Mens jeg sad på potten tidligere i dag (no joke), kom jeg til at tænke på hvilke trilogier er folks favoritter.
Det er jo ofte nemt at nævne ens favoritfilm og måske endda to film i serie med hinanden, men det bliver måske lidt sværere, når man taler trilogier, i hvert fald hvis man springer de mest åbenlyse over, som størstedelen sikkert vil vælge.
Her tænker jeg på Star Wars, Lord of the Rings, Back to The Future og Godfather fx.
Så, hvilke trilogier, udover de mest åbenlyse, rocker præcis dine sokker?
Udover de oplagte du har nævnt, så elsker jeg også Leones Dollar trilogi. Den er naturligvis også oplagt! Så er der John Fords kavaleri trilogi, som også er ret fed.
Tænkte på at lave en lignende tråd for et par uger siden, dog ikke imens jeg var på toilet.
Toy Story, Madagascar, The Dark Knight, The Matrix, The Hangover og de nævnte fra Bruno synes jeg er gode trilogier på den måde at de har en form for afslutning, som gør at hele eventyret med disse karakterer bliver afrundet på en god måde. Er sikker på at jeg har glemt et par stykker, men mon ikke de bliver nævnt af andre, ellers poste rjeg selvfølgelig hvis jeg kommer i tanke om nogen. Men hvis jeg virkelig skulle skære ind til benet, hvor jeg synes at alle film i en trilogi er favoritter, kan jeg kun vælge LOTR og Toy Story.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Jeg holder faktisk af de tre første Indiana Jones film og har intet problem med at se bort fra fireren. Officielt set er det jo egentlig ikke en trilogi mere, men i og med at der gik så mange år mellem indy 3 og 4, ser jeg fireren som værende en helt anden film. På samme måde som adskiller den originale og nye Star Wars trilogi fra hinanden.
Mine favorit-trilogier, som holder hele vejen igennem, er følgende: Indy 1-3 Star Wars 4-6
Leones Dollar trilogi er også et rigtig godt bud Fridag, men det er godt nok længe siden at jeg har set alle filmene, så jeg skulle ikke kunne sige med sikkerhed om den ville være blandt mine favoritter, men jeg vil da sådan lige umiddelbart mene at det er en oplagt kandidat.
Synes de fleste der falder mig ind er ret åbenlyse. Batman, LOTR, Bourne, Godfather etc.
Af de lidt mindre kendte (dog stadig kendte) så vil jeg fremhæve den såkaldte "cornetto trilogy" (The World's End, Shaun of the Dead og Hot Fuzz). Glimrende og morsom underholdning igennem alle tre film.
Before Sunrise/Sunset/Midnight er også et godt bud på en vellykket trilogi, selvom 3'eren tabte lidt i kadencen, men stadig god nok.
Så skal jeg jo godt nok lige tænke mig om :) Her er lige hvad jeg kan huske nu og her:
Ingmar Bergman's triologi om tro (Såsom i en spegel, Nattvardsgästerna, Tystnaden) Aki Kaurismäki's finland trilogi (Drifting Clouds, The Man Without a Past, Lights in the Dusk) Andrzej Wajda's trilogi om krig (A Generation, Kanał, Ashes and Diamonds) Roberto Rossellini's trilogi om krig (Rome Open City, Paisan, Germany Year Zero) Krzysztof Kieślowski's tre farver trilogi (Blå, Hvid, Rød)
Lars von Trier laver også gerne trilogier og det er jo for det meste seværdigt: Europa, Golden Heart, Land of Opportunities.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
#1 Slettet Bruger [148265656] 10 år siden
Det er jo ofte nemt at nævne ens favoritfilm og måske endda to film i serie med hinanden, men det bliver måske lidt sværere, når man taler trilogier, i hvert fald hvis man springer de mest åbenlyse over, som størstedelen sikkert vil vælge.
Her tænker jeg på Star Wars, Lord of the Rings, Back to The Future og Godfather fx.
Så, hvilke trilogier, udover de mest åbenlyse, rocker præcis dine sokker?
#2 Åkepool 10 år siden
Kommer sikkert på flere, på et andet tidspunkt.
#3 Fredag 10 år siden
#4 MOVIE1000 10 år siden
Toy Story, Madagascar, The Dark Knight, The Matrix, The Hangover og de nævnte fra Bruno synes jeg er gode trilogier på den måde at de har en form for afslutning, som gør at hele eventyret med disse karakterer bliver afrundet på en god måde. Er sikker på at jeg har glemt et par stykker, men mon ikke de bliver nævnt af andre, ellers poste rjeg selvfølgelig hvis jeg kommer i tanke om nogen. Men hvis jeg virkelig skulle skære ind til benet, hvor jeg synes at alle film i en trilogi er favoritter, kan jeg kun vælge LOTR og Toy Story.
#5 Giraffen 10 år siden
Mine favorit-trilogier, som holder hele vejen igennem, er følgende:
Indy 1-3
Star Wars 4-6
Leones Dollar trilogi er også et rigtig godt bud Fridag, men det er godt nok længe siden at jeg har set alle filmene, så jeg skulle ikke kunne sige med sikkerhed om den ville være blandt mine favoritter, men jeg vil da sådan lige umiddelbart mene at det er en oplagt kandidat.
#6 Ispep 10 år siden
Af de lidt mindre kendte (dog stadig kendte) så vil jeg fremhæve den såkaldte "cornetto trilogy" (The World's End, Shaun of the Dead og Hot Fuzz). Glimrende og morsom underholdning igennem alle tre film.
Before Sunrise/Sunset/Midnight er også et godt bud på en vellykket trilogi, selvom 3'eren tabte lidt i kadencen, men stadig god nok.
#7 Slettet Bruger [148265656] 10 år siden
Det er præcis derfor, jeg efterlyser dem der ikke er så åbenlyse, da de er lidt sværere at komme på.
#8 Kisbye 10 år siden
Her er lige hvad jeg kan huske nu og her:
Ingmar Bergman's triologi om tro (Såsom i en spegel, Nattvardsgästerna, Tystnaden)
Aki Kaurismäki's finland trilogi (Drifting Clouds, The Man Without a Past, Lights in the Dusk)
Andrzej Wajda's trilogi om krig (A Generation, Kanał, Ashes and Diamonds)
Roberto Rossellini's trilogi om krig (Rome Open City, Paisan, Germany Year Zero)
Krzysztof Kieślowski's tre farver trilogi (Blå, Hvid, Rød)
Lars von Trier laver også gerne trilogier og det er jo for det meste seværdigt: Europa, Golden Heart, Land of Opportunities.
#9 Mikkel Abel 10 år siden
#10 MMB 10 år siden
3'eren i den trilogi er ubeskriveligt god.