Gravatar

#1 loki 11 år siden

En af mine tidligere kollegaer har i mange år bøvlet med fysiske skavanker, og han har fået det dokumenteret ved flere forskellige læger, men alligevel så vil vores kommune ikke tildele ham førtidspension. Han er 59 og har været i arbejde siden han var 14.

Kan det være rimeligt og lovligt at rådgiverne ved kommunen - som ikke har nogen lægelig erfaring - kan ignorerer anbefalingerne fra lægerne? Er der en klageinstans han kan henvende sig til?
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 davenport 11 år siden

Man kan sige, at en sag er en samlet vurdering. Lægerens vurdering vejer jo selvfølgelig tungt, men kommunerne har ansat lægekonsulenter, der (skulle man tro) var ansat til at sige "nej!" Det hænger sammen med, at det er meget kostbart at give førtidspension, og kommunerne dermed prøver med næb og klør at komme udenom.
Heldigvis har vi som borgere mulighed for at klage via Det Sociale Nævn, der er en upartisk instans, der ser sagen samlet set.
Der er hjælp at få her: www.k10.dk og jeg ser også gerne på sagen, hvis din kollega ønsker det.
Hvilken kommune er der tale om?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#3 HonoDelLoce 11 år siden

Da jeg var igennem et længere sygedagpengeforløb for et par år siden (på grund af min Hortons hovedpine) indhentede min "rådgiver" hos kommunen pludselig en vurdering fra en "uvildig" læge ind, der satte spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet havde Hortons - til trods for diagnose hos både Neurologisk Ambolatorium i Aalborg og Hovedpineklinikken - uden nogensinde at have mødt mig eller talt med mig.

Det generer kommunalt ansatte helt vildt, når de ikke kan slå en sag op i en facit-liste og se, hvad foreskrifterne siger, de skal gøre.. Det der med at tænke selv, det leder jo hurtigt til at skulle tage ansvar...
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#4 davenport 11 år siden

Ja, i min tid som socialrådgiver, kom jeg tit til at tænke selv og bruge det der sund fornuft, og det er bestemt ikke velanset. Systemet er stift og følger en lovgivning, hvor politikkerne ikke har en idé om hvad de snakker om. Bare tag den nuværende sundhedsminister. Hun har ikke engang taget sin uddannelse færdig endnu.
I min optik, burde politikkere have ca. 10 års arbejdsmarkedserfaring, før de kunne betræde et embede. Men det er jo en helt anden snak :)
Gravatar

#5 loki 11 år siden

Super mange tak for råd og vejledning - jeg vil fluks give det videre til min kollega :)

#davenport
Det er rigtig pænt af dig, og jeg skal forhøre mig, om det er noget han ønsker, men du skal på ingen måde føle dig det mindste forpligtede på nogen måde.
www.peakoil.dk
Gravatar

#6 davenport 11 år siden

Bestemt ikke :)
Jeg kan godt lide at lave klagesager ;)
Hvilken kommune var det?
Gravatar

#7 loki 11 år siden

Han bor lidt ude hvor kragerne vender, men det er vist indenfor Varde kommune.
www.peakoil.dk
Gravatar

#8 davenport 11 år siden

Du er velkommen til at give ham tilbuddet. Jeg agere helt som privatperson, og behandler selvfølgelig alle oplysninger med 100% fortrolighed. Det betyder også, at jeg skal se alle papirer og korrespondance frem og tilbage.
Og jeg arbejder som Leeland Gaunt. Betal hvad du synes tjenesten er værd ;D

Skriv ny kommentar: