Gravatar

#1 davenport 20 år siden

Jeg påtænker at starte en beboerforening for de 8 lejligheder, der ligger i min bygning. Dette fordi den tømrervirksomhed der ejer dem, ikke er helt så gode til at få ordnet tingene.

Er der nogen her, der har erfaringer med den slags?

Jeg mener, hvordan opstarter man osv.?
Skal man oprette kontigent?
Hvor mange skal man være, for at det er en beboerforening?
Osv..

Håber der er nogen der kan hjælpe med dette off-topic :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 myggen 20 år siden

Hvad er formålet med foreningen? At skabe et forum for beboerne eller at overtage ejerskabet af lejlighederne? Er det lejeboliger? Er formålet at stå samlet overfor ejeren, eller hur?
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#3 davenport 20 år siden

Ja, formålet er at stå samlet, ikke at tage over. Måske at oprette en vedligeholdelseskonto osv.
Det drejer sig om lejeboliger, ca. 10 år gamle, i pæn stand, men med fugt visse steder og det trækker ind i flere lejemål, pga. utætte lister.
Gravatar

#4 myggen 20 år siden

Der er som sådan ikke nogen formkrav til stiftelse af en forening, der skal I stort set bare holde en generalforsamling, og vedtage et par vedtægter. Der kan findes standardvedtægter for foreninger på nettet.

Fsva. vedligeholdelseskonto, så er det sgu' ikke jer, men udlejer, der hver måned skal sætte penge ind på sådan en!
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#5 davenport 20 år siden

Ja, men man skal vel stå sammen for at forlange det?
Kan man som forening få indsigt i firmaets regnskab og hvor meget de afsætter til fx. vedligeholdelse?
Gravatar

#6 Outbound Sith 20 år siden

Hvis de er moms registrerede (og det går jeg stærkt ud fra, at de er!), så kan du spørge efter oplysninger om firmaet og dets regnskaber hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#7 davenport 20 år siden

Skal firmaet have besked om det? Fx ifa. en samtykkeerklæring eller lign.?
Gravatar

#8 myggen 20 år siden

#5: At udlejer skal holde en vedligeholdelseskonto, følger af lejeloven, og er derfor noget alle, uanset forening eller ej, kan kræve at få penge fra (til vedligeholdelse).

Og firmaet skal ikke have besked om, at du kigger i deres regnskaber. Det er dog ikke givet, at de er offentliggjorte, bare fordi de er momsregistrerede.

Hvis de er offentligt tilgængelige, kan du købe dem via cvr.dk (en blanding af det gamle cvr.dk og publi-com.dk). Der kan du få adgang til alle offentligt tilgængelige oplysninger om firmaet.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#9 davenport 20 år siden

Nogen der ved om der er en minimumsgrænse på lejligheder, når man stifter en beboerforening? (Fx at man mindst skal være 10 mand, eller 6 lejemål o.a.)
Gravatar

#10 myggen 20 år siden

Nej, som sagt ingen formkrav. Du kan stifte en forening med dig og den lokale drukkenbolt (nånej, det er også dig), men det er klart, at jo flere I står sammen, jo stærkere står I.
Kværulant extraordinaire

Skriv ny kommentar: