Gravatar

#11 filmz-ZOPTIKEREN 21 år siden

Prøv at følge sporet om gud (kaninen)- jesus (DD) og sporet gud kontra fysiken regler.

Du sætter dig lidt selv i den position ved at konkludere at DD rejser i tiden (flytter sig selv i tiden). Hvilket gør filmen svær at forstå, for det gør han ikke. Han flytter sig selv i dimensionen, hvilket er af stor forskel.

DD har evnen til at bøje tiden. Han kan se den 4. dimension som jo er en bøjning i tiden. Hvis der findes bøjninger i tiden, må tiden jo heller ikke være ens i hele universet. Tiden må altså bliver kompleks og afhænger af sted og rum, i stedet for vores normale rum.
Det betyder altså at DD ikke nødvendigvis rejser i tiden, men han rejser i dimensionen.

I starten af filmen, er han ikke klar over de evner han har. Han har altså bøjet tiden, og har flyttet sig selv over i en anden dimension (dimension 2) (tiden vil altså nu stå stille for DD og alt andet i dimension 1, og det sker før motoren styrter). Filmen forløber så og DD har samtaler med forskellige personer, der får ham til at selvrealisere at man ikke må 'fucke' med tiden da det har konsekvenser for andre end ham selv.
DD tager nu på bjerget, da det er her han har lavet ormehuller (bøjningen i tiden.). Han ved det er her problemet er opstået. Han ser motoren styrte og han ser at der specifik fra ormehullet, står en tornado ned i eget hus (bliver vist når politiet kommer og man ser den på bjerget). Herved kan DD stoppe tiden i dimension 2, og starte tiden som ham selv i dimension 1. Han lukker derved dimension 2 og har reddet verden. Som en selvrealiserende martyr vælger han selvfølgelig at dø, i stedet for at kontrolere hans kræfter og overleve.

Så for at svare på dine spørgsmål

'For mig er det en indikation af, at han har været tilbage i tiden før.....måske for at ændre sin skæbne, men uden held?'

DD vil ændre sin skæbne til den visse død. Det vil han af den simple grund at han leger/er en afbildet jesus. Han kører netop ud til bjerget for at stoppe dimension 2 (han er jo godt klar over at han lavede problemet på bjerget), så livet kan gå videre for hans familie i dimension 1. Så han har held med det han gør.

'Hvorfra ved han ellers at det er der han skal køre hen?'

Han vågnede der jo om morgenen, da problemet indtraf. Ergo der problemet er opstået og løsningen på det skal findes ved selvrealisering.
Gravatar

#12 filmz-Asta 21 år siden

#11 Mange tak :D Det satte det lidt mere på plads for mig :) Jeg harvde bare undret mig lidt over det, men ingen er rigtig kommet ind på det, specifikt.
-
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#13 filmz-ZOPTIKEREN 21 år siden

#12 NP!

Jeg er selv vild med Donnie Darko, og jeg synes det er lidt sejt at diskutere filmen, da der er så mange 'løsninger' på den. Det er en low-budget film der formår at være alt hvad man drømmer om.

Forresnte så godnat, må hellere snige i seng nu.

Skriv ny kommentar: