Gravatar

#11 dolphinfriendly 17 år siden

#10 Klasse indlæg. :) Jeg vil gøre kunsten af lidt senere på natten, når nogle småting er overstået. Du har glemt en masse spændende titler fra 20'erne, det vil jeg rette op på i mit indlæg!

Iøvrigt er Fritz Lang ikke impressionist, men ekspressionist - den filmiske impressionisme er fransk.

Og helt enig mht bl.a. Powell/Pressburger...hmmm bl.a. "Red Shoes" og "A Matter of Life and Death" er brilliante - de bliver for sindssyge at se i HD. Er "Black Narcissus" iøvrigt kommet ud på BD endnu?

Gravatar

#12 filmz-Bruce 17 år siden

#11 Takker for rettelsen :) Black Narcissus ER annonceret til Blu-ray senere på året!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 Stiine 17 år siden

Jeg manglede et punkt i afstemningen, der hed "Jeg ved godt hvem Billy Wilder er, men har endnu ikke fået set nogle af hans film".
Er det for dårligt? Ja, bestemt.
Men jeg blev først for alvor interesseret i gamle amerikanske film for fire måneder siden, og siden da har jeg set mange Woody Allen-film og andre gamle klassikere.

Hvis jeg havde råd ville det blive til meget mere, men lige nu vil jeg bare tage det stille og roligt og langsomt udforske genrene og de gamle film.

Og det glæder jeg mig enormt til :)

Jeg synes ikke, at I skal tage det for tungt, at så mange af filmz-brugere ikke kender Billy Wilder. De fleste er sikkert meget unge og vil, ligesom jeg, måske først interessere sig for ældre film senere hen.
You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain
Gravatar

#14 dolphinfriendly 17 år siden

#12 Det bliver alt for godt - Technicolor i HD *savle*.

Gravatar

#15 Benway 17 år siden

#13 Bare det at din reaktion er at "det glæder jeg mig til" snarere end "sådan noget gammelt lort gider jeg ikke se" er enormt opløftende. Der er nok at gå på opdagelse i, og på bibliotekerne er der faktisk gode muligheder for at låne en masse klassikere ganske gratis.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#16 dolphinfriendly 17 år siden

#13 Som Bruce også har nævnt i sit indlæg, er screwball komedierne absolut et kig værd. Her tænker jeg på bl.a. "My Man Godfrey", "Bringing Up Baby" og flere film fra Preston Sturges. Så hvis du er interesseret i gamle amerikanske film, er den genre muligvis den bedste start.

Jeg tror vi er mange filmnørder herinde, der glæder sig over din indstilling og hellere end gerne vil hjælpe dig igang. :)

Gravatar

#17 filmz-Bruce 17 år siden

#13 Jeg er misundelig over det der ligger foran dig :) Tænk at kunne nyde alle de film ved førstegangs gennemsyn, i en kvalitet som tidligere var umulig hjemme hos sig selv.

Nyd magien :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#18 dolphinfriendly 17 år siden

Som filmelsker ser jeg stort set alt med åbent sind og har gjort det siden jeg var helt lille, hvor jeg blev flasket op med bl.a. Buster Keaton, Chaplin, Keystone Cops, Bob Hope, Muppet Show, "Narvarrones Kanoner" og klassiske Hollywood westerns. På det plan er der ikke ændret sig, særligt ikke mindst mht stumfilm, slapstick/screwball/mad cap komedier og westerns som jeg stadig har en svaghed overfor. Da jeg for et nogle år siden opdagede Film Noir og Neues Kino, åbnede der sig en helt ny verden op - særligt efter jeg så "Night of the Hunter" og "Aguirre - der Zorn Gottes". Siden da er tysk film blevet noget af det jeg dyrket mest både teoretiske og filmisk, særligt da jeg mener at mest interessante filmiske periode i filmhistorien skete under den tyske under Weimar republik (1918-1933). Her så man bl.a. den tyske ekspressionismes mestre som Fritz Lang og F.W. Murnau , kammerspiele (bl.a. med Dreyers bidrag "Michael") og naturligvis de interessante berg-filme, hvor de nazistiske undertoner blev temmeligt eksplicitte.

Ellers er jeg meget glad for originale og kreative film, hvor der prøves en masse nyt narrativt. Det sker oftere end man lige går og regner med, da der sker bølgebrud over hele verden filmisk set. I øjeblikket er jeg meget interesseret i latino film, hvor særligt Mexico er kommet ud af en filmisk tørke siden Alejandro Jodorowsky ("The Holy Mountain"). Det er ikke blot trekløveret Del Toro, Caurón og Iñárritu - men også bl.a. Rodigo Plá ("La Zona"), der er virkeligt interessant. Hvor syd koreansk og japansk film seneste har haft en optur, mener jeg bestemt at syd og latin amerikansk film er dér, det sneer nu.

Der er flere af de titler Bruce har skrevet i #10, at jeg kan forligne mig med - men jeg er ærligt talt for træt nu til at lave samme stykke arbejde som ham. :) Dog vil jeg gerne nævne et par af de mestre, jeg mener absolut er blandt de mest seværdige indenfor stumfilm, som af en eller anden grund ofte fravælges. Dog er de tre måske vigtigste strømninger i filmhsitorien her, som er den tyske ekspressionisme, den franske impressionisme og den russiske montage. Blandt det virkeligt interessante titler i ekspressionisme er bl.a. Murnaus fantastiske "Sunrise", "Nosferatu" og "Der Letze Mann", Langs legendariske "Metropolis" og hans spændende "Dr. Mabuse" trilogi (to af dem er dog ikke stumfilm) og de to Nebenlungen fantasy film - "Die Siegfried" og "Die Kriemhilds Rache" (med en mekanisk og relativt troværdig drage!),Paul Wegeners "Der Golem" og naturligvis Robert Wienes fantastiske "Das Cabinet des Dr. Caligari". Fransk stumfilm er ikke lige så spændende som tysk, men "La Roue" og "J'Accuse! af Abel Gance og ikke mindst den impressionistiske "La Chute de la maison Usher" af Jean Epstein er absolut værd at nævne. Russisk stumfilm, med Sergei Eisenstein til tops, er derimod dynamisk og spændende. "Potemkin", "Strejke!" og senere hans "Ivan den grusomme" film er medrivende pragtværker. Når man taler om stumfilm, kan vi i Danmark være stolte af Dreyer og Benjamin Christiansen. Dreyers "La passion de Jean D'Arc" og "Michael" er mesterværker, ligesom Christiansens meget specielle "Häxan" er en underligt dragende oplevelse.

Det blev også til lidt mere end jeg havde regnet med, og må ind og sove nu. :)

Gravatar

#19 Skeloboy 17 år siden

I har ret, der er så meget at gå i gang med, og jeg har tit en fornemmelse af, at det ikke kan gå hurtig godt.
Jeg har måske været sådan rigtig filminteresseret i 4 år(er 27), men nogen tænker jeg bare, der er så meget jeg skal nå at have set, så har jeg en ide om, at jeg har travlt med at få set det hele...men det er der jo ingen grund til overhovedet:), dog er ideen om, at man konstant er "bagud" lidt træls...

Er lidt fuld lige nu, så ved ikke om det giver mening:)

You Maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God damn you all to hell!
Gravatar

#20 DarkLight 17 år siden

Skeloboy, du har helt ret. Det gav ingen mening ;) Happy Hangover :P
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.

Skriv ny kommentar: