Gravatar

#1 duuk74 17 år siden

Hejsa
Jeg har lige siddet og set en DR2 firlm om Kaffens Historie, ret spændende faktisk.
Derfor synes jeg det kunne være sjovt med en "heads up" tråd, til når der kommer gode dokumentarfilm i tv.
Fyr løs.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#2 Corgan 17 år siden

Super god idé.

Jeg missede desværre "Massakren i Jonestown" forleden.
Gravatar

#3 duuk74 17 år siden

18.10 Kaffens historie afsnit 2
Canadisk dokumentarserie fra 2003 på DR2 i aften.

Uanset hvor kaffen blev indført, resulterede den i voldsomme samfundsforandringer.

Da det amerikanske kontinent, som protest mod englændernes koloniherredømme og tedrikning, tog kaffen til sig, begyndte de brasilianske plantageejere at indføre skibsladninger af slaver til det hårde arbejde med at dyrke kaffen.

I 1816 var der mere end halvanden million slaver i Brasilien, en tredjedel af befolkningen. I mere end 100 år har kaffepriserne svinget voldsomt op og ned. Til stor velstand for nogle få og unødvendige lidelser for andre. I begyndelsen af det 21. århundrede lever mange kaffebønder næsten lige så elendigt som deres forfædre, der var slaver. Det vil de blive ved med, indtil regeringerne og de store kaffeselskaber gør en indsats for at regulere markedet. Eller den kritiske forbruger gør det.

Nye generationer har udviklet sansen for ordentlig kaffe, og de begynder at stille spørgsmål til kaffens oprindelse og de menneskelige omkostninger ved at dyrke den.
Gravatar

#4 Corgan 17 år siden

AAaaahhhhrrrr fordømt!

Jeg gik glip af "Sex-turist med handikap" på Tv2 igår.
Gravatar

#5 duuk74 17 år siden

Du kan heldigvis stadig nå "Historien om blyanten" på DR2 klokken 21.40 :D
Gravatar

#6 Corgan 17 år siden

#5:

Ha ha ha ha... good one. :-)
Gravatar

#7 Bates 17 år siden

#4 - Fantastisk dokumentar. :D
Gravatar

#8 Corgan 17 år siden

En lille heads-up til dem der endnu ikke har set dokumentaren "Jonestown": I kan se den her.

Skriv ny kommentar: