På din opfordring googlede jeg lidt rundt og stødte på film om Ernest Shackleton, som var polarforsker. Jeg har aldrig hørt om ham, men der er tilsyneladende lavet flere (tv)film om ham, bl.a. en med Kenneth Brannagh.
Ja, det er primært film, der handler om udforskning af nyt land eller ekspeditioner, der har til formål at ændre på menneskets grundlæggende opfattelse af, hvordan det hele hænger sammen, som jeg er på udkig efter. Rumrejser ekskluderet.
På din opfordring googlede jeg lidt rundt og stødte på film om Ernest Shackleton, som var polarforsker. Jeg har aldrig hørt om ham, men der er tilsyneladende lavet flere (tv)film om ham, bl.a. en med Kenneth Brannagh.
Den falder måske lidt udenfor, hvad du søger, men Herbert Pontings dokumentar "The Great White Silence", filmet i 1910-1912 og konfigureret til en film i 1924, om den Robert F. Scott-ledede Terra Nova-ekspedition til Sydpolen er et fascinerende værk.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
#1 MMB 11 år siden
Har fået lyst til at se film om opdagelsesrejser, ekspeditioner og lignende - helst biopics, men jeg er åben for det hele.
Her er nogle eksempler på film, der ville passe i kategorien:
Aguirre, der Zorn Gottes
1492: Conquest of Paradise
Dersu Uzala
Kon-Tiki
The New World
Kom gerne med flere!
#2 Ispep 11 år siden
Jeg tænker lidt på:
Into the Wild
The Way Back
Alien
Prometheus
Men lidt svær definition.
#3 MOVIE1000 11 år siden
Jorden rundt på 80 dage
#4 lyspunkt 11 år siden
Jeg har aldrig hørt om ham, men der er tilsyneladende lavet flere (tv)film om ham, bl.a. en med Kenneth Brannagh.
Lidt opslag fra Amazon UK
#5 Ibankai 11 år siden
The Beach
Apocalypto
The Cave
Europa Report
Pandorum
#6 MMB 11 år siden
Alle forslag er velkomne!
#7 MMB 11 år siden
Godt bud!
#8 squid delicious 11 år siden