I've been reviewing these high definition formats for a while now, and have been watching HD programs even longer. And it isn't a lie, nor hyperbole, when I say that Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest's 2.35:1 AVC transfer has the best image quality of any HD content I have seen to date
The uncompressed PCM 5.1 track matches the image transfer blow for blow
Ok, så det er ihvertfald tydeligt for enhver nu, at kvalitet af billed og lyd, ikke er dårligere uanset format!
Især Curse of the Black Pearl må siges at være et must, eftersom dvd transferet, absolut ikke var i top.
The Fountain er også røget ud på både HD-DVD og Blu-Ray, dog ikke med de helt store fanfarer.
Hmmm jo mere jeg læser om HD-DVD og Blu-Ray, mister jeg totalt lysten til at investere i nye film før krigen er afgjort, da jeg pt. heller ikke har råd til nyt udstyr. Suk det er hårde tider for os film entusiaster :-/
Ja men ro på. Jeg synes det er værd at understrege at DVD stadig er et glimrende format som, især de seneste år, har vist fremragende kvalitet visuelt og lydmæssigt. Ganske vidst er der svipsere, men med dvdcompare, dvdbeaver og andre sammenligningssites samt fri handel over internettet er det nemt at finde flotte udgivelser af næsten alle film.
Dertil kommer at HD ræset har presset DVD priserne yderligere ned.
Det kræver betragtelige investeringer at kunne udnytte HD formaterne fuldt ud, for hvad? højere detaljegrad? De ekstra procenter er ikke nødvendige i min bog, for at nyde en film.
Alle disse ting taget i betragtning gør at DVD endnu er det ultimative medie efter min mening.
Det er lidt ligesom med computerhardware. Det nyeste og fedeste koster altid en bondegård, indtil det næste grafikkort/cpu/whatever kommer på markedet, så kan det pludselig købes for menneskepenge.
Jeg tror det kommer helt naturligt. Lavpris HD-dvd/BD drev eller afspillere vil dukke op inden længe, og om et års tid har vi nok allesammen (entusiasterne) mulighed for at afspille og nyde HD formaterne uden at miste håret af frustration =)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Så er vi vel tilbage ved det gamle spørgsmål: Kan eksisterende forstærkere afspille de nye lydformater? Min Denon receiver kan klare PCM, men jeg har kun dvd'er med PCM stereo. Hvad med TrueHD, kan man få fuld udnyttelse af det uden at købe nyt?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#49 Nej de eksisterende forstærkere/receivere kan IKKE afspille de nye lydformater DD+, DTS-HD og Dolby TrueHD. Nogle KAN afspille PCM i surround. Here's the deal.
PCM Lossless lyd, som fylder af helvede til på en disk fordi det er den "rene vare" uden komprimering. Mange Blu-Ray diske har dette lydspor, fordi ingen Blu-Ray afspillere førend fornylig kunne dekode Dolby TrueHD og DD+. Stadig ingen kan dekode DTS-HD, kun downmixe. Mange receivere KAN modtage PCM og derved KAN man få fuld bonus af lyden!!! Men fremover kommer lydsporene i nedenstående formater.
DD Dolby Digital 5.1 med 640kpbs, mod 384-448kpbs på dvd.
DD+ Dolby Digital Plus op til 7 kanaler og op til mellem 3-6mpbs i overførsel. De fleste afspillere, som ikke kan dekode sporet, downmixer til DTS 1.5 mpbs og smider videre til receiveren.
Dolby TrueHD Zippet version af PCM lydsporet, understøtter op til 8 kanaler og en overførsel på 18 mbps. Ingen gamle receivere understøtter. Men bl.a. Toshiba og den største Sony afspiller kan dekode sporet og smide lyden videre i PCM. Så vil en receiver som understøtter PCM kunne smide den uforfalskede lyd ud. De fleste afspillere downmixer.
DTS HD Zippet version af PCM lydsporet, understøtter op til 7 kanaler og en overførsel på 3-6 mbps. Ingen receivere understøtter.
DTS-HD Master Audio Zippet version af PCM lydsporet, understøtter ubegrænset antal kanaler og en overførsel på over 20 mbps. Afspillere kan downmixe til DTS 5.1.
Enten skal afspillere altså kunne dekode signalerne og smide videre til den nuværende generation i PCM signal, for at få fuld bonus, eller også skal receiverne kunne modtage de nye formater og dekode dem. Der ER kommet en ny receiver som kan dette.
