Gravatar

#1 tiany 16 år siden

Nu har det engelske filmmagasin Empire offentliggjort hele listen, over de 500 bedste film nogensinde, valgt af 10.000 læser, 150 skuespillere/instruktører og 50 af de vigtigste filmkritikere.

Hvad siger I til listen, er I enige og er der ting som overrasker jer???

The 500 greatest movies of all time
Valar morghulis
Gravatar

#2 filmz-Bruce 16 år siden

Så de første fem og så orkede jeg ikke mere! Same ol' crap!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Forudsigelig og ligegyldig som bare fanden... hvad skal man bruge sådan en liste til? Klappe sig selv og hinanden på ryggen over, at man har den "rigtige" mening?

Jeg lo dog en del over kommentaren til CITIZEN KANE. Hvor *er* jeg bare lykkelig for, at jeg droppede mit abonnement på Empire i 1996.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#4 BN 16 år siden

#3 - Le Samourai:

Forudsigelig og ligegyldig som bare fanden... hvad skal man bruge sådan en liste til? Klappe sig selv og hinanden på ryggen over, at man har den "rigtige" mening?

Det samme spørgsmål kunne man stille angående imdb.com's Top 250 og samtlige polls der har været her på filmz.dk. Og svaret er det samme i hvert enkelt tilfælde:

Fordi det er sjovt og interessant at se, hvilke film, skuespillere, instruktører o.s.v. der er mest populære.

Ja, det er primært bare for underholdningens skyld ...... og netop den sætning passer vel som begrundelse for for næsten al underholdning, ikke sandt? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 BN 16 år siden

Og hvorfor bliver nogle så sure over sådanne afstemningsresultater? Sidder de samme personer også og bliver sure ved hvert Oscar-show, hvor den bedste ditten og datten belønnes? ;-)
Gravatar

#6 Herrguth 16 år siden

Har lige kigget lidt på den. Og jeg synes det er en OK liste, som (i hvert fald for mit vedkommende) hvor jeg kan sige god for en masse film, men der er og MANGE af filmene jeg ikke har set. Så det jeg synes jeg da er inspirende. Har været noget spændt på at se listen, men er positivt stemt overfor den.

Jeg er glad og overrasket over at se følgende film på listen:
Harry Potter & the Prisoner of Azkaban
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Big Trouble in Little China
Bad Taste
Serenity (JUHUUUUU!!!)
Who Framed Roger Rabbit
A.I.
Festen (godt den ikke blev overset)

Der er dog også film som jeg ikke mener hører hjemme på listen:
Bugsy Malone
Transformers
300

Og så er jeg overrasket over at Before Sunset ligger så meget højere en Before Sunrise. Jeg synes helt klart Before Sunrise er mere magisk. Men Before Sunset er nu også en fantastisk film.
Og fedt at se at "Singing in the Rain" er placeret i top 10.

Mangler dog nogle flere Hitchcock-film: The Birds, Shadow of a Doubt og Saboteur.
Og så er der overraskende lidt animerede film i top 100.

Selvfølgelig kan man altid diskutere placeringerne, men som en liste til at inspirere én til at se nogle blandede film, så synes jeg faktisk den er rigtig god.. Jeg mangler i hvert fald at se ca. 300 af filmene på listen, og der er mange film der lige er røget på ønskelisten.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 16 år siden

bn (5) skrev:
Og hvorfor bliver nogle så sure over sådanne afstemningsresultater? Sidder de samme personer også og bliver sure ved hvert Oscar-show, hvor den bedste ditten og datten belønnes? ;-)

Jeg tror ikke "sur", er den mest rammende konstatering af min tilstand, når jeg udtrykker mig negativt omkring en liste som denne, IMDB's eller andre ørkenvandringer udi middelmådighedens popularitetsunivers.

Hvad jeg gør er ganske simpelt og det samme jeg gør omkring alt i livet. Jeg udtrykker mine holdninger som selvstændigt individ, positiv som negativ kritik og hvis nogle mener karakteriseringen sur, er den eneste dækkende for negativ kritik, jamen så er jeg da ofte sur, selvom jeg generelt mener at være et ekstremt humoristisk legesygt væsen.

Jeg bliver heller ikke sur, når lortefilm som Crash eller overvurderede af slagsen som Departed vinder Oscars foran langt mere kompetente konkurrenter.

Når nogle smider lister op over "Verdens bedste film", så vil jeg til den dag jeg ligger i graven give mit besyv med og kæmpe for det jeg mener er god smag og gode film. Der er masser af gode film på denne liste, men der er faneme også meget lort, som ikke har en skid at gøre i top-5000! Top-5 er blot ... hahaha ... grinagtigt og ganske tåsammenkrummende.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#5 - Okay, hvis jeg så åbenbart er "sur", er du så lalleglad?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#9 Zabriskie 16 år siden

Der kommer godt nok noget juks med, når man sådan skal prøve at skrave 500 gode film sammen.
Le temps détruit tout
Gravatar

#10 BN 16 år siden

#8 - Le Samourai:

Næh, jeg er bare i samme almindelig gode humør som tiany. :-)

Om så samtlige film fra min personlige top 30 glimrede ved deres fravær fra den ene eller den anden afstemningsliste, så ville jeg stadig finde det sjovt og interessant at se sådanne afstemningsresultater.

Jeg spørger ikke ligesom dig "hvad skal man bruge sådan en liste til?" eller kalder den "ligegyldig som bare fanden", for hvad er ligegyldigt og hvad er betydningsfuldt når vi taler om underholdnings-relaterede emner? ... Det hele er jo dybest bare for sjovt eller et inspirerende, sommetider tankevækkende krydderi på tilværelsen.

Skriv ny kommentar: