Gravatar

#11 filmz-jonasgr 16 år siden

Jeg synes nu ellers at Munich var gennemført.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#12 Thomsen 16 år siden

Det er jeg enig i. Den overraskede mig også.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#13 Benway 16 år siden

Pianisten. Schindlers Liste er også en fin film, men den har slet ikke samme sønderrivende effekt på mig.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#14 chandler75 16 år siden

"Pianisten" - men jeg tror, har det lige modsat Benway: Jeg synes, "Pianisten" glider lettere ned - hvilket selvfølgelig ikke nødvendigvis er en positiv ting. Men "Schindler" indeholder en lang række grummere scener, synes jeg, end Polanskis film, hvilket gør "Schindler" til en mere tung og deprimerende film, som jeg ikke har set ligeså mange gange som "Pianisten".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#15 gi-jones 16 år siden

Schindlers liste er for mig endnu et eksempel på, at Spielberg ikke har nosser nok til at lave gennemførte film længere.

Ikke for noget, men Schindlers List er fra 1993, så hvornår præcis have han nosser ifølge dine beregninger?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#16 filmz-Bruce 16 år siden

#14 Har det så modsat, med "grumheden", hvilket absolut ikke betyder, at Schindlers scener ikke er grumme nok. Jeg følte mig tættere på begivenhederne i Pianisten, følte Polanski satte mig i Szpilmans sko, koncentrerede sig om intimiteten i hans familie og uvidenheden over, hvad der mon ville ske af uhyrligheder.

Grusomhederne bliver ikke mindre grusomme eller eksplicitte af forspillet. Men i Pianisten har jeg virkelig følelsen af at tilhøre en jødisk familie og leve fra dag til dag og ikke vide, hvilke uhyrligheder der nu måtte møde én idag. Schindler var på en måde mere "set udefra", hvor den store kollektive forbrydelse er i fokus, men også den store godhed i Schindlers gerninger. Mens vi er reduceret til en families skæbne set ud fra et menneske i Pianisten, som for mig føles som en mere barsk tilgang.

Familieadskillelsen på stationen i Warszawa er absolut den sekvens, jeg oplever som mest forfærdelig. Her kommer de fysiske nedrigheder til kort overfor den sikkert mest traumatiske begivenhed, man kan opleve som situation, sammenlignelig med "Sophies Valg". Det er modbydeligt. Men glimragende film begge to!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 database 16 år siden

Der er ingen tvivl herfra. Det er Spielbergs mesterværk Schindlers List.
Gravatar

#18 inflector 16 år siden

Begge film er gode og kommer på hver sin måde godt omkring jødernes forhold under 2 verdenskrig. Begge film byder også på fremragende skuespil og billedside. Dog synes jeg at Schindler vinder med en lille margin.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#19 RFriis 16 år siden

Pianisten, selvom Schindler også er glimrende.
Gravatar

#20 Thomsen 16 år siden

#15 -
Ikke for noget, men Schindlers List er fra 1993, så hvornår præcis have han nosser ifølge dine beregninger?

Først i 1980'erne.

... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: