Gravatar

#1 filmz-matt_bender 20 år siden

Jeg tænkte på, om der er blevet skrevet nogle anbefalesesværdige film-bøger? Det skal bare være nogle som evt. giver et godt indblik i hvordan film-verdenen fungerer. Hvordan er egentlig lige meget, bare det er ikke er alt for historisk/fakta præget (kan godt blive lidt for tørt).
That rug really tied the room together.
Gravatar

#2 davenport 20 år siden

Jeg vil da anbefale:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0753...

hvis du er til den slags?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#3 filmz-Bruce 20 år siden

Kig her, der er lidt af hvert :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 filmz-matt_bender 20 år siden

Tak! Der er da lidt at gå i krig med, men der Spielberg bog virker da, til at starte med, ret interresant!
That rug really tied the room together.
Gravatar

#5 chuck 20 år siden

Story - Af: Robert McKee (Bog om Manus. Interessant for dens gennemgang af en films struktur)

Filmoplevelse - Af: Torben Grodal (Tilskuerens rolle - hvordan vi påvirkes af film- genial bog)

Blink of an Eye - Af: Walter Murch (Klipper på Dommedag Nu, manden er et geni)

Easy Riders and Raging Bulls - Af: Peter Biskin (Sjov, spas og coke i Hollywood)

Film Art - Af: David Bordwell (Hans "Film History" er også god, og han skriver meget forståeligt. Han har ligeledes skrevet "On the history of Film Style", som er en vildt spændende bog, men jeg havde ikke set mange af de film han giver eksempler fra, men det klarer han fint med billedeksempler. Den mand har set så mange film, at det er skræmmende. Bom bom nup lige hans "Narration in the Fiction Film" nu hvor du er i gang, hehe. God læselyst.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#6 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Forlaget Faber & Faber har altid mange gode titler både om/med instuktører og andre film folk og ikke mindst den fremragende serie Projections som hvert år tager aktuelle emner op.

Independent Feature Film Production : A Complete Guide from Concept Through Distribution

Rebel Without a Crew: Or How a 23-Year-Old Filmmaker With $7,000 Became a Hollywood Player af Sin City aktuelle Robert Rodriguez er en sjov selvbiografi hvordan han selv startede.

Men der er mange gode på makedet og linket som Bruce giver er et godt sted at starte.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#7 jessup 20 år siden

En lidt gammel men meget underholdende bog er "Reel Power" af Mark Litwak (1986). Den handler om "agenternes" indvirkning på 80'ernes amerikanske filmindustri - hvordan kunne det f.eks. lade sig gøre at en ulidelig elendig film som "Rhinestone" med Sylvester og Parton kunne komme til verden? også tilbage blik til hvordan, monster brøleren "The Missouri Breaks" (en af de dårligste "store" film der er kommet ud af Hollywood) med Nicholson og Brando på skuespiller siden og Arthur Penn på intruktørsiden, kunne finde vej til det store lærred?

Den er desværre kun at finde et sted i dk så i må ind på BibliotekDk.
This is just until June
Gravatar

#8 filmz-freelancer 20 år siden

Alle de ovennævnte er da gode bud, men personligt har jeg også selv fundet interesse i "Om At Lave Film" af Sidney Lumet (instruktør af Serpico, Murder on the Orient Express og Dog Day Afternoon). Han beskriver her hver en fase af filmproduktionen og kommer med sine egne erfaringer. Meget interessant ;-)

Desuden er denne anbefalet af selveste Spielberg...
Gravatar

#9 filmz-kaotmus 20 år siden

Jeg kan kun anbefale den oscar vindende manuskriptforfatterWilliam Goldmans "Adventures in the screen trade" og "Which Lie did I tell?"

Bøgerne er lige dele underholdende og indsigtsfulde historier fra filmverdenen og hans betragtninger om, hvad der får film og selvfølgelig især manuskripter til at virke.
Gravatar

#10 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Hvis du/man bliver træt af at læse bøger kan man fx købe dvd'erne i serien Project Greenlight:

Project Greenlight - The Entire First Season

Project Greenlight - The Complete Second Season

Som på en lidt underholdende måde viser tilblivelse af 2 uafhængige produktioner lavet af amatører for Miramax.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***

Skriv ny kommentar: