Dette er tråden, hvor vi indirekte dømmer hinanden og generaliserer. Det handler om at man skal konstruere en personlighed med en bestemt filmsmag og fortælle lidt om denne "smag", dens natur og ophav.
Æstetikeren. Æstetikeren er interesseret i film og kunst, men på et overfladisk plan. Han er ikke tiltrukket af film der stiller store spørgsmål uden samtidig at have en særpræget stil eller være skabagtige på den eller den anden måde. Æstetikeren er mere tiltrukket af (obskure) koncepter end af enkeltstående ting. Filminteressen er et identitetsprojekt af strengt egoistisk karakter - æstetikeren er mest interesseret i de små sjove anekdoter, i coolness, i enkeltstående filmskuespilleres kultstatus, i absurditet og i kreative, kunstneriske fortolkninger af populærkultur, f.eks. af detektivhistorier, melodramer og exploitationfilm. Æstetikeren er en sværmer, radikalt post-moderne og en selvbevidst hipster.
1. Breathless (Jean-Luc Godard) 2. Suspiria (Dario Argento) 3. Dressed to Kill (Brian De Palma) 4. La Double vie de Véronique (Krzysztof Kieslowski) 5. Branded to Kill (Seijun Suzuki) 6. Le Samourai (Jean-Pierre Melville) 7. The Umbrellas of Cherbourg (Jacques Demy) 8. Masculine Feminine (Jean-Luc Godard) 9. Les Hautes solitude (Philippe Garrel) 10. Faster, Pussycat! Kill! Kill! (Russ Meyer) 11. Repulsion (Robert Polanski) 12. Don't Torture a Duckling (Lucio Fulci) 13. The Bird with the Crystal Plumage (Dario Argento) 14. The Great Silence (Sergio Corbucci) 15. Jules et Jim (François Truffaut) 16. Last Year at Marienbad (Alain Resnais) 17. Seven Samurai (Akira Kurosawa) 18. Blue Velvet (David Lynch) 19. Annie Hall (Woody Allen) 20. Pierrot le fou (Jean-Luc Godard) 21. Female Trouble (John Waters) 22. Freaks (Tod Browning) 23. Daisies (Věra Chytilová) 24. Funeral Parade of Roses (Toshio Matsumoto) 25. A Woman Under the Influence (John Cassavetes) 26. Vertigo (Alfred Hitchcock) 27. Go, Go Second Time Virgin (Kōji Wakamatsu) 28. Blow Out (Brian De Palma) 29. The Wild Bunch (Sam Peckinpah) 30. A Zed & Two Noughts (Peter Greenaway) 31. The Room (Tommy Wiseau) 32. Le Cercle rouge (Jean-Pierre Melville) 33. 2046 (Wong Kar-wai) 34. Ed Wood (Tim Burton) 35. Jaws (Steven Spielberg) 36. Dead Man (Jarmusch) 37. The Big Gundown (Sollima) 38. Rosemary’s Baby (Roman Polanski) 39. Sunset Boulevard (Billy Wilder) 40. The Texas Chainsaw Massacre (Hooper) 41. Rio Bravo (Howard Hawks) 42. Lust in the Dust (Bartel) 43. Eros Plus Massacre (Yoshishige Yoshida) 44. Written on the Wind (Douglas Sirk) 45. 8½ (Fredrico Fellini) 46. Opera (Dario Argento) 47. Carrie (Brian De Palma) 48. Lost Highway (David Lynch) 49. Chinatown (Roman Polanski) 50. From Dusk Till Down (Robert Rodriguez)
Måske en Fassbinder-film ville passe bedre. Synnes bare de er for oprigtige.
Douglas Sirk tog jeg med på grund af den moderne måde at se hans film på, hvor man roser hans cinematografi og analyserer melodramet som værende ironisk, selvbevidst krypto-anti-amerikanisme.
Sådan ser jeg heller ikke altid Sirks film, men det er dog et element man kan tage med. Jeg har stødt på nogen der syntes hans film var "sjove" eller spøjse af den grund. Derek Jarman - er han ikke for mærkelig, er der ikke for meget der strider i hans film? Aids, død, Wittgenstein, homoseksualitet, alt muligt?
Ja "Ali: Fear Eat the Soul" og "Possession" kunne i høj grad passe ind. Imorgen vil jeg lave autencitets-fetichisten.
Jo, Jarman er måske en kende for mærkelig til en generaliserings-tråd, han burde ha sin egen. Det var også Possession, jeg havde i tankerne. Klart hans bedste film.
Hvad med Guy Maddin? My Winnipeg eller The Saddest Music in the World? Paul Morrisseys værker er måske for fremmedgjorte.
Ja, men har ikke set alle hans film. Er hans science fiction-film god?
Jo der er mange muligheder. De er bare ikke så kultdyrkede, synes jeg. Morrissey er igen lidt for avant garde, Guy Maddin måske. Men jeg forbinder mere Guy Maddin med et indie-segment, der også kan lide Charlie Kaufman.
