"Pianisten" - men jeg tror, har det lige modsat Benway: Jeg synes, "Pianisten" glider lettere ned - hvilket selvfølgelig ikke nødvendigvis er en positiv ting. Men "Schindler" indeholder en lang række grummere scener, synes jeg, end Polanskis film, hvilket gør "Schindler" til en mere tung og deprimerende film, som jeg ikke har set ligeså mange gange som "Pianisten".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#14 Har det så modsat, med "grumheden", hvilket absolut ikke betyder, at Schindlers scener ikke er grumme nok. Jeg følte mig tættere på begivenhederne i Pianisten, følte Polanski satte mig i Szpilmans sko, koncentrerede sig om intimiteten i hans familie og uvidenheden over, hvad der mon ville ske af uhyrligheder.
Grusomhederne bliver ikke mindre grusomme eller eksplicitte af forspillet. Men i Pianisten har jeg virkelig følelsen af at tilhøre en jødisk familie og leve fra dag til dag og ikke vide, hvilke uhyrligheder der nu måtte møde én idag. Schindler var på en måde mere "set udefra", hvor den store kollektive forbrydelse er i fokus, men også den store godhed i Schindlers gerninger. Mens vi er reduceret til en families skæbne set ud fra et menneske i Pianisten, som for mig føles som en mere barsk tilgang.
Familieadskillelsen på stationen i Warszawa er absolut den sekvens, jeg oplever som mest forfærdelig. Her kommer de fysiske nedrigheder til kort overfor den sikkert mest traumatiske begivenhed, man kan opleve som situation, sammenlignelig med "Sophies Valg". Det er modbydeligt. Men glimragende film begge to!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Begge film er gode og kommer på hver sin måde godt omkring jødernes forhold under 2 verdenskrig. Begge film byder også på fremragende skuespil og billedside. Dog synes jeg at Schindler vinder med en lille margin.
#11 filmz-jonasgr 16 år siden
'Cause I'm evil"
#12 Thomsen 16 år siden
#13 Benway 16 år siden
#14 chandler75 16 år siden
#15 gi-jones 16 år siden
Ikke for noget, men Schindlers List er fra 1993, så hvornår præcis have han nosser ifølge dine beregninger?
#16 filmz-Bruce 16 år siden
Grusomhederne bliver ikke mindre grusomme eller eksplicitte af forspillet. Men i Pianisten har jeg virkelig følelsen af at tilhøre en jødisk familie og leve fra dag til dag og ikke vide, hvilke uhyrligheder der nu måtte møde én idag. Schindler var på en måde mere "set udefra", hvor den store kollektive forbrydelse er i fokus, men også den store godhed i Schindlers gerninger. Mens vi er reduceret til en families skæbne set ud fra et menneske i Pianisten, som for mig føles som en mere barsk tilgang.
Familieadskillelsen på stationen i Warszawa er absolut den sekvens, jeg oplever som mest forfærdelig. Her kommer de fysiske nedrigheder til kort overfor den sikkert mest traumatiske begivenhed, man kan opleve som situation, sammenlignelig med "Sophies Valg". Det er modbydeligt. Men glimragende film begge to!
#17 database 16 år siden
#18 inflector 16 år siden
#19 RFriis 16 år siden
#20 Thomsen 16 år siden
Først i 1980'erne.