Jeg fik endelig set " Donnie Darko" igår og jeg fandt den ualmindelig interessant og spændende. Men jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået den fuldt ud, så er der ikke en rar person eller to, der kan forklare den lidt for mig, på en måde så det giver mening?
Og skal vi ikke bare aftale her fra første indlæg, at i ikke behøver at smide spoiler-tags på hele tiden. Nu ved man det og har man ikke set filmen, så skal man bare hoppe ud igen, inden man læser de næste indlæg :)
På forhånd tak.
So, at last we meet for the first time for the last time.
#2 - He he, ikke lige det svar jeg havde ønsket, men rart at jeg ikke er den eneste der ikke helt har fanget den. Medmindre det er som du skriver, at den er åben for egenfortolkning, hvilket ikke hjælper mig meget :(
Enig i at det er en fantastisk film, men jeg kan desværre heller ikke hjælpe dig med noget svar, da det er for lang tid siden at jeg sidste så den, og derfor ikke lige har den frisk i hukommelsen. Men generelt er det som Skeloboy siger, at der ikke er nogen entydig forklaring, men der findes mange forskellige bud og teorier, og Imdb's debatforum byder på mange af disse, men dem har du sikkert allerede gloet igennem :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
I denne sammenhæng vil jeg da gerne anbefale http://www.donniedarkofilm.com/ Selvom det nok er ligeså meget er forvirring som forklaring, men det giver mulighed for lidt yderligere fordybelse i filmen.
Man kan selvfølgelig vælge udelukkende at tolke filmens på dens indhold, men til netop Donnie Darko er der en temmelig officiel og entydig forklaring, nemlig instruktørens egen, som bl.a. kan læses i uddrag fra bogen "The Philosophy of Time Travel", som fremkommer i filmen, og blev frigivet ifm. filmens udgivelse.
According to Kelly and his fictional Philosophy of Time Travel, at midnight on October 2 - a Tangent Universe branches off the Primary Universe around the time when Donnie is called out of his bedroom by Frank, immediately before the appearance of the Artifact, the faulty jet engine. The inherently unstable Tangent Universe will collapse in just over 28 days and take the Primary Universe with it if not corrected. Closing the Tangent Universe is the duty of the Living Receiver, Donnie, who wields certain supernatural powers to help him in the task.
Those who die within the Tangent Universe (and would not have died otherwise) are the Manipulated Dead (Frank, Gretchen). Frank, at least, is also given certain powers in that he is able to subtly understand what is happening and have the ability to contact and influence the Living Receiver via the Fourth Dimensional Construct (water). All others within the orbit of the Living Receiver are the Manipulated Living (e.g. Ms. Pomeroy, Dr. Monnitoff), subconsciously drawn to push him towards his destiny to close the Tangent Universe and, according to the Philosophy of Time Travel, die by the Artifact.
Frank appears in the story in two guises (three guises if we assume that he 'never' dies on account of the restoration of the Primary Universe through the negation of the Tangent Universe). First, there is the Manipulated Dead Frank who appears to Donnie as a premonition from the future of the Tangent Universe in the disturbing rabbit suit. Dead Frank is aware of Donnie's fate and destiny, and impels him to realize it so that the Primary Universe can be restored at the point where/when the Tangent Universe branched off from it. Secondly, Frank appears alive as Donnie's sister's boyfriend, whose fate unfolds within the Tangent Universe by means of Donnie's successes in realizing his mission. This living boyfriend is fatally shot by Donnie towards the end of the film, a killing which was foreseen by Donnie.
#4 + #5 + #6 - Jeg takker for hjælpen. Jeg har ikke været på ImdB, hverken debatum eller FAQ, hvilket jeg vil tage mig tid til på fredag, da jeg er for træt idag og imorgen står på en tur i Parken og så hjem og se Liverpool bagefter. Men glæder mig til fredag, hvor også linket i #5 skal tjekkes ud.
#1 Åkepool 15 år siden
Men jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået den fuldt ud, så er der ikke en rar person eller to, der kan forklare den lidt for mig, på en måde så det giver mening?
Og skal vi ikke bare aftale her fra første indlæg, at i ikke behøver at smide spoiler-tags på hele tiden. Nu ved man det og har man ikke set filmen, så skal man bare hoppe ud igen, inden man læser de næste indlæg :)
På forhånd tak.
#2 Skeloboy 15 år siden
Fedt svar, ik? :)
#3 Åkepool 15 år siden
Medmindre det er som du skriver, at den er åben for egenfortolkning, hvilket ikke hjælper mig meget :(
#4 Kruse 15 år siden
#5 vanilla_ice 15 år siden
#6 natterjack 15 år siden
Derudover er der en uddybende FAQ på http://www.imdb.com/title/tt0246578/faq
#7 Åkepool 15 år siden