Gravatar

#1 Guts 17 år siden

Hej alle,

Sidder og skriver eksamen omkring filmmusik. Og sidder og tænker over om der i nyere tid er lavet film hvor der ikke bliver brugt filmmusik? Ved at Hitchcock ikke gjorde det i "Fuglene", men er der nogle fra de sidste par årtier?
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#2 Killkaj 17 år siden

Cloverfield:)
Gravatar

#3 filmz-Is 17 år siden

No Country for old men :-)
Gravatar

#4 elwood 17 år siden

#3 Der er nu lidt musik i den film, under Coin Toss Scene hos købmanden, men ja det er vidst også det eneste sted, og så self. credits.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 Guts 17 år siden

Cool. Bare smid flere eksempler på bordet.

Ang. Cloverfield, så er der vel lidt diegetisk musik i filmen i form af musik fra festen i begyndelsen. Men godt forslag. Den havde jeg ikke tænkt på.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#6 frahm-2 17 år siden

Jeg kan huske at In The Bedroom havde rigtig mange scener der var fyldt stilhed istedet for musik. Om der ovehovedet ikke blev brugt musik kan jeg dog ikke huske.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#7 Killkaj 17 år siden

Hva med blair witch? :b
Gravatar

#8 The Insider 17 år siden

#6, Thomas Newman har skrevet en masse brillant musik til In the Bedroom.
War. War never changes.
Gravatar

#9 Michael Andersen 17 år siden

I "The Birds" optræder der også diegetisk musik.

I "No Country for Old Men" er der, udover de steder som elwood nævner, også filmmusik andre steder i filmen. Det er minimalt, men hvis man lytter efter optræder Carter Burwells score flere steder i filmen.

I "Cloverfield" er der som nævnt også musik, men ud over det har Michael Giacchino også lavet [url= til filmens rulleteksterne.

Hvis man regner alle former for musik med er det vist de færreste film som er uden musik, men når du bruger "The Birds" som udgangspunkt for en film uden musik, så gør det ikke noget at der optræder musik i en diegetisk sammenhæng - er det rigtigt opfattet?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 NightHawk 17 år siden

# 1 -

Nu er det så ikke en film, men jeg har et eksempel der matcher dit spørgsmål alligevel. Det drejer sig om afsnit 16, i sæson 5 af Buffy the Vampire Slayer, kaldet The Body hvor Joss Whedon skaber en helt unik realistsik stemning, som sjældent er set før. Har fundet lidt om afsnittet her, som beskriver det mere præcist :

This episode features only diegetic sound - sound whose source is visible on the screen or whose source is implied to be present by the action of the film (such as doors closing, footsteps, birds outside, etc). There is no mood music in the background.

There is no musical soundtrack, but there is a rich soundtrack, none-the-less. That makes the emotions written on the faces of the characters ever more powerful.

Powerful moments for each character to face and it's the soundtrack of everyday life that frames each character's confrontation with reality, not music. Another brave choice by Joss Whedon and the perfect counterpoint to his "Hush" that succeeds just as perfectly.

Det var ikke for at gøre reklame eller noget, bare det bedste eksempel jeg lige ku' komme på. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: