Gravatar

#4101 Benway 14 år siden

#4098 Pænt deprimerende artikel... Jeg håber ikke, han får ret.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4102 HonoDelLoce 14 år siden

Benway (4101) skrev:
#4098 Pænt deprimerende artikel... Jeg håber ikke, han får ret.

Det har jeg også meget svært ved at forestille mig, at han gør..

En så gennemgående overgang fra fysisk til digitalt medie vil tage utroligt mange år at implementere, og kræver ikke mindst, at alle "I-landende" (mindst) kan levere ordentlige bredbåndsforbindelser til 100% af befolkningen. Jeg tror simpelthen ikke på, at man kan "udfase" det fysiske medie, fordi efterspørgslen simpelthen vil vedblive at være for høj i mange år endnu.

Og udover de tekniske begrænsninger, så handler det jo også om vaner og holdninger. Og et så stort skift i de to henseende anser jeg simpelthen ikke for værende realistisk på "så kort tid". Se hvor lang tid der gik, før VHS blev 100% erstattet af DVD (nu snakker jeg om producenterne, jeg ved godt, at der stadig er "forbrugere", der bruger VHS ;) ). Og det var endda bare en overgang fra et fysisk medie til et andet (overlegent) af slagsen.

Et kig på musik-branchen viser da også, at selvom det digitale salg af musik selvfølgelig er blevet rigtigt stort, så udgives (næsten) alt musik stadig på CD (og en del endda stadig på LP! ;) ). Og det er til trods for, at musik har langt flere fordele af at være digitalt (man tager trods alt oftere musik med på farten end film! ;) ).

100% digitale medier kommer i fremtiden - det er jeg slet ikke i tvivl om.. Men der er maaaaaaaaaaange år til endnu..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#4103 Bruce 14 år siden

#4102 Det værste i artiklen er for mig ikke det med de fysiske medier, men hvis det er rigtigt, at der vil blive lagt mindre og mindre energi og ressourcer i at få de klassiske film til blu-ray. Det er en ren katastrofe :( Det ser ud som om Paramount overhovedet ikke ænser den del af sin forretning :(
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#4104 HonoDelLoce 14 år siden

Bruce (4103) skrev:
#4102 Det værste i artiklen er for mig ikke det med de fysiske medier, men hvis det er rigtigt, at der vil blive lagt mindre og mindre energi og ressourcer i at få de klassiske film til blu-ray. Det er en ren katastrofe :( Det ser ud som om Paramount overhovedet ikke ænser den del af sin forretning :(

Det var egentlig også et af mine punkter, men kan godt se, at jeg ikke rigtigt fik det med :)

Men i forlængelse af min teori om det fysiske medies stadig lange leve-tid, så tror jeg heller ikke på, at klassikerne vil blive "forglemt". For efterspørgslen vil være der, og det er jo set flere gange, at efterspørgsel skaber udbuddet. Især med internettets mange brugere, som aldrig holder sig tilbage fra at sige sin mening :)

Jeg læser artiklen - med ro i sjælen - som et udtryk for hans idé om worst-case-scenario. Og i øvrigt som en usandsynlig spådom :)

Men du har da helt ret. Hvis det holder stik, så er det et af de sørgeligste øjeblikke i film-historien..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#4105 Bruce 14 år siden

#4104 Men hvis Gone With The Wind IKKE kan "spille sig selv hjem", mht. restaureringsomkostninger, hvordan kan andre klassiske film så?!?! Men jeg forstår det ikke, når Criterion kan lave en forretning ud af at sende restaurerede værker som Topsy Turvy og The Mikado ud og kun til et nordamerikansk publikum, hvis potentielle kundekreds er på størrelse med saunabiografen på Kingosgade ... sådan helt hypotetisk, nu jeg ikke kender til klientellet.
Gravatar

#4106 HonoDelLoce 14 år siden

Bruce (4105) skrev:
#4104 Men hvis Gone With The Wind IKKE kan "spille sig selv hjem", mht. restaureringsomkostninger, hvordan kan andre klassiske film så?!?! Men jeg forstår det ikke, når Criterion kan lave en forretning ud af at sende restaurerede værker som Topsy Turvy og The Mikado ud og kun til et nordamerikansk publikum, hvis potentielle kundekreds er på størrelse med saunabiografen på Kingosgade ... sådan helt hypotetisk, nu jeg ikke kender til klientellet.

Sandt, men omkostningerne ved sådan restaureringer bliver vel mindre med tiden, som teknologien bliver bedre?

I øvrigt er jeg enig i, at det virker MEGET underligt, at de ikke kan skabe overskud ved sådan en forretning.
Gravatar

#4107 Bruce 14 år siden

HonoDelLoce (4106) skrev:
Sandt, men omkostningerne ved sådan restaureringer bliver vel mindre med tiden, som teknologien bliver bedre?

Ikke meget skulle jeg mene. En scanning kan automatiseres og fremtidige scanninger vil nok foregå ved 4-8K. Den største omkostning vil formentlig stadig være mht. den manuelle restaurering colorgrading, fordi software ikke kan tage højde for bevægelige objekter. Det har man smerteligt konstateret ved Citizen Kane og Gladiator restaureringerne :) Og det manuelle arbejde tager tid. Man skal også huske på, at som tiden går, bliver film elementerne ringere, hvilket vanskeliggører restaurering.
Gravatar

#4108 Outbound Sith 14 år siden

A Bluray of Lawrence of Arabia is coming out next year from Sony. skrev:
Det eneste gode budskab i den artikel! Jeg har ventet i længsel, siden jeg så den film på 70 mm i Imperial!

Det er i øvrigt trist, at Nordisk Film tilsyneladende har afblæst deres årlige 70 mm festival... :(
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4109 HonoDelLoce 14 år siden

#4107 Men teknologi bliver altid billigere, i takt med, at der kommer nye (og nogle gange bedre) løsninger :)

Men jeg indrømmer blankt, at jeg på ingen måde har sat mig ind i restaureringsprocessen, og derfor blot må kalde det en usagkyndig teori :)

Bruce (4107) skrev:
Man skal også huske på, at som tiden går, bliver film elementerne ringere, hvilket vanskeliggører restaurering.

Selvfølgelig! Og der er selvfølgelig også stor forskel på hvor vel-holdt elementerne er. Men når man har set Wizard of Oz på BD, så håber man alligevel på, at alle klassikere kommer til at se så godt ud! :)
Gravatar

#4110 Bruce 14 år siden

#4109 Ja Gone With The Wind, Oz, North By Northwest, Adventures of Robin Hood, praktisk taget alle Keaton og Chaplin film, Casablanca etc. Sådan skal det gøres.

Skriv ny kommentar: