Gravatar

#11 MadMartigan 19 år siden

Ved ikke om denne

Moulin Rouge

Ellers er der jo...

The Sound of Music

Eller har jeg misforstået emnet?
I'm your huckleberry...
Gravatar

#12 McPeter 19 år siden

Last of the Mohicans - der står musikken også meget stærkt.
Det samme med Dances With Wolves.
Gladiator
House of Flying Dagger - der bliver musikken også brugt aktivt i historiefortællingen
A Beautiful Mind - meget stærk musik der akkompagnerer fortællingen fantastisk godt IMO.

Og meget aktuelt er en film som Crash hvor musikken også binder fortællingen sammen. En parallel kan let trækkes til Magnolia her, selvom jeg personligt bedst kan lide den måde det bliver gjort på i Crash. Og filmen er så ny at den nok ikke er blevet gennemanalyseret...endnu.

Andre bud som allerede er nævnt: Trainspotting, Requiem for a Dream og Moulin Rouge.

Nogle af budene er måske lidt for "storslåede", men blot til inspiration. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#13 coolflash 19 år siden

Evt:
- The Doors (Oliver Stone)
- Donnie Darko (Richard Kelly)
- Lost In Translation (Sofia Coppola)
- The Crow (Alex Proyas)

I den mere spacey katagori:
- Baraka (Ron Fricke)
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#14 filmz-no015 19 år siden

Requim For A Dream
Crash

Det er mine forslag, begge er smukke på hver sin måde.
Gravatar

#15 davenport 19 år siden

Til Dead Man Walking er der et suverænt OST. (Filmen er dog kedelig som en rektomi!)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#16 dvjik 19 år siden

Hvad med "O brother where art thou". Det er ikke en rigtig musical, men musikken er det der gør filmen interressant.
Gravatar

#17 Patriarch 19 år siden

Rumrejse 2001
Kubrick fravalgte det originale score af Alex North og valgte at bruge klassisk musik istedet. Dels er det spændende at se på hvorfor han gjorde det, samt at se på alternativet(Alex Norths score findes derude). Derudover er det spændende fordi musikken her i høj grad diktere rytme og klipning, netop fordi det er kendte stykker der er valgt. Et original score ville typisk følge klipningen frem for omvendt.

Hvis musikken skal være originalt komponeret så er der:

Conan the Barbarian
udover at være et af de bedste soundtracks nogensinde komponeret, er den interessant fordi der i filmen er så lidt dialog. De første 20min eller sådan noget bliver der intet sagt udover introen.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#18 Bobby Singer 19 år siden

Crash
Le grand bleu

Idjit
Gravatar

#19 Patriarch 19 år siden

Memento
Memento musikken er interessant fordi den er med til at fortælle historien, i den forstand at det samme musikstykke går igen når scenerne går igen. På den måde er den med til at "hjælpe" seeren med at følge med.

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#20 El vez 19 år siden

Magnolia - self explanatory :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: