige, og formentlig også økonomisk styrke at de ikke forsvinder efter et par dårlige år. Ingen firmaer har jo succes efter succes, der er op og nedture for alle.
Jeg er måske noget gammeldags, men jeg kan godt lide at Disney's tegnefilm ligner tegnefilm og ikke computerfilm, selv om der er en del computerskabte scener i efterhånden.
Tag endelig ikke fejl - jeg elsker også de film Disney har lavet i samarbejde med Pixar, samt de film Dreamworks står for. Men jeg synes nu stadig at der er noget specielt over Disney's klassikere. det siges dog, at hvis Walt Disney stadig levede, så havde computeren for længst haft sit permanente indtog i Disneystudierne idet Walt var en fremskridtets mand, der hele tiden søgte nye måder at udvikle skabelsen af filmene på.
#1 filmz-Dennis 21 år siden
I Empire blev der skrevet om at Disneys The Alamo og King Arthur har været flop for Disney og der blev spekuleret i om deres evindelige satsning på PG13 er en hæmsko, når man tænker på at F.eks. Gladiator blev en stor succes, med en højere alder. Efter premieren på The Alamo faldt aktien og Eisner udtalte at det var slut med så store investeringer i Blockbusters.
Men er det fremtiden?. ”Pirates var jo et kæmpehit for Disney og den film viste jo at det godt kan lade sig gøre at lave gode PG13 blockbusters.
I en tidligere tråd diskuterede vi fremtiden for animationen i Disney. Jeg var uenig med ks og yoda, både i relation til hvor god kvalitet de sidste store produktioner fra Disney er (læs. Skatteplaneten, kejserens flip, atlantis osv) og hvor stor konsekvens, skilsmissen med Pixar bliver for Disney.
Jeg mener at man i Disneys sidste produktioner kan se at der mangler den ”gnist” som gør Pixars produktioner så populære og ? er om det er historien i Pixar filmene der er bedre el. det er fordi håndtegnede tegnefilm er fortid. Og hvis Disney har haft en kreativ finger med i spillet, så kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke med succes kan overføre succesformlen fra Pixars film til Disney.
Dette er just et oplæg til diskussion og jeg vil være glad for nogen indlæg.
PS.: I mellemtiden har Eisner oplyst at han trækker sig ved hans kontrakts udløb i 2006. Aktien er faldet 3%.
#2 filmz-Bruce 21 år siden
Børn (og voksne) er blevet vant til topanimation, dvs. ihvertfald tegninger kombineret med 3D og det er en faktor som ikke kan undervurderes, vi er blevet forkælede. Rene "streg" film tror jeg sagtens kan blive blockbusters, men så skal kvaliteten være i top, også hvad humoren angår. Det nytter ikke med den politisk korrekte Disney humor alene.
Hvis man ser den sidste Disney "Home on the range", så er "stregen" jo håbløst outdated. Det er ligefør det er mere 1 dimensionelt end 2 dimensionelt og det forslår jo som en skrædder i helvede, når konkkurenterne hedder Shrek 2 og The Incredibles.
Disney satsede rigtigt på Pirates og de er nødt til at fortsætte stilen og også indimellem tære på PG13 titlen. Hvis de stadig vil have det pæne Disney image, må de udsende de "hårde" titler via et datterselskab, men tiden er løbet fra Mr. Rogers.
#3 filmz-Dennis 21 år siden
Det er derfor jeg mener det er en katastrofe at opsige arbejdet med Pixar.
Nu skriver du at du har en datter. R hun mere interesseret i computer animerede tegnefilm el de håndtegnede? El er det humor / historie der bestemmer valget?
#4 filmz-Bruce 21 år siden
Ikke at hun ikke ser nyere Disneyfilm, de bliver blot ikke valgt så ofte som de andre. Tror faktisk hun vælger mest efter humor/indhold, men da det jo i de fleste tilfælde også er ret knyttet til "stregen" efterhånden, så kan det jo også opfattes som et animationsvalg. Tror drenge vil være mere til det rene animationsvalg fordi det ser lidt federe ud :), men igen, kun et gæt!
#5 ks 21 år siden
#1, Jeg har aldrig sagt at jeg godt kan lide Disney's nye animerede film udenfor Pixar, faktisk har jeg ikke set nogle af dem du nævner. Det jeg sagde i den anden tråd er, at jeg tror stadig på at Disney har en fremtid trods nogle skuffelse i den senere årrække, bortset fra et par hits - primært fra Pixar. Du skal også tænke på at Disney har så meget prestige, og formentlig også økonomisk styrke at de ikke forsvinder efter et par dårlige år. Ingen firmaer har jo succes efter succes, der er op og nedture for alle.
#6 Jay El 21 år siden
Tag endelig ikke fejl - jeg elsker også de film Disney har lavet i samarbejde med Pixar, samt de film Dreamworks står for. Men jeg synes nu stadig at der er noget specielt over Disney's klassikere. det siges dog, at hvis Walt Disney stadig levede, så havde computeren for længst haft sit permanente indtog i Disneystudierne idet Walt var en fremskridtets mand, der hele tiden søgte nye måder at udvikle skabelsen af filmene på.
#7 filmz-Dennis 21 år siden