Gravatar

#1 erikjust 18 år siden

Min Nabo Totoro – Tonari no Totoro blev skrevet og instrueret af Hayao Miyazaki i 1988, i 1993 blev den udgivet af Fox på DVD og VHS med en engelsk dub.
Min Nabo Totoro har tidligere været vist i fjernsynet her i Danmark på DR1, men det er først for nyligt på grund af den stigende interesse for Japansk Tegnefilm at den endelig er kommet til sin ret og blevet vist på det store lærred i Biografen.

Min Nabo Totoro familien Kusakabe men er i større eller mindre grad fokuseret på de 2 piger Satsuki og Mai, filmen starter med at de sammen med deres far flytter til et gammelt hus der liggere tættere på det hospital hvor deres mor er indlagt for at være tættere på hende mens hun kommer sig oven på en sygdom.
Knap er de ankommet før bække piger begynder at mistænke at det her hus vist ikke er helt som de andre, det begynder da de åbner døren til badeværelset og kun finder en masse sort i foran dem der forsvinder hurtigt efter.
Faren beroliger dem med at det de så nok var et synsbedrag, men den gamle kone (der har passet huset ind til familien kom) siger at det nok har været støv alfer og at den bedste måde og slippe af med dem på er og grine højt.
Næste dag da den ældste af de to piger er i skole og Mai den yngste leger ude i haven, opdager hun et mærkeligt lille væsen komme ud af den nærliggende skov, hun forfølger det tilbage til deres hus og så ellers tilbage til skoven hvor hun opdager en skjult lille gang der føre til det store træ i midten af skoven.
Da hun undersøger træet nærmere falder hun ned i et hul og opdager et mærkeligt sovende væsen, som hun hurtigt identificer som en Totoro, efter et billede hende og søsteren har set i en bog de havde.
Da søsteren kommer hjem er søsteren forsvundet, men bliver hurtigt fundet sovende i den lille gang som hun tidligere løb ind i, da hun vågner fortæller hun ivrigt om at sit møde med Totoro.
Søsteren tro i starten ikke på hende, men faren siger at den Totoro Mai mødte nok var skovens herrer selv, Satsuki siger at hun også gerne ville møde Totoro og faren forsikre hende om at det nok også skal ske.
Da faren en dag er forsinket beslutter de to piger og vendte på ham ved bus stoppe stedet, da han har glemt sin paraply og det regner noget så slemt.
Da faren ikke kommer med den første bus, beslutter de og blive ved med og vendte til han kommer. Det bliver dog snart mørkt og Mai er snart ved og falde i søvn, men nægter dog og forlade storesøsterens side, Satsuki tilbyder at bære Mai på sin ryg indtil faren kommer et tilbud Mai gladelig tager imod.
Efter et stykke tid kommer et Mærkeligt væsen ud af skoven, som Satsuki straks genkender som Totoro, da det regner slemt låner hun den farens paraply i taknemlighed giver Totoroen hende en lille pakke med nøder fra skoven.
Og så er scenen ellers sat til et mindre eventyr, hvor pigerne leger med Totoren og dens venner to små væsner der ligner Totoro ganske meget og en 8 benet missebus.

Hayao Miyazaki er ofte blevet kaldt Japans svar på Walt Disney og med god grund hans film er oftest lige så fantasi fulde og flot tegnet, som Walt Disneys film var det.
Min nabo Totoro er ikke den første film af Miyazakis film der er blevet vist i de danske biografer Film som Shihiro og heksene og Det levende slot er begge blevet vist i de danske biografer med stor succes.
Selvom min Nabo Totoro er betydeligt ældre end de 2 forrige film, gør det absolut ingenting da både lyd og billedsiden er rigtig flotte og gode på tros af deres alder.
Da Min Nabo Totoro er en familie film har den naturligvis ligesom Miyazakis 2 forrige film fået dansk tale, selv om de danske voice actore stadig ikke er helt på højde med de amerikanske eller japanske, klare de det dog ganske udmærket.
Min Nabo Totoro er en ganske fornøjelig film og helt klart værd en biograf tur værd, hvis man ikke har set den før.
Den får 5 stjerner fra mig den sidste for den ikke, for som tidligere nævnt er jeg er ikke så vild med de danske voice actors, de mangler stadig en del for at være på højde med de amerikanske.
Gravatar

#2 jessup 18 år siden

Det beksrivende afsnit er alllt for langt - efter min mening skal der skærers 75 % i det afsnit. Mere om hvad du syntes om filmen end : Disney, voice over og filmens alder.
This is just until June
Gravatar

#3 lagoni 18 år siden

Enig i at det beskrivende afsnit er aaalt for langt, en 8-10 linjer kan gøre det. Husk også at man på dansk oftere har sammensatte ord end på engelsk, så 'familie film' skal være 'familiefilm', 'fantasi fulde' skal være 'fantasifulde' osv.

Personligt (og jeg aner intet professionelt om anmeldelser, vil slet ikke bilde mig ind jeg selv kan skrive sådan noget godt) mener jeg heller ikke at et udtryk som 'jeg er ikke så vild med' hører til i en anmeldelse. Husk desuden at stave anmeldelse rigtigt ;)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: