#10: Der kommer nogle gode pointer frem der. Jeg synes nemlig også det er problematisk at begrænse diskussionen om anmeldelser til sloganet: "smag kan ikke diskuteres" for så er diskussionstrådene der efterfølger anmeldelser her på sitet (og på andre sites) stort set værdiløse - og så er det ofte en let undskyldning for ikke at stille sig kritisk overfor et hvert kulturelt produkt (kritisk her ikke ment som negativt).
Jeg tror i øvrigt, at det Jessup mente med titlen på denne tråd var, hvad filmanmelderens eksistensberettigelse egentlig er? Giver det mening at have folk som er ansat (professionelle og dermed lønnede) til at anmelde film, som du og jeg og en hvilken som helst person kan danne sig sin egen mening om? Jeg mener naturligvis helt klart JA :)
Filmanmeldelser handler ikke kun om at formidle en smag og en holdning, men om at hhv. anbefale eller fraråde en film for et potentielt publikum. Derudover er en anmeldelse ikke blot et postulat, men (i hvert fald ideelt) en række argumentationer for HVORFOR den pågældende anmeldelse går i den og den retning. Endelig kan en god anmeldelse i sig selv være underholdende læsning, give interessante indblik og åbne lukkede tematiske døre for læseren som før ikke var synlige, ikke kun med den pågældende film som evige omdrejningspunkt, men til tider med pointer der rækker ud over værket og rører noget væsentligt, det være sig politisk, historisk, filosofisk eller noget helt fjerde. Og en rigtig velskrevet og original anmeldelse kan være et værk i sig selv; et lille stykke kunst om kunsten ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Det var da imponerende du kunne få nogen gode pointer frem af et indlæg (#10) hvor trykfejl og tilfældigt manglende ord er så hyppigt forkomne at debattøren tydeligvis må være debil.
#11 Jeg er sådan set så enig med dig i dit indlæg, at jeg umiddelbart må fremstå i opposition til dele af mit eget, det om "indiskutabiliteten" :)
Men jeg mente på et plan alligevel mine ord :) Ihvertfald kan jeg stå inde for, at argumentation for og imod films kvalitet har sin relevans og dermed er der også åbnet op for at diskutere smag. Blot vil jeg stadig påstå, at enhver har en smag og holdning til film, som til enhvert givent øjeblik, er godt nok til dem. At de kan blive gelejdet videre i filmverdenens univers og få ny inspiration af udefra kommende påvirkninger, bl.a. via udsagn fra anmeldere, er et faktum. Men som et statisk her og nu billede, er hver enkelt person på et stade, som sætter dem istand til at nyde film ud fra deres præferencer ... hvor højt- eller lavtflyvende vi ellers måtte finde dem :)
Men ja, jeg er helt enig i dit indlæg!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg kan se min overskrift giver anledning til forvirring eller hvad ved jeg. Den er taget fra det link jeg posterede. Umiddelbart synes jeg ikke med hensyn til underspørgsmålene at der kan være tvivl om hvad jeg mener - men nok om det jeg kan se at alle der udtaler sig om film kan forstås som anmeldere og at "leve uden" kan forstås bogstaveligt.
En del film bliver vist uden at invitere anmelderne - en stigende tendens hvis man skal tage en del artikler alvorligt. Dvs. at en del distributører ser anmeldere som skadelige eller unødvendige ved visse film. Jeg synes det er et naturligt spørgsmål om dette også gælder for læserne af anmeldelser.
Selvfølgelig kan smag diskuteres - man argumentere for sine holdninger og derfor kan man også modargumentere. Jeg aner at med smag så menes der en samlet skjult ideologi man skal gennemskue som læser.
#11 filmz-Angel Eyes 18 år siden
Jeg tror i øvrigt, at det Jessup mente med titlen på denne tråd var, hvad filmanmelderens eksistensberettigelse egentlig er? Giver det mening at have folk som er ansat (professionelle og dermed lønnede) til at anmelde film, som du og jeg og en hvilken som helst person kan danne sig sin egen mening om?
Jeg mener naturligvis helt klart JA :)
Filmanmeldelser handler ikke kun om at formidle en smag og en holdning, men om at hhv. anbefale eller fraråde en film for et potentielt publikum. Derudover er en anmeldelse ikke blot et postulat, men (i hvert fald ideelt) en række argumentationer for HVORFOR den pågældende anmeldelse går i den og den retning.
Endelig kan en god anmeldelse i sig selv være underholdende læsning, give interessante indblik og åbne lukkede tematiske døre for læseren som før ikke var synlige, ikke kun med den pågældende film som evige omdrejningspunkt, men til tider med pointer der rækker ud over værket og rører noget væsentligt, det være sig politisk, historisk, filosofisk eller noget helt fjerde.
Og en rigtig velskrevet og original anmeldelse kan være et værk i sig selv; et lille stykke kunst om kunsten ;)
#12 Zabriskie 18 år siden
Det var da imponerende du kunne få nogen gode pointer frem af et indlæg (#10) hvor trykfejl og tilfældigt manglende ord er så hyppigt forkomne at debattøren tydeligvis må være debil.
:)
#13 filmz-Bruce 18 år siden
Men jeg mente på et plan alligevel mine ord :) Ihvertfald kan jeg stå inde for, at argumentation for og imod films kvalitet har sin relevans og dermed er der også åbnet op for at diskutere smag. Blot vil jeg stadig påstå, at enhver har en smag og holdning til film, som til enhvert givent øjeblik, er godt nok til dem. At de kan blive gelejdet videre i filmverdenens univers og få ny inspiration af udefra kommende påvirkninger, bl.a. via udsagn fra anmeldere, er et faktum. Men som et statisk her og nu billede, er hver enkelt person på et stade, som sætter dem istand til at nyde film ud fra deres præferencer ... hvor højt- eller lavtflyvende vi ellers måtte finde dem :)
Men ja, jeg er helt enig i dit indlæg!
#14 jessup 18 år siden
En del film bliver vist uden at invitere anmelderne - en stigende tendens hvis man skal tage en del artikler alvorligt. Dvs. at en del distributører ser anmeldere som skadelige eller unødvendige ved visse film. Jeg synes det er et naturligt spørgsmål om dette også gælder for læserne af anmeldelser.
Selvfølgelig kan smag diskuteres - man argumentere for sine holdninger og derfor kan man også modargumentere. Jeg aner at med smag så menes der en samlet skjult ideologi man skal gennemskue som læser.