Jeg leder efter nogle gode internet sider hvor man kan læse lidt om film analyse, f.eks. hvad der gør sig gældende ved de forskellige genrer osv. og evt med nogle konkrete eksempler.
Det kan også betale sig at få fat i Peter Schepelern (red.): Filmleksikon. Der er et utal af opslag på både instruktører, skuespillere, genrer, lande og perioder. Den er uundværlig, hvis man lige vil mindes om, hvad fx forskellen mellem en thriller og en gyser egentlig er.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#6 - "Årligt" som i "et der revideres hvert år"? I så fald nej. Det er kun udkommet én gang, tilbage i 1995, og er desværre ikke blevet revideret siden. Helt aktuelt er det altså ikke. Men bogen er god for sine genrebeskrivelser, portrætter m.m.
Jeg synes, det er meget rart at have et dansk opslagsværk, når man lige har behov for at opfriske, hvad en "gaffer" laver, hvad "film noir" betyder, eller hvornår den italienske neorealisme nu var højeste mode. Den opgiver også danske titler på udenlandske film, så den er god til de ældre film, som IMDB ikke kan give svar på.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Okay, lyder meget interessant. Tænkte på om der var en årlig opdatering fordi bøger i den stil ofte bliver opdateret en gang om året, for at undgå forældelse.
#1 inflector 21 år siden
på forhånd tak
#2 21 år siden
#3 Yoda 21 år siden
Jeg vil anbefale dig, at du anskaffer Kaare Schmidts bog "Film: Historie, Kunst, Industri".
Bogen vil give dig et godt indblik i det, du søger.
?????
#4 Morbid 21 år siden
#5 inflector 21 år siden
ok tak yoda jeg vil fluks bestille bogen.
#6 filmz-Le Samouraï 21 år siden
Det kan også betale sig at få fat i Peter Schepelern (red.): Filmleksikon. Der er et utal af opslag på både instruktører, skuespillere, genrer, lande og perioder. Den er uundværlig, hvis man lige vil mindes om, hvad fx forskellen mellem en thriller og en gyser egentlig er.
#7 ks 21 år siden
#8 filmz-Le Samouraï 21 år siden
Jeg synes, det er meget rart at have et dansk opslagsværk, når man lige har behov for at opfriske, hvad en "gaffer" laver, hvad "film noir" betyder, eller hvornår den italienske neorealisme nu var højeste mode. Den opgiver også danske titler på udenlandske film, så den er god til de ældre film, som IMDB ikke kan give svar på.
#9 ks 21 år siden
#10 filmz-Le Samouraï 21 år siden