Gravatar

#1 Mikkel Abel 11 år siden

Hej Filmz-brugere.

Jeg har lige læst American Psycho, som var en fremragende bog og filmatiseringen står som en af mine personlige favoritter. Så kom jeg til at tænke på; hvilke gode bøger har også givet gode film? Folk synes jo oftest at filmen svigter i forhold til bogen, så kan vi finde nogle hvor filmen rent faktisk er respektabel overfor bogen?

Af gode bøger med tilhørende gode film, som jeg har læst/set kan jeg komme i tanke om:

Fear And Lothing In Las Vegas
American Psycho
Fight Club
Push/Precious

Ok, jeg har ikke læst så meget... Og nogle vil selvfølgelig nok være uenige, men hvad kan i nævne? :D

Og for min skyld kan vi godt undvære fantasy/eventyr-genren, så Harry Potter/LOTR/whatever behøver vi ikke snakke om... Med mindre i virkelig, virkelig gerne vil!

Og nu vi er ved det, så kan vi da også snakke om gode bøger med forfærdelige filmatiseringer!
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#2 Wangsgaard 11 år siden

Synes the cider house rules var en god film og adskiller sig alligevel meget fra den god bog
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#3 HonoDelLoce 11 år siden

The Green Mile.

Det er mange år siden jeg har set filmen og endnu flere år siden, at jeg har læst bogen, men jeg synes rigtigt godt om begge :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#4 Høegh 11 år siden

'The Shawshank Redemption' er i hvert fald oplagt at nævne her
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#5 MadMartigan 11 år siden

The Shining

Har ikke læst bogen, men filmen er i hvert fald forrygende..
I'm your huckleberry...
Gravatar

#6 tiany 11 år siden

HonoDelLoce (3) skrev:
The Green Mile.

Det er mange år siden jeg har set filmen og endnu flere år siden, at jeg har læst bogen, men jeg synes rigtigt godt om begge :)

Enig :)

Og ellers kan jeg nævne Out of Sight af Elmore Leonard
Valar morghulis
Gravatar

#7 Høegh 11 år siden

"The Orchid Thief" der jo blev til "Adaptation" :)

Filmen endte ganske vist med, at mest handle om Charlie Kaufman selv og hans problemer med at adaptere bogen. Men de dele som rent faktisk kom med fra bogen, rammer stemningen ret præcist.

God bog, og fremragende film :)
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#8 Snaden 11 år siden

One Flew over the cuckoo's nest
Trainspotting
Papillon
1984
The basketball diaries
Naked Lunch
Gravatar

#9 Herrguth 11 år siden

Min all-time favoritbog "Den uendelige historie", som også har fået en god filmatisering i 80'erne. Selvom de kun har brugt første halvdel af bogen til filmatiseringen og nogle ting er ændret, så har de alligevel fået en god film ud af det.
Jeg kunne dog rigtig godt tænke mig at se, en film som fulgte bogen bedre.

En anden favoritbog er "Extremely Loud and Incredibly Close". Filmen lever slet ikke op til bogen, men jeg synes alligevel at filmen er ok.

Den bedste filmatisering af en bog jeg har læst, synes jeg er "Life of Pi", hvor både bog og film er mesterværker.

Jeg vil også nævne "Veronika Decides to Die", som både er en god bog og en god film.
Gravatar

#10 gi-jones 11 år siden

Jurassic Park er selvsagt en af mine favorit-film, men bogen er også helt fantastisk. Samtidig er den et eksempel på en filmatisering, der har taget sig kæmpe friheder ifht. bogen og som stadig fungerer. Resultatet er at både filmen og bogen er værd at gense/genlæse.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: