Kender I det her med, at film, som man ellers synes rigtigt godt om, bliver markedsført med en tåbelig tekst på filmplakaten eller bagpå dvd'en eller fremhævet af grunde, som virker ganske besynderlige og vidner om, at tekstens forfatter har misforstået et eller andet.
Et eksempel, jeg selv er faldet over, er teksten bagpå western-filmen 'The Man From Laramie' (en film som figurer på min Top 200). Her står:
"Et voldsom sammenstød, der ender med, at Stewart bliver slæbt efter en vildt hest, er filmet i nærbillede med håndholdt kamera og uden tvivl en af filmhistoriens mest intense filmsekvenser."
Say what?!?! "En af filmhistoriens mest intense filmsekvenser"? ... Øhh, sekvensen varer 5-6 sekunder. Og James Stewart bliver IKKE slæbt efter en "VILD" hest. Det er noget frygteligt sludder. Han bliver bare slæbt efter en hest, hvis rytter heller ikke er spor vild, men faktisk helt rolig. Ud fra teksten kunne man desuden forledes til at tro, at Stewart bliver slæbt et langt stykke vej. Men faktisk er det kun ganske få meter, måske 7-8 meter.
At omtale denne meget korte sekvens som "en af filmhistoriens mest intense filmsekvenser", er helt ude af proportion.
Jeg har den ikke længere, men jeg kan huske, at der på bagsiden af VHS-udgaven af "Doctor Zhivago" stod skrevet noget i retningen af "fortællingen om en mand grænseløse kærlighed til sin hustru", hvilket fik min daværende kæreste til at bemærke, at det var ret udsædvanligt, at det var konen, der var målet for begæret snarere end en elskerinde, som det plejer at være. Der var derfor også en vis overraskelse, da filmen røg på, og det vist sig, at den - i modsætningen til hvad teksten siger - selvfølgelig primært handler om hans længsel efter elskerinden. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg har den ikke længere, men jeg kan huske at på bagsiden af VHS-udgaven af "Doctor Zhivago" stod der skrevet noget i retningen af "fortællingen om en mand grænseløse kærlighed til sin hustru", hvilket fik min daværende kæreste til at bemærke, at det var ret udsædvanligt, at det var konen, der var målet for begæret snarere end en elskerinde som det plejer at være. Der var derfor også en vis overraskelse, da filmen røg på, og det vist sig, at den - i modsætningen til hvad teksten siger - selvfølgelig primært handler om hans længsel efter elskerinden. :)
*LOL*
Det kan jeg godt huske, nu hvor du nævner det. Et klassisk eksempel. ;-)
P.S. Og ja, scenen, som du nævner i din spoiler-tekst, er et bedre eksempel på Anthony Manns gode instruktion.
Der er udgivet en trailer til Certified Copy (Mødet i Toscana), som bevidst er klippet som en letspiselig romance. Intet kunne være mere forkert. Den er filosofisk, tung og udfordrende og netop et publikum, som forventer en rom-com, vil blive håbløst skuffede, mens dem som faktisk vil være interesserede, sikkert vil springe den over.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Der er udgivet en trailer til Certified Copy (Mødet i Toscana), som bevidst er klippet som en letspiselig romance. Intet kunne være mere forkert. Den er filosofisk, tung og udfordrende og netop et publikum, som forventer en rom-com, vil blive håbløst skuffede, mens dem som faktisk vil være interesserede, sikkert vil springe den over.
Det kan man da vist kalde en publicity-brøler! :-)
#8 Den danske plakat (og titel) markedsfører den også mere i den stil. Jeg genså den fornyeligt i Cafebiografen, og det var ret tydeligt, at de fleste af tilskuerene havde ventet noget helt andet. Men fantastisk film som jeg faktisk synes endnu bedre om ved gensynet.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#1 BN 14 år siden
Et eksempel, jeg selv er faldet over, er teksten bagpå western-filmen 'The Man From Laramie' (en film som figurer på min Top 200). Her står:
"Et voldsom sammenstød, der ender med, at Stewart bliver slæbt efter en vildt hest, er filmet i nærbillede med håndholdt kamera og uden tvivl en af filmhistoriens mest intense filmsekvenser."
Say what?!?! "En af filmhistoriens mest intense filmsekvenser"? ... Øhh, sekvensen varer 5-6 sekunder. Og James Stewart bliver IKKE slæbt efter en "VILD" hest. Det er noget frygteligt sludder. Han bliver bare slæbt efter en hest, hvis rytter heller ikke er spor vild, men faktisk helt rolig. Ud fra teksten kunne man desuden forledes til at tro, at Stewart bliver slæbt et langt stykke vej. Men faktisk er det kun ganske få meter, måske 7-8 meter.
At omtale denne meget korte sekvens som "en af filmhistoriens mest intense filmsekvenser", er helt ude af proportion.
Kender I andre eksempler?
#2 davenport 14 år siden
;D
#3 MMB 14 år siden
Spot on! :P
#4 BN 14 år siden
;-D
Måske overså I en lille detalje:
#5 Bates 14 år siden
En fantastisk film, men alt andet end en komedie i min bog, men måske er det bare mig der har misforstået det.
#6 Benway 14 år siden
#5 Nej, det er mildest talt ikke en morsom film.
Jeg har den ikke længere, men jeg kan huske, at der på bagsiden af VHS-udgaven af "Doctor Zhivago" stod skrevet noget i retningen af "fortællingen om en mand grænseløse kærlighed til sin hustru", hvilket fik min daværende kæreste til at bemærke, at det var ret udsædvanligt, at det var konen, der var målet for begæret snarere end en elskerinde, som det plejer at være. Der var derfor også en vis overraskelse, da filmen røg på, og det vist sig, at den - i modsætningen til hvad teksten siger - selvfølgelig primært handler om hans længsel efter elskerinden. :)
#7 BN 14 år siden
*LOL*
Det kan jeg godt huske, nu hvor du nævner det. Et klassisk eksempel. ;-)
P.S. Og ja, scenen, som du nævner i din spoiler-tekst, er et bedre eksempel på Anthony Manns gode instruktion.
#8 Bruce 14 år siden
#9 BN 14 år siden
Det kan man da vist kalde en publicity-brøler! :-)
#10 Benway 14 år siden