Gravatar

#1 filmz-herskegut 20 år siden

hvis folk kan nå det, så kører der på DR2 lige nu, TemaTirsdag om Tintin :)

oversigten ser således ud:

20:30 Tematirsdag: Tintin - den fantastiske reporter
Tegneserien Tintin fyldte 75 år sidste år (TTV).
DR2 sætter fokus på den snarrådige reporter Tintin og hans belgiske skaber Hergé. Også i Danmark har Tintinserien sit eget liv og sine trofaste disciple. DRs Søren Høy præsenterer temaaften fra tegneserieboghandelen Faraos Cigarer, som er opkaldt efter et Tintin-album.

20:55 Tintin og mig
I 1971 gav den ellers sky Hergé et overraskende åbenhjertigt og personligt interview, hvor han for første gang fortalte om, hvordan Tintins eventyr var tæt forbundet med spændinger i hans eget privatliv og det 20. århundrede. Som i et andet skriftemål bekendte Hergé for første og eneste gang sit livs hemmelig-heder sine drømme, sin tvivl, desperation og bristede illusioner og sin helt egen forklaring på det tætte forhold mellem hans liv og værk. Denne enestående dokumentarfilm er baseret på disse originale optagelser nu offentliggjort for første gang nogensinde. Filmen er en selvbiografisk rejse gennem Hergés liv og geniale værk fortalt med hans egen stemme.

22:10 Tintin i Danmark (TTV)
Tintin-striben fik premiere i Danmark i 1948.
Først i 60'erne udkom Tintin som albums herhjemme. Siden er der udkommet 25 forskellige Tintin-albums i Danmark. I dag, 22 år efter Hergés død, er der stadig liv i den danske Tintin-lejr. Mød en række danskere, som gennem årene har holdt Tintin i live i Danmark, og kunstnere, som har fundet inspiration hos Tintin.

22:25 Arven efter Tintin (TTV)
Debat om arven efter Tintin
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#2 filt 20 år siden

De har sendt det hele en gang før, og det kan klart anbefales. Nogle rigtig gode programmer.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#3 elwood 20 år siden

argg de skal da også sende de bedste ting lige når man er til spejder, nå men jeg er lige kommet hjem så jeg må bare følge med fra det der er nu her så.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 filt 20 år siden

#3, skulle spejdere ikke forestille at være beredt på lidt af hvert? ;)
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#5 elwood 20 år siden

hehe jo, men når jeg er i civil, glemmer jeg det lidt hehe.

Jeg fik da noget med af programmerne, men ham der fra tintin klubben til allersidsts, hans påstand med at ingen har kunne viderføre Carl barks er jeg nu ikke enig med, carl barks startede jo Onkle Joachim og Anders And, eller retter carl barks tog vidst over hel fra start mener faktisk ikke han fandt på anders and.

Men Joachim var hans, og den figur synes jeg da i høj Grad Don osa har viderførti en stil som meget lægger op af Carl Barks, men stadig er hans hel egen, og hans Her er dit liv Joachim historier er noget af det bedste fra hans side af synes jeg. er i hvertfald glad for min signerede udgave.

Så nogen figur kan man altså sagtens viderføre, og Don rosa (har jeg nævnt jeg har mødt ham hehe) har jo også Anders And med i hans historier tit, så lige på det punkt er jeg ikke ening med ham fra tin tin klubben, men om tin tin kan viderføres skal jeg ikke være den som kan tage stilling til. Blev bare lidt harm over ham fra tin tin klubben som sagde at Carl bark's ting ikke kunne viderføres af andre uden det var en katastrofe.
Gravatar

#6 chandler75 20 år siden

carl barks tog vidst over hel fra start mener faktisk ikke han fandt på anders and.

Så vidt jeg ved var det Walt Disney... :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 elwood 20 år siden

jep det var også det jeg tænkte, men Carl Barks kom med ret hurtig mener jeg og ha læst, så derfor har man næsten altid bare sagt at Anders And's "far" var Carl Bark's
Gravatar

#8 chandler75 20 år siden

Anders And debuterede på det hvide lærred i 1934 i "The Wise Little Hen". Den første gang Carl Barks tegnede Anders And var i 1942. Så jo, der var ikke så lang tid imellem.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#9 filmz-Kadann 20 år siden

#7 -

Carl Barks er jo fader til en hel del figurer, men Anders And er stadig Disneys egen. Jeg husker dog noget om at Barks udviklede Anders til den han er i dag, men det kan dog være jeg husker forkert. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#10 elwood 20 år siden

det med han er arig var Walt Disney's ide det var også ham som hyrede ham der har lagt stemme til stortset alle anders and filmne, men ja Barks var med til at forme Anders til ham som vi kender idag. lile trivia ting den danske Anders And stemme er i øvrigt Dick Kaysø's (staveplade)

og lige for at ryge lidt tilbage til topic egentlig Hergé dokumentaren var da skræmmene dyster synes jeg, jeg kender nu heller ikke så meget til hans privat liv elelr hvo'en han havde det så'en rigtig, blev bare lidt overrasket, men spændene var det i hvertfald, dog foretrækker jeg Donald-dister frem for Tintin-ologer eller hvad de kaldte sig 8-)

Skriv ny kommentar: