Gravatar

#4411 Bruce 14 år siden

#4410 Så kan man ihvertfald "take it or leave it" :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#4412 elwood 14 år siden

Nu er de begyndt og analyser billedernes Historgram 8-)

Men der er jo en filmzer der har bestilt boksen, så kan han da tjekke det ved lejlighed også 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4413 elwood 14 år siden

Kender ikke så meget til de her reviewer, om, hvem der kan stoles på osv. men Ralph Potts, svare følgende til en bruger.

User: Can't wait to get your take on the blue snow scene.... It seems that no reviewer will talk about it.

Ralph Potts: Give a chapter/time stamp and I will take a look tonight.

Da det ser ud til og være den ting, folk mest hæfter sig ved.
Gravatar

#4414 Bruce 14 år siden

#4413 Pol Pot er kendt for altid at have state of the art udstyr, men synes ofte han er for flink i sine bedømmelser.

Efter udsagnet, at PJ og hans cinematograf har haft direkte indflydelse på, hvordan filmen skal color grades, så finder jeg det ret uinteressant at begynde at sammenligne med andre udgivelser. That's the way it is!

Ud fra screenshots og klip, finder jeg både godt og skidt ved udgivelsen. Jeg har det fint med en anden farvetone, men det er påført så ekstremt i nogle sekvenser, at det direkte misfarver hudfarve, himmel, hår, sne og hvidt tøj. Jeg fatter ikke, hvorfor man har truffet en sådan beslutning.
Gravatar

#4415 The Insider 14 år siden

Indimellem fucker filmmagere også deres egne transfers... Hvem husker ikke "The French Connection"? Damn, hvor ville jeg gerne have en ordentlig genudgivelse af den på Blu-ray, uden den maniske William Friedkin bag roret!
War. War never changes.
Gravatar

#4416 Bruce 14 år siden

#4415 Se der er jeg uenig :)

Hvis jeg skal kritisere udgivelsen, er det kun for, ikke at indeholde originalversionen også, eftersom man trods alt var nomineret til en Oscar for Owen Roizmans cinematografi. Således kan vi konkludere, at det nye transfer overhovedet ikke ligner originalforlægget.

French Connection er i den nye udgave ikke kun en film med nye farvetoner, det er en helt anden biografoplevelse. Hvorvidt den er originalen overlegen kan man diskutere og jeg vil nok være i mindretal. Originalens farvenøgle gav New York et støvet, slidt look, hvorimod det nye transformerer New York by night, til neon kunst. Den ekstreme kontrast og Friedkins eksperimenteren med farver, er på storskærm en fornøjelse og jeg ville personligt nok foretrække denne fremfor den originale, havde jeg kunnet vælge, simpelthen fordi jeg synes den visuelt forstærker og understøtter det viste.

Jeg skrev dette i en anmeldelse:

Udgivelsen af William Friedkins mesterlige thriller på blu-ray, har fået hårde ord med på vejen og mange anmeldelser kritiserer den. Filmens oprindelige cinematograf, Owen Roizman siger:

"I wasn't consulted. I was appalled by it. I don't know what Billy was thinking. It's not the film that I shot, and I certainly want to wash my hands of having had anything to do with this transfer, which I feel is atrocious."

Friedkins svar: "The man is incompetent!"

Sagens kerne er, at Friedkin har valgt en komplet anderledes farvenøgle til filmen end vi er vant til og i en teknisk proces skabt et billede, hvor udtrykket "anderledes at se på", slet ikke er dækkende for den nye oplevelse man har, når man nu ser French Connection.

I mine øjne er dette mere at sammenligne med Brian Helgelands vision med "Pay Back", da han skabte sin directors cut udgave.

Resultatet, når man ser filmen projiceret på et 104" lærred er ... overvældende! Jeg har aldrig set en spændvidde i kontrast i ældre film, som vi ser her. Farver er ufatteligt mættede, til et punkt, hvor rød og blå nærmest er flouriserende. Sort er knaldhamrende sort og dette går udover detaljer i skygger, hvor visuelle informationer, simpelthen ikke er tilstede.

Når dette er sagt, så var det en FANTASTISK oplevelse! French Connection foregår for mestendels "på gaden". Politiet skygger mistænkte i dag- og nattetimer og adskillige scener, hvilke formentlig (jeg kan ikke huske original looket havde den indflydelse) så "normale" ud i originalen, er nu nærmest hårrejsende opsigtsvækkende. Jeg vil kalde det små mesterværker. Det er en helt anden dimension af filmen, jeg nu oplever og jeg er på ingen måde skuffet.

Selve kvaliteten af transferet er førsteklasse. Skarphed, detaljegrad og filmgryn er helt i top og jeg tvivler på, at en restaurering af filmen, vil kunne give mere.

Hvis man gerne vil have en teknisk forklaring omkring Friedkins valg, så er Robert Harris den rette til at levere den.

Mit eneste ankepunkt er, at jeg gerne havde set begge versioner af filmen inkluderet og så havde udgivelsen været perfekt. Hvis dette er den udgivelse, som Friedkin gerne ville have lavet, men som det ikke var teknisk muligt at komme frem til den gang, så er jeg ikke den, som skal stille mig i vejen. Det her er en fantastisk vision og version af French Connection!

Film: 9/10
Video: 9/10
Audio: 7/10

Robert Harris' gennemgang af Friedkins vision for filmens udseende, kan der læses mere om her:

http://www.hometheaterforum.com/forum/thread/28260...
Gravatar

#4417 elwood 14 år siden

Udfra dette så læser jeg det som at du ikke kan give din endelig mening omkring hele LOTR EE BD affæren, før du har filmene kørende derhjemme på anlægget.

Da det umiddelbart må være samme situation her, men, hvor vi fra start af lidt antager Johans rolle, med hans syn på The French Connection. blot oveført til LOTR, og uden og ha set filmen, som den er blevet color gradet til nu her.
Gravatar

#4418 The Insider 14 år siden

#4416, spændende læsning! Jeg får da lyst til at gense den, men jeg havde godt nok svært ved at sluge filmen efter Friedkins pillearbejde, og det er en af mine absolutte, absolutte yndlingsfilm fra 1970'erne. Jeg må vende frygteligt tilbage, når jeg har fået den set igen :-) Men ja, som du siger, det havde været dejligt, hvis den gamle udgave også havde fulgt med.
War. War never changes.
Gravatar

#4419 Bruce 14 år siden

#4417 Det kan man heller ikke. Der har allerede været udtalelser fremme fra Bill Hunt fra TheDigitalBits, at udgivelsen ser "mindre slem" ud i levende live. Men derfor kan jeg, som sædvanlig, sagtens være forudindtaget og spå ud fra min "erfaring af at læse screenshots" :)

Men screenshots kommer jo fra en PC og de kan være "taget" under forskellige forhold, ligesom en PC skærm ofte er MILEVIDT fra at være kalibreret til D65. Min PC skærm er kalibreret til D65, men som de fleste PC skærme, har den en meget ringe kontrast og langt mindre end en projektor og god fladskærm. Så man ser uanset hvad, slet ikke det på en PC skærm, som man gør på et TV/lærred.

Jeg ser slet ikke French Connection og LOTR som værende samme sag. French Connection ER bevidst fra Friedkens side, en eksperimental udgivelse. Det er derfor, jeg kritiserer ham for IKKE at smide originalen med, men håber den udkommer en anden gang. Denne udgave af LOTR, ER det som er den endelige version og den piller så meget ved det kendte originalforlæg, at det decideret viser hvidt, som grønt.

#4418 Du er meget velkommen til at se den på stort lærred. Det er en forrygende oplevelse. Den vil gå godt til et dobbeltprogram med Taxi Driver :)
Gravatar

#4420 elwood 14 år siden

Denne udgave af LOTR, ER det som er den endelige version og den piller så meget ved det kendte originalforlæg, at det decideret viser hvidt, som grønt.

Det havde været værre hvis det var gult, især i den omdiskuterede scene, de fleste ævler om 8-)

Skriv ny kommentar: