Gravatar

#1 doctor doom 13 år siden

Er jeg den eneste, der dårligt kan huske, hvornår der senest er rullet et godt blockbuster suspence-brag af de store over biografens lærred, hvor det ikke er effekt-helvede, der skal være det drivende?

Den seneste jeg umiddelbart husker, der nærmer sig dette kriterium, er Mission Impossible III. Og naturligvis Bourne Trilogien.

Hvornår kommer den nye Ronin, The Fugitive, Patriot Games, Heat, The Hunt for Red October, Lethal Weapon, First Blood eller Under Siege?

Skal vi i al fremtid trækkes med Transformers, G.I. Joe, Skyline, Battlefield Los Angeles, Battleship og lignende crap, hvis man vil have action?

Det bli'r sgu værre og værre!

Det er ikke fordi jeg har noget imod science fiction. Jeg elsker sci-fi. Men så giv os da noget ordentligt: Alien, Blade Runner, The Abyss, Matrix - eller for den sags skyld ID4. Der har været nogle ok, fx. Terminator Salvation og I Am Legend, men der er langt mellem snapsene...

Hvad tænker I? Lærer Hollywood atter, at effekter IKKE er nok til at bære en action-film? Tror de, at de nye generationer af biografgængere er idioter eller bare ikke ved bedre?
Gravatar

#2 HonoDelLoce 13 år siden

Det er faktisk sjovt, at du skriver det. Jeg var i onsdags inde i biffen og se Super 8, og før denne film var der 3 trailers (der var godt nok 4 - men 2 af dem var den samme - spørg mig ikke om hvorfor...)

Og jeg kunne ikke andet end at ryste på hovedet over, at der var tale om 3 "super-helte"-film.. Conan, Green Lantern og .. Hvad helvede var den 3. nu..

Anywho, så synes jeg det var ret trist at måtte indrømme, at hvis ikke det har haft succes før på enten film, serie, bog eller tegneserie, så gider vi dælme ikke lave store film ud af det.

Selvfølgelig kommer der stadig masser af selvstændige, "originale" film - men det er bare ikke dem, der bliver promoveret - og da slet ikke som "summer-blockbusters", som du selv nævner.. Øv..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3 BN 13 år siden

hej Doctor Doom!

Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger.

Jeg savner også nogle flere af den slags film. I et enkelt tilfælde har jeg dog fået mit ønske opfyldt, nemlig med spændingsfilmen 'The Next Three Days'. Har du set dén?

Den er så god, at den har overhalet 'The Fugitive' på min Top 200, uden at dette tager noget som helst væk fra sidstnævnte film, der er og bliver en mesterlig spændingsfilm.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#4 Slettet Bruger [2942407642] 13 år siden

#2 -

Hvordan vurderer du succes? Fordi Conan har da eksisteret siden 1932 - bøger, tegneserier, rollespil, computerspil og film.

Green Lantern har eksisteret siden 1940, Hal Jordan, der bruges i filmatiseringen, har eksisteret siden 1959 og er måske ikke kendt på samme niveau som Superman og Batman, men er da alligevel en ret kendt og elsket figur i DC-universet.
Gravatar

#5 doctor doom 13 år siden

HonoDelLoce (2) skrev:
Green Lantern

Ja, det er længe siden jeg har set trailer til sådan noget lort som Green Lantern. Hvem sidder helt seriøst og siger: 'Nu bruger vi en halv mia. på at udtænke/filmatisere dette her koncept, vel vidende at det bliver noget lort, men tosserne æder det, fordi der er eksploderende rumskibe i 3D slow motion'. Jeg håber ved gud, at det er et forbigående fænomen.

BN (3) skrev:
spændingsfilmen 'The Next Three Days'. Har du set dén?

Helt enig, den havde jeg glemt. Den er virkelig gammeldags elementært spændende.

utyske (4) skrev:
#2 -Conan har da eksisteret siden 1932 - bøger, tegneserier, rollespil, computerspil og film.

