Wow! Det nyeste Empire er udkommet med 100 forskellige covere! De er da de vildeste samlerobjekter! Dem må jeg bare eje! Alle sammen! Eller... nej.
Tåbeligt blad.
Kedelig, ligegyldig, intetsigende og forudsigelig top 500... Zzzzz... Det ligner et stykke "copy-paste"-arbejde baseret på enhver anden eksisterende såkaldt ultimativ liste.
I det hele taget kan jeg ikke se, hvad man skal bruge sådan en liste til, når der ingen overraskelser er. Jeg vil tusind gange hellere se en liste over film, der ikke har opnået den anerkendelse, de fortjener... film jeg hverken har set eller hørt om... og knap nok turde drømme om fandtes... De kan stikke deres Godfather-appelsiner skråt op et vist sted.
Jeg tror ikke "sur", er den mest rammende konstatering af min tilstand, når jeg udtrykker mig negativt omkring en liste som denne, IMDB's eller andre ørkenvandringer udi middelmådighedens popularitetsunivers.
Det var nu heller ikke så meget DIG jeg opfattede som "sur" - næh, det var mere den tone, som Le Samourai skrev i.
Når nogle smider lister op over "Verdens bedste film", så vil jeg til den dag jeg ligger i graven give mit besyv med og kæmpe for det jeg mener er god smag og gode film.
Også jeg. :-)
Der er masser af gode film på denne liste, men der er faneme også meget lort, som ikke har en skid at gøre i top-5000!
Enig! (Selvom det måske ikke er om de helt samme film.)
Jeg bliver heller ikke sur, når lortefilm som Crash eller overvurderede af slagsen som Departed vinder Oscars foran langt mere kompetente konkurrenter.
Heller ikke jeg ... og jeg er særdeles enig i din vurdering af de to nævnte film.
Top-5 er blot ... hahaha ... grinagtigt og ganske tåsammenkrummende.
Det er så kun delvis enig med dig i, eftersom 'Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back' og de fem andre SW-film deler andenpladsen på min egen top 5. Og selvom 'The Shawshank Redemption' ikke er med på min top 5, så er den stadig så god, at jeg ikke vil kalde det "grinagtigt og ganske tåsammenkrummende" at andre placerer den så højt. ........ For hvorfor er andre menneskers film-smag 'grinagtig' og 'tåsammenkrummende'?
De fem film regnes i almindelighed for nyere klassikere (hvormed jeg gør film fra før 1970 til GAMLE klassikere). Derfor hverken griner eller krummer jeg tæer af den høje placering, som 'Jaws', 'Godfather' og 'Raiders of the lost' har fået - jeg nøjes med at konstatere, at efter MIN MENING eller ifølge MIN SMAG er der ingen af dem, der har noget at gøre dér.
Men okay, hvis nu f.eks. en af The Pink Panther-filmene var at finde på den top 5, så ville jeg kalde det MEGET UNDERLIGT (måske endda "grinagtigt"), for stor filmkunst er det altså ikke, og har det heller aldrig givet sig ud for! .... Så det kan da godt være, at jeg også i visse ekstreme tilfælde ville forfalde til en gang "hahaha"! ;-)
For hvorfor er andre menneskers film-smag 'grinagtig' og 'tåsammenkrummende'?
Se den er vist taget ud af kontekst, for det er de andre menneskers film-smag heller ikke ... ikke alles ihverfald, men jeg indrømmer da gerne, at nogles er. Men placeringen af disse fem film, som de bedste fem film nogensinde i filmhistorien ... DET er grinagtigt og tåsammenkrummende.
Der er ikke en af de fem film, som jeg ikke selv nyder at se, finder underholdende og god smag. Især Godfather er og bliver en storfilm. Men den top-5 er at sammenligne med en vurdering af verdens bedste musik nogensinde lavet, hvor man lige skider Mozart i kæften og istedet fremhæver Eagles' "Hotel California" og Princes "Purple Rain". Man hører ofte, at fortidens synder bliver glemt, men det gør dyderne også, men ok .... sådan er livet.
Nutiden, det nye og det man kan huske, har bare mest fokus. Man kan ikke forvente, at nye generationer, vil være interesserede i at bruge tid på at besøge fortiden og opstøve kvalitet på egen hånd som autodidakte historikere, når størstedelen af medier og websteder samt filmbranchen, ikke gider beskæftige sig med at kvalitetssikre fortiden og gøre den lettere tilgængelig for de nulevende.
Men så meget desto mere grund til at kæmpe for det man har kært :)
Mht. det grinagtige og tåsammenkrummende, så er jeg en STOR tilhænger af satire, ironi, spot, hån og spe, hvor andres følelser krænkes. Især de senere års patetiske "vi skal udvise tolerance og ikke være unødigt provokerende", står i skarp kontrast til min opfattelse af ideal samfundet. Gu' skal folk provokeres og stødes, det er der i det lange løb kun kommet noget godt ud af.
Set i DET perspektiv, ja så skal der grines og krummes tæer over manges filmsmag .... herunder en del af Empires liste :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Premiere har sgu altid været nogle kedelige røvhuller. Da det lader til at det kun er ganske få film jeg ikke har set fra 400-500- dog er det da rartat se at der ligger et par stykker før 1975 og endda en Iransk film.
"Men den top-5 er at sammenligne med en vurdering af verdens bedste musik nogensinde lavet, hvor man lige skider Mozart i kæften og istedet fremhæver Eagles' "Hotel California" og Princes "Purple Rain". Man hører ofte, at fortidens synder bliver glemt, men det gør dyderne også, men ok .... sådan er livet."
