Last of the Mohicans - der står musikken også meget stærkt. Det samme med Dances With Wolves. Gladiator House of Flying Dagger - der bliver musikken også brugt aktivt i historiefortællingen A Beautiful Mind - meget stærk musik der akkompagnerer fortællingen fantastisk godt IMO.
Og meget aktuelt er en film som Crash hvor musikken også binder fortællingen sammen. En parallel kan let trækkes til Magnolia her, selvom jeg personligt bedst kan lide den måde det bliver gjort på i Crash. Og filmen er så ny at den nok ikke er blevet gennemanalyseret...endnu.
Andre bud som allerede er nævnt: Trainspotting, Requiem for a Dream og Moulin Rouge.
Nogle af budene er måske lidt for "storslåede", men blot til inspiration. :-)
Rumrejse 2001 Kubrick fravalgte det originale score af Alex North og valgte at bruge klassisk musik istedet. Dels er det spændende at se på hvorfor han gjorde det, samt at se på alternativet(Alex Norths score findes derude). Derudover er det spændende fordi musikken her i høj grad diktere rytme og klipning, netop fordi det er kendte stykker der er valgt. Et original score ville typisk følge klipningen frem for omvendt.
Hvis musikken skal være originalt komponeret så er der:
Conan the Barbarian udover at være et af de bedste soundtracks nogensinde komponeret, er den interessant fordi der i filmen er så lidt dialog. De første 20min eller sådan noget bliver der intet sagt udover introen.
Memento Memento musikken er interessant fordi den er med til at fortælle historien, i den forstand at det samme musikstykke går igen når scenerne går igen. På den måde er den med til at "hjælpe" seeren med at følge med.
#11 MadMartigan 19 år siden
Moulin Rouge
Ellers er der jo...
The Sound of Music
Eller har jeg misforstået emnet?
#12 McPeter 19 år siden
Det samme med Dances With Wolves.
Gladiator
House of Flying Dagger - der bliver musikken også brugt aktivt i historiefortællingen
A Beautiful Mind - meget stærk musik der akkompagnerer fortællingen fantastisk godt IMO.
Og meget aktuelt er en film som Crash hvor musikken også binder fortællingen sammen. En parallel kan let trækkes til Magnolia her, selvom jeg personligt bedst kan lide den måde det bliver gjort på i Crash. Og filmen er så ny at den nok ikke er blevet gennemanalyseret...endnu.
Andre bud som allerede er nævnt: Trainspotting, Requiem for a Dream og Moulin Rouge.
Nogle af budene er måske lidt for "storslåede", men blot til inspiration. :-)
#13 coolflash 19 år siden
- The Doors (Oliver Stone)
- Donnie Darko (Richard Kelly)
- Lost In Translation (Sofia Coppola)
- The Crow (Alex Proyas)
I den mere spacey katagori:
- Baraka (Ron Fricke)
#14 filmz-no015 19 år siden
Crash
Det er mine forslag, begge er smukke på hver sin måde.
#15 davenport 19 år siden
#16 dvjik 19 år siden
#17 Patriarch 19 år siden
Kubrick fravalgte det originale score af Alex North og valgte at bruge klassisk musik istedet. Dels er det spændende at se på hvorfor han gjorde det, samt at se på alternativet(Alex Norths score findes derude). Derudover er det spændende fordi musikken her i høj grad diktere rytme og klipning, netop fordi det er kendte stykker der er valgt. Et original score ville typisk følge klipningen frem for omvendt.
Hvis musikken skal være originalt komponeret så er der:
Conan the Barbarian
udover at være et af de bedste soundtracks nogensinde komponeret, er den interessant fordi der i filmen er så lidt dialog. De første 20min eller sådan noget bliver der intet sagt udover introen.
#18 Bobby Singer 19 år siden
Le grand bleu
#19 Patriarch 19 år siden
Memento musikken er interessant fordi den er med til at fortælle historien, i den forstand at det samme musikstykke går igen når scenerne går igen. På den måde er den med til at "hjælpe" seeren med at følge med.
#20 El vez 19 år siden