Green Lantern har eksisteret siden 1940, Hal Jordan, der bruges i filmatiseringen, har eksisteret siden 1959.

Det er vel mindre relevant, om det er baseret på et godt, gammelt koncept eller ej, hvis det er lort, når det når lærredet.
Gravatar

#6 HonoDelLoce 13 år siden

utyske (4) skrev:
#2 -

Hvordan vurderer du succes? Fordi Conan har da eksisteret siden 1932 - bøger, tegneserier, rollespil, computerspil og film.

Green Lantern har eksisteret siden 1940, Hal Jordan, der bruges i filmatiseringen, har eksisteret siden 1959 og er måske ikke kendt på samme niveau som Superman og Batman, men er da alligevel en ret kendt og elsket figur i DC-universet.

Tror måske du skal læse mit indlæg igen..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#7 Laksen 13 år siden

Nu har jeg ikke selv set den, men det lyder da som om at "Hanna" er sådan en film, du efterspørger.

Benway skrev da i hvert fald: "Kun slutningen føles en smule vag, men ellers er "Hanna" et skoleeksempel på, hvordan man skruer en solid, karakterdreven og underholdende omgang action sammen. Michael Bay kunne lære meget af at se denne film."

Hans anmeldelse
Gravatar

#8 doctor doom 13 år siden

#7: Den HAR jeg set, og den er BESTEMT ikke sådan en film. Det er mere en "kunstfilm" end en action-film. I øvrigt synes jeg den var svag, selvom jeg godt kan lide "kunstfilm".

Sad i øvrigt lige og så Swordfish. Det er en gedigen actionfilm fra nyere tid.
Gravatar

#9 Corgan 13 år siden

doctor doom (1) skrev:
Er jeg den eneste, der dårligt kan huske, hvornår der senest er rullet et godt blockbuster suspence-brag af de store over biografens lærred, hvor det ikke er effekt-helvede, der skal være det drivende?
....
Det er ikke fordi jeg har noget imod science fiction. Jeg elsker sci-fi. Men så giv os da noget ordentligt: Alien, Blade Runner, The Abyss, Matrix - eller for den sags skyld ID4. Der har været nogle ok, fx. Terminator Salvation og I Am Legend, men der er langt mellem snapsene...

Hmm... jeg synes ikke det er så galt som du gør det til. Sidste år fik vi både The Town, Black Swan og Inception. Godt nok indgår der effekter i de 2 sidstnævnte, men de er ikke det bærende element som de er i Transformers (som du selv nævner). Tidligere på året fik vi forresten også Source Code, som jeg også synes var ganske vellykket.
I 2009 fik vi District 9 og The Hurt Locker, så jeg synes ikke man skal helt tilbage til 80'erne eller 90'erne for at kunne finde en god sci-fi eller en god suspence.

Generelt synes jeg vi bliver forkælet med gode film for tiden. Ikke kun i suspence genren.
Det kan godt virke lidt altoverskyggende når man bliver bombarderet med reklamer for store effekt-brag, men er man lidt opsøgende selv, finder man en masse andre (og bedre) alternativer.
Gravatar

#10 BN 13 år siden

Corgan (9) skrev:
Sidste år fik vi både The Town

Nåja, det er afgjort også en god film og et godt eksempel på god, gammeldags suspense.

Corgan (9) skrev:
Black Swan

Er det ikke elementære spændingsfilm med jordnær, fysisk action fremfor effektjageri Doctor Doom efterlyser? Jeg mener, Black Swan er vel snarere et psykologisk, indadvendt drama end en spændingsfilm?

Corgan (9) skrev:
Inception

For mig er Inception et godt eksempel på en film med elementær spænding, men det er muligt, at Doctor Doom finder, at dens science fiction-elementer og dermed forbundne effekter gør den til et dårligt eksempel på det, han eftersøger. ... Jeg ved det ikke.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: