Gravatar

#1 inflector 21 år siden

Jeg leder efter nogle gode internet sider hvor man kan læse lidt om film analyse, f.eks. hvad der gør sig gældende ved de forskellige genrer osv. og evt med nogle konkrete eksempler.

på forhånd tak
selfimprovement is masturbation

#2 21 år siden

fed film og den er også meget sjov
Gravatar

#3 Yoda 21 år siden

Jeg vil anbefale dig, at du anskaffer Kaare Schmidts bog "Film: Historie, Kunst, Industri".

Bogen vil give dig et godt indblik i det, du søger.

?????
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#4 Morbid 21 år siden

Jeg giver #2 ret! Det er fandme en badass film, og specielt det plottwist til sidst... Jeg sad måløs
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#5 inflector 21 år siden

#2 hvad sker der lige for dig?
ok tak yoda jeg vil fluks bestille bogen.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#6 filmz-Le Samouraï 21 år siden

http://www.filmsite.org/genres.html (copypaste linket) har nogle udmærkede genredefinitioner.

Det kan også betale sig at få fat i Peter Schepelern (red.): Filmleksikon. Der er et utal af opslag på både instruktører, skuespillere, genrer, lande og perioder. Den er uundværlig, hvis man lige vil mindes om, hvad fx forskellen mellem en thriller og en gyser egentlig er.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#7 ks 21 år siden

#6, Er det et årligt leksikon?
Gravatar

#8 filmz-Le Samouraï 21 år siden

#6 - "Årligt" som i "et der revideres hvert år"? I så fald nej. Det er kun udkommet én gang, tilbage i 1995, og er desværre ikke blevet revideret siden. Helt aktuelt er det altså ikke. Men bogen er god for sine genrebeskrivelser, portrætter m.m.

Jeg synes, det er meget rart at have et dansk opslagsværk, når man lige har behov for at opfriske, hvad en "gaffer" laver, hvad "film noir" betyder, eller hvornår den italienske neorealisme nu var højeste mode. Den opgiver også danske titler på udenlandske film, så den er god til de ældre film, som IMDB ikke kan give svar på.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#9 ks 21 år siden

Okay, lyder meget interessant. Tænkte på om der var en årlig opdatering fordi bøger i den stil ofte bliver opdateret en gang om året, for at undgå forældelse.
Gravatar

#10 filmz-Le Samouraï 21 år siden

Mja, jeg kunne nu også godt tænke mig en opdatering, men jeg er bestemt ikke ked af at have det stående. Jeg bruger det stort set på ugentlig basis.

Skriv ny kommentar: