Nåja - jeg har haft ferie for længe, når jeg begynder at glemme potensregnereglerne. Sad også og tænkte på om jeg nu gjorde det rigtigt, men kan egentlig godt huske nu, at det forholder sig sådan :)
På newz var det nu et andet regnestykke, nemlig -2^2. Jeg var selv med i debatten på filmz, og jeg er en af dem, der er overbevist om -4 er det rigtige svar.
Jeg har snakket med en del af mine gamle uni-professorer, der alle sagde det samme som undertegnede. Forklaringer er der givet nok af på newz, der er især en person, der har lavet et godt bevis.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#44 - Det er jo også meget logisk at -2^2 = -4, da man skal opløfte først og så sætte minustegn udenfor. Så det er egentlig 2^2*(-1) = -4
(-2)^2 er til gengæld lig 4
Det jeg ikke kunne huske var det med at vende brøken om, når det opløftes i et negativt tal. Det er 1. g's niveau, så jeg kan ikke se at der skulle være så meget at diskutere. :)
#41 filmz-ataris 20 år siden
#42 filmz-Kiwwy 20 år siden
#43 filmz-ataris 20 år siden
Grunden til det er 1/4 er selvfølgelig at man skal tage den resiprokke værdi af brøken når man opløfter til et negativt tal.
#44 dyg 20 år siden
Jeg har snakket med en del af mine gamle uni-professorer, der alle sagde det samme som undertegnede. Forklaringer er der givet nok af på newz, der er især en person, der har lavet et godt bevis.
#45 filmz-Kadann 20 år siden
Fordi de ikke har noget sjovere at tage sig til? :-p
#46 filmz-ataris 20 år siden
(-2)^2 er til gengæld lig 4
Det jeg ikke kunne huske var det med at vende brøken om, når det opløftes i et negativt tal. Det er 1. g's niveau, så jeg kan ikke se at der skulle være så meget at diskutere. :)
#45 - Meh
[redigeret diverse gange]
#47 davenport 20 år siden
#48 filmz-Kadann 20 år siden
#49 davenport 20 år siden
#50 HelmerJ 20 år siden