Det er ret svært at finde mange som lever 100% op til det, men i 99% kategorien kan jeg komme i tanke om remaket af "Funny Games", for der er ikke noget score og sangene i starten af filmen høres af filmens personer, men der optræder dog ikke-diegetisk musik til allersidst når rulleteksterne går i gang.
"Rear Window" er godt nok en ældre sag, men den skal næsten nævnes, fordi selvom Franz Waxman lavede et score til den indgår 99% af scoret og resten af musikken som diegetisk musik, da det bliver gengivet af radioer, pladespillere osv. i filmen.
Nogle år efter gjorde Orson Welles det samme med Henry Mancinis score i "Touch of Evil".
Flere af Hanekes film er reelt uden filmmusik (der kan dog være såkaldt "diegetic music", altså musik, som udøves i selve scenen, eller evt. kommer fra en radio el. lignende). Det samme gælder flere nyere film af Jacques Rivette og Eric Rohmer, samt - pr. definition - alle Dogmefilm.
I Dogmefilm-"genren" bliver/må der ikke bruges musik... Og hvis der skal opstå musik, skal det være på optage-tidspunktet, hvor de fx i filmen hører musik fra en musikafspiller...
Det ville da være interessant at inddrage Dogmegenren, som (for det meste) ikke benytter musik? Måske som et lille sidespring?
Jeg så Hr. Lazarescus sidste rejse i går, og den har kun musik ved start og slutteksterne. Jeg tror ikke engang man hører noget i baggrunden. Rystende film forøvrigt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#11 Guts 17 år siden
Det er rigtigt opfattet.
#12 filmz-Bruce 17 år siden
#13 Michael Andersen 17 år siden
"Rear Window" er godt nok en ældre sag, men den skal næsten nævnes, fordi selvom Franz Waxman lavede et score til den indgår 99% af scoret og resten af musikken som diegetisk musik, da det bliver gengivet af radioer, pladespillere osv. i filmen.
Nogle år efter gjorde Orson Welles det samme med Henry Mancinis score i "Touch of Evil".
#14 Michael Andersen 17 år siden
#15 rubkick 17 år siden
#16 BN 17 år siden
Der ER musik i "In the Bedroom", men den er ret stilfærdig og nedtonet.
#17 kasper0204 17 år siden
Det ville da være interessant at inddrage Dogmegenren, som (for det meste) ikke benytter musik? Måske som et lille sidespring?
#18 Benway 17 år siden
#19 jessup 17 år siden
Af film hvor den diegietiske får meget plads vil jeg nævne the piano teacher.
#20 Bates 17 år siden