#41 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#42 aknot 18 år siden
#43 Yoda 18 år siden
Seriøst savlepotentiale, må jeg sige ;-)
#44 filmz-Bruce 18 år siden
Curse of the Black Pearl
Dead mans Chest
De to piratfilm er ligeså fantastiske mht. billed og lyd, eftersigende bedre, så der er virkelig lagt i ovnen.
Denne anmeldelse siger det tydeligt:
I've been reviewing these high definition formats for a while now, and have been watching HD programs even longer. And it isn't a lie, nor hyperbole, when I say that Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest's 2.35:1 AVC transfer has the best image quality of any HD content I have seen to date
The uncompressed PCM 5.1 track matches the image transfer blow for blow
Ok, så det er ihvertfald tydeligt for enhver nu, at kvalitet af billed og lyd, ikke er dårligere uanset format!
Især Curse of the Black Pearl må siges at være et must, eftersom dvd transferet, absolut ikke var i top.
The Fountain er også røget ud på både HD-DVD og Blu-Ray, dog ikke med de helt store fanfarer.
Sjovt er det, at gamle film, stadig imponerer i kvalitet på HD. Battle of the Bulge får 4.5/5 i video her og 4.5/5 her.
#45 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#46 elwood 18 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#47 El vez 18 år siden
Dertil kommer at HD ræset har presset DVD priserne yderligere ned.
Det kræver betragtelige investeringer at kunne udnytte HD formaterne fuldt ud, for hvad? højere detaljegrad? De ekstra procenter er ikke nødvendige i min bog, for at nyde en film.
Alle disse ting taget i betragtning gør at DVD endnu er det ultimative medie efter min mening.
Det er lidt ligesom med computerhardware. Det nyeste og fedeste koster altid en bondegård, indtil det næste grafikkort/cpu/whatever kommer på markedet, så kan det pludselig købes for menneskepenge.
Jeg tror det kommer helt naturligt. Lavpris HD-dvd/BD drev eller afspillere vil dukke op inden længe, og om et års tid har vi nok allesammen (entusiasterne) mulighed for at afspille og nyde HD formaterne uden at miste håret af frustration =)
#48 filmz-Bruce 18 år siden
{i]...exclusive version of 'Superman Returns' with Dolby TrueHD and PCM tracks (the previous version only had a Dolby Digital track[/i]
#49 El vez 18 år siden
#50 filmz-Bruce 18 år siden
PCM
Lossless lyd, som fylder af helvede til på en disk fordi det er den "rene vare" uden komprimering. Mange Blu-Ray diske har dette lydspor, fordi ingen Blu-Ray afspillere førend fornylig kunne dekode Dolby TrueHD og DD+. Stadig ingen kan dekode DTS-HD, kun downmixe. Mange receivere KAN modtage PCM og derved KAN man få fuld bonus af lyden!!! Men fremover kommer lydsporene i nedenstående formater.
DD
Dolby Digital 5.1 med 640kpbs, mod 384-448kpbs på dvd.
DD+
Dolby Digital Plus op til 7 kanaler og op til mellem 3-6mpbs i overførsel. De fleste afspillere, som ikke kan dekode sporet, downmixer til DTS 1.5 mpbs og smider videre til receiveren.
Dolby TrueHD
Zippet version af PCM lydsporet, understøtter op til 8 kanaler og en overførsel på 18 mbps. Ingen gamle receivere understøtter. Men bl.a. Toshiba og den største Sony afspiller kan dekode sporet og smide lyden videre i PCM. Så vil en receiver som understøtter PCM kunne smide den uforfalskede lyd ud. De fleste afspillere downmixer.
DTS HD
Zippet version af PCM lydsporet, understøtter op til 7 kanaler og en overførsel på 3-6 mbps. Ingen receivere understøtter.
DTS-HD Master Audio
Zippet version af PCM lydsporet, understøtter ubegrænset antal kanaler og en overførsel på over 20 mbps. Afspillere kan downmixe til DTS 5.1.
Enten skal afspillere altså kunne dekode signalerne og smide videre til den nuværende generation i PCM signal, for at få fuld bonus, eller også skal receiverne kunne modtage de nye formater og dekode dem. Der ER kommet en ny receiver som kan dette.
Onkyo TX-SR605E
539 euro