Jarman passer bedre på autencitets-fetichisten, der også kan lide lange Frederick Wiseman/Wang Bing-dokumentarfilm og Jonas Mekas.
#1 Fellaheen 13 år siden
#2 Fellaheen 13 år siden
Æstetikeren.
Æstetikeren er interesseret i film og kunst, men på et overfladisk plan. Han er ikke tiltrukket af film der stiller store spørgsmål uden samtidig at have en særpræget stil eller være skabagtige på den eller den anden måde. Æstetikeren er mere tiltrukket af (obskure) koncepter end af enkeltstående ting. Filminteressen er et identitetsprojekt af strengt egoistisk karakter - æstetikeren er mest interesseret i de små sjove anekdoter, i coolness, i enkeltstående filmskuespilleres kultstatus, i absurditet og i kreative, kunstneriske fortolkninger af populærkultur, f.eks. af detektivhistorier, melodramer og exploitationfilm. Æstetikeren er en sværmer, radikalt post-moderne og en selvbevidst hipster.
1. Breathless (Jean-Luc Godard)
2. Suspiria (Dario Argento)
3. Dressed to Kill (Brian De Palma)
4. La Double vie de Véronique (Krzysztof Kieslowski)
5. Branded to Kill (Seijun Suzuki)
6. Le Samourai (Jean-Pierre Melville)
7. The Umbrellas of Cherbourg (Jacques Demy)
8. Masculine Feminine (Jean-Luc Godard)
9. Les Hautes solitude (Philippe Garrel)
10. Faster, Pussycat! Kill! Kill! (Russ Meyer)
11. Repulsion (Robert Polanski)
12. Don't Torture a Duckling (Lucio Fulci)
13. The Bird with the Crystal Plumage (Dario Argento)
14. The Great Silence (Sergio Corbucci)
15. Jules et Jim (François Truffaut)
16. Last Year at Marienbad (Alain Resnais)
17. Seven Samurai (Akira Kurosawa)
18. Blue Velvet (David Lynch)
19. Annie Hall (Woody Allen)
20. Pierrot le fou (Jean-Luc Godard)
21. Female Trouble (John Waters)
22. Freaks (Tod Browning)
23. Daisies (Věra Chytilová)
24. Funeral Parade of Roses (Toshio Matsumoto)
25. A Woman Under the Influence (John Cassavetes)
26. Vertigo (Alfred Hitchcock)
27. Go, Go Second Time Virgin (Kōji Wakamatsu)
28. Blow Out (Brian De Palma)
29. The Wild Bunch (Sam Peckinpah)
30. A Zed & Two Noughts (Peter Greenaway)
31. The Room (Tommy Wiseau)
32. Le Cercle rouge (Jean-Pierre Melville)
33. 2046 (Wong Kar-wai)
34. Ed Wood (Tim Burton)
35. Jaws (Steven Spielberg)
36. Dead Man (Jarmusch)
37. The Big Gundown (Sollima)
38. Rosemary’s Baby (Roman Polanski)
39. Sunset Boulevard (Billy Wilder)
40. The Texas Chainsaw Massacre (Hooper)
41. Rio Bravo (Howard Hawks)
42. Lust in the Dust (Bartel)
43. Eros Plus Massacre (Yoshishige Yoshida)
44. Written on the Wind (Douglas Sirk)
45. 8½ (Fredrico Fellini)
46. Opera (Dario Argento)
47. Carrie (Brian De Palma)
48. Lost Highway (David Lynch)
49. Chinatown (Roman Polanski)
50. From Dusk Till Down (Robert Rodriguez)
#3 JannikAnd 13 år siden
#4 Fellaheen 13 år siden
Douglas Sirk tog jeg med på grund af den moderne måde at se hans film på, hvor man roser hans cinematografi og analyserer melodramet som værende ironisk, selvbevidst krypto-anti-amerikanisme.
#5 JannikAnd 13 år siden
Fassbinder? Måske Effi Briest eller Ali: Fear Eat the Soul. Ellers kunne Derek Jarman eller Zulawski sagtens passe ind.
#6 Fellaheen 13 år siden
Ja "Ali: Fear Eat the Soul" og "Possession" kunne i høj grad passe ind. Imorgen vil jeg lave autencitets-fetichisten.
#7 JannikAnd 13 år siden
Hvad med Guy Maddin? My Winnipeg eller The Saddest Music in the World? Paul Morrisseys værker er måske for fremmedgjorte.
#8 Fellaheen 13 år siden
Jo der er mange muligheder. De er bare ikke så kultdyrkede, synes jeg. Morrissey er igen lidt for avant garde, Guy Maddin måske. Men jeg forbinder mere Guy Maddin med et indie-segment, der også kan lide Charlie Kaufman.
Jarman passer bedre på autencitets-fetichisten, der også kan lide lange Frederick Wiseman/Wang Bing-dokumentarfilm og Jonas Mekas.