Det minder mig om da de kårede Michael Jackson til "Artist of the Millenium"
#18 - han har fået en pris for bedst sælgende artist i årtusindet, men ikke en for bedste artist. Han troede selv han vandt prisen dog:
At one point during the 2002 MTV Video Music Awards (broadcast live from New York's Radio City Music Hall), Britney Spears invited Michael Jackson onto the stage to present him with a cake in celebration of his 44th birthday. For her, Britney declared by way of introduction, Jackson was the artist of the millennium.
Alas, Jackson mistook Britney's welcoming words to mean that he was being officially honored as the greatest singer of the past thousand years.
"When I was a little boy growing up in Indiana," Jackson told the star-studded audience and millions of viewers around the globe, "if someone told me I'd be getting the Artist of the Millennium award, I'd never have believed it..."
#11 Highland Park 16 år siden
Eller... nej.
Tåbeligt blad.
Kedelig, ligegyldig, intetsigende og forudsigelig top 500... Zzzzz...
Det ligner et stykke "copy-paste"-arbejde baseret på enhver anden eksisterende såkaldt ultimativ liste.
I det hele taget kan jeg ikke se, hvad man skal bruge sådan en liste til, når der ingen overraskelser er. Jeg vil tusind gange hellere se en liste over film, der ikke har opnået den anerkendelse, de fortjener... film jeg hverken har set eller hørt om... og knap nok turde drømme om fandtes...
De kan stikke deres Godfather-appelsiner skråt op et vist sted.
#12 BN 16 år siden
Det var nu heller ikke så meget DIG jeg opfattede som "sur" - næh, det var mere den tone, som Le Samourai skrev i.
Også jeg. :-)
Enig! (Selvom det måske ikke er om de helt samme film.)
Heller ikke jeg ... og jeg er særdeles enig i din vurdering af de to nævnte film.
Det er så kun delvis enig med dig i, eftersom 'Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back' og de fem andre SW-film deler andenpladsen på min egen top 5. Og selvom 'The Shawshank Redemption' ikke er med på min top 5, så er den stadig så god, at jeg ikke vil kalde det "grinagtigt og ganske tåsammenkrummende" at andre placerer den så højt. ........ For hvorfor er andre menneskers film-smag 'grinagtig' og 'tåsammenkrummende'?
De fem film regnes i almindelighed for nyere klassikere (hvormed jeg gør film fra før 1970 til GAMLE klassikere). Derfor hverken griner eller krummer jeg tæer af den høje placering, som 'Jaws', 'Godfather' og 'Raiders of the lost' har fået - jeg nøjes med at konstatere, at efter MIN MENING eller ifølge MIN SMAG er der ingen af dem, der har noget at gøre dér.
Men okay, hvis nu f.eks. en af The Pink Panther-filmene var at finde på den top 5, så ville jeg kalde det MEGET UNDERLIGT (måske endda "grinagtigt"), for stor filmkunst er det altså ikke, og har det heller aldrig givet sig ud for! .... Så det kan da godt være, at jeg også i visse ekstreme tilfælde ville forfalde til en gang "hahaha"! ;-)
#13 filmz-Bruce 16 år siden
Se den er vist taget ud af kontekst, for det er de andre menneskers film-smag heller ikke ... ikke alles ihverfald, men jeg indrømmer da gerne, at nogles er. Men placeringen af disse fem film, som de bedste fem film nogensinde i filmhistorien ... DET er grinagtigt og tåsammenkrummende.
Der er ikke en af de fem film, som jeg ikke selv nyder at se, finder underholdende og god smag. Især Godfather er og bliver en storfilm. Men den top-5 er at sammenligne med en vurdering af verdens bedste musik nogensinde lavet, hvor man lige skider Mozart i kæften og istedet fremhæver Eagles' "Hotel California" og Princes "Purple Rain". Man hører ofte, at fortidens synder bliver glemt, men det gør dyderne også, men ok .... sådan er livet.
Nutiden, det nye og det man kan huske, har bare mest fokus. Man kan ikke forvente, at nye generationer, vil være interesserede i at bruge tid på at besøge fortiden og opstøve kvalitet på egen hånd som autodidakte historikere, når størstedelen af medier og websteder samt filmbranchen, ikke gider beskæftige sig med at kvalitetssikre fortiden og gøre den lettere tilgængelig for de nulevende.
Men så meget desto mere grund til at kæmpe for det man har kært :)
Mht. det grinagtige og tåsammenkrummende, så er jeg en STOR tilhænger af satire, ironi, spot, hån og spe, hvor andres følelser krænkes. Især de senere års patetiske "vi skal udvise tolerance og ikke være unødigt provokerende", står i skarp kontrast til min opfattelse af ideal samfundet. Gu' skal folk provokeres og stødes, det er der i det lange løb kun kommet noget godt ud af.
Set i DET perspektiv, ja så skal der grines og krummes tæer over manges filmsmag .... herunder en del af Empires liste :)
#14 BN 16 år siden
Okay! Så forstår jeg dig SÅ meget bedre! :-)
#15 jessup 16 år siden
dog er det da rartat se at der ligger et par stykker før 1975 og endda en Iransk film.
#16 Zabriskie 16 år siden
"Men den top-5 er at sammenligne med en vurdering af verdens bedste musik nogensinde lavet, hvor man lige skider Mozart i kæften og istedet fremhæver Eagles' "Hotel California" og Princes "Purple Rain". Man hører ofte, at fortidens synder bliver glemt, men det gør dyderne også, men ok .... sådan er livet."
Det minder mig om da de kårede Michael Jackson til "Artist of the Millenium"
#17 lagoni 16 år siden
#18 Zabriskie 16 år siden
#19 lagoni 16 år siden
(fra http://www.anecdotage.com/index.php?aid=7278)
#20 Riqon 16